• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • puss
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 04:08:37 följande:
    Tyvärr verkar det legitimt att bete sig som ett svin bara för att man har utomeuropeisk invandrarbakgrund och det har ungdomarna i Rosengård tagit fasta på. De har testat vart gränsen går och upptäckt att det finns ingen gräns. De kan kasta sten, sätta eld och förstöra bäst det vill, inget händer. Detta trevliga beteende har sen spritt sig till andra delar av landet. Numera är det inte bara Malmöpolisen som får leva med att bli bombarderade av sten när de blir utkallade till Rosengård. Nej stenkastning sker numer i de flesta invandrartäta områdena. Våra kommunalpolitikers (S) lösning är att det ska byggas en ny fritidsgård i det området där stenkastning mot polis förekommer. Det är ju så synd om dessa ungdommar så vi måste belöna deras beteende.
    svin tycker alltid att de har legitimitet, på nåt vis. inget speciellt där.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Stårschan

Jag är oroad över att så många utomeuropeer kommit in i landet, utan att vi kan ta emot dem på ett vettigt sätt. Arbetslöshet ger utanförskap, gängbildning och våld. Det är inget nytt fenomen i världshistorien. Jag tror att många av ungomarna i invandrargängen blivit förstörda av den hopplösa tillvaro de tvingats in i, och det är inte bra för någon. Det känns som om vi satt en jättelik snöboll av samhällsproblem i rullning, och den blir svår att stoppa.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Nannasan
    Stårschan skrev 2009-09-29 07:18:03 följande:
    Jag är oroad över att så många utomeuropeer kommit in i landet, utan att vi kan ta emot dem på ett vettigt sätt. Arbetslöshet ger utanförskap, gängbildning och våld. Det är inget nytt fenomen i världshistorien. Jag tror att många av ungomarna i invandrargängen blivit förstörda av den hopplösa tillvaro de tvingats in i, och det är inte bra för någon. Det känns som om vi satt en jättelik snöboll av samhällsproblem i rullning, och den blir svår att stoppa.
    Det där håller jag med om!

Bor också i Malmö och känner några socionomer samt hyresvärdar som tyvärr inte gör mycket för att förbättra min bild av invandrare. Jag tycker INTE om att vara fördomsfull och främlingsfientlig, men tyvärr har jag blivit det - ofrivilligt!
    När jag jobbade på McDonald's och det var nattpasset som gällde blev jag alltid lättad om jag fick en svensk i kassan - var det en invandrare (dvs. person med annan etnisk bakgrund - de kunde ju vara födda i Sverige, vad vet jag, men deras svenska lät aldrig särskilt välutvecklad) så tog beställningen tre gånger så lång tid för det skulle tjafsa om priset och fråga efter mitt nummer och ta lååååång tid på sig på att beställa och så vidare. Detta gjorde köbildningen onödigt lång.

Som sagt, jag VILL inte vara främlingsfientlig - men tyvärr är jag nog det. :(
  • HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-09-29 07:18:03 följande:
    Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.

Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.
  • Beautifully Human
    puss skrev 2009-09-29 07:05:44 följande:
    nej jag är inte orolig, jag är glad och tacksam att folk vill komma hit. ocj hag tycker att det är beundransvärt och modigt att våga flytta sådär och lämna allt.
    Jag tror inte många har något val :)
  • Beautifully Human
    Nannasan skrev 2009-09-29 07:36:37 följande:
    Det där håller jag med om!Bor också i Malmö och känner några socionomer samt hyresvärdar som tyvärr inte gör mycket för att förbättra min bild av invandrare. Jag tycker INTE om att vara fördomsfull och främlingsfientlig, men tyvärr har jag blivit det - ofrivilligt!När jag jobbade på McDonald's och det var nattpasset som gällde blev jag alltid lättad om jag fick en svensk i kassan - var det en invandrare (dvs. person med annan etnisk bakgrund - de kunde ju vara födda i Sverige, vad vet jag, men deras svenska lät aldrig särskilt välutvecklad) så tog beställningen tre gånger så lång tid för det skulle tjafsa om priset och fråga efter mitt nummer och ta lååååång tid på sig på att beställa och så vidare. Detta gjorde köbildningen onödigt lång.Som sagt, jag VILL inte vara främlingsfientlig - men tyvärr är jag nog det. :(
    Så du har blivit främlingsfientlig för att det tog lång tid att beställa på McDonalds på grund av "underutvecklad" svenska? Även om det bara är EN av orsakerna så känns det mycket konstigt.
  • HelenaMaria
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:04:50 följande:
    Så du har blivit främlingsfientlig för att det tog lång tid att beställa på McDonalds på grund av "underutvecklad" svenska? Även om det bara är EN av orsakerna så känns det mycket konstigt.
    Hon skriver att det tog lång tid eftersom de skulle tjafsa om priset och fråga efter hennes nummer, inte p.g.a. "underutvecklad" svenska. Läs om.
  • lövet2

Jag är inte oroad av invandrare i sig. Däremot oroar jag mig när det gäller flyktingar. De tas inte om hand bra alls när de kommer som asylsökande, och när de väl får uppehållstillstånd, så är många rena vrak vid det laget. Hur ska de kunna fungera som medborgare i det skicket?
    Här i Norrbotten är inte invandrare det stora problemet, utan vi har betydligt större problem med "bärplockare" från Europa och forna Sovjet. De kommer på bärplockarvisum, super hela dagarna och ägnar kvällar/nätter åt fyllekörning och inbrott ...

Another time!
  • FreeForAll
    Thaleya skrev 2009-09-29 03:41:45 följande:
    Alltså Sverige har ju inte mycket till kultur kanske, men vi har ett tankesätt som jag inte vill ska gå förlorat.
    Driver du med mig? Det är väl klart att Sverige har sin egen kultur!

Jag är inte ett dugg oroad över invandringen, men jag är oroad över segregeringen och vår ogästvänlighet.
  • Beautifully Human
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 08:00:21 följande:
    Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.
    Absolut! Arbete är jätte viktigt för att kunna få en fot in i samhället.
    Men det ställs krav, tro inte att det inte ställs några krav. Men jag har sett promblematiken på väldigt nära håll, SFI är ganska kass faktiskt, som vi har avhandlat i tidigare trådar, det skulle kunna bli mycket bättre och effektivare. Sedan måste faktiskt svenskars attityd ändras. Jag menar inte alla, det finns underbara människor som låter folk få en fot in på arbetsmarknaden, men det är inte LÄTT att gå och söka jobb med brytning, ett namn som många svenskar inte kan uttala. Man måste ge folk en chans och många gånger gör man inte.

Vi kan ju inte lägga ALLT ansvar på invandrarna (jag är medveten om att du inte gör det i ditt inlägg), många flyktingar som tvingats hit av krig har aldrig gått en dag utan arbete i sitt liv tills de kommer hit. I övriga Europa är det lättare att få jobb, för att det är lättare att få kontakt med människor, skapa sig ett nätverk.

Ansvaret faller på båda sidor men svenskarna måste också lära sig att bjuda till och inte bara säga "Faaaan, ni har ju fått komma hit, räcker inte det?" Tro mig, majoriteten av alla flyktingar VILLE inte komma hit, de hade inget val. Och om det vore möjligt skulle de föredra sitt land framför sverige any day!

Det är nästan alltid så att de svenskar som har störst kunskap om omvärlden är de som är mest toleranta. För de inser att dessa människor inte flöt hit på en uppblåsbar madrass med en drink i handen.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?