• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lavish
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 08:49:16 följande:
    Och vårt så bra sverige försämras hela tiden. Skolorna visar sämre och sämre resultat för varje år. Vården går på knäna och folk dör i vårdköerna. Hur mycket sämre ska vi ha det för att andra ska få det bättre.
    Jag tycker garanterat att vi kan bjuda på en bra bit sämre till. Eftersom vi fortfarande har det mycket bättre än andra. Varför ska vi ha det bättre?
  • EnilemmE
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:53:51 följande:
    Folk som häver ut sig sådant, kommer själv finna sig i nöd en dag och då har man f-n inte rätt att be om hjälp.
    Är det inte bättre att lägga lite vikt vid att ordna upp saker och ting så man kan leva och bo i sitt eget land?! Det måste ju finnas en anledning till att en del länder fungerar och andra inte??!
  • FreeForAll
    EnilemmE skrev 2009-09-29 08:51:52 följande:
    Svarade ja, för det känns som att invandrarna håller på att ta över Sverige.. Arbetskraftsinvandring - okej, men välgörenhetsinvandring kan vi skita helt i!
    Du glömde [IRONI]-skylten!
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:45:57 följande:
    Jag tvivlar starkt på att invandringen kommer ha en negativ effekt på de grundläggande rättigheterna vi länge avnjutit i sverige.
    Jag tycker redan att den har en negativ effekt på den jämställda syn på män och kvinnor vi haft i Sverige. Helt plötsligt kallas unga svenska tjejer horor och madrasser för att de inte har överbeskyddande storebröder. Invandrarkillar (jo, jag har själv diskuterat med välutbildade sådana på universitetet) är av åsikten att svenska tjejer duger till att knulla med, men sedan ska man åka hem till hemlandet och hämta hem en oskyld att gifta sig med - någon som duger att uppfostra barnen enligt det gamla patriarkala mönstret. Svenska män blir utestängda från badhus vissa tider för att det ska tas hänsyn till kvinnor som inte får bada i närvaro av män. Svenska åldringar som har varit med och byggt upp samhället får det sämre för att pengarna inte längre räcker till dem. Skolan har försämrats drastiskt sedan jag själv gick i den. (Och ja, jag är medveten om att det till stor del beror på att Sverige levde över sina tillgångar på lånade pengar under min uppväxt). Skolavslutningar ska inte få firas i kyrkan av hänsyn till barn från andra religioner, vi har fått gängbildningar i fattiga bostadsområden med övervägande delen invandrare. Sen kanske var och en av dessa händelser har vettiga förklaringar som helt klart ligger utanför den enskilde hjälpsökande invididen, men faktum kvarstår att asylinvandringen har negativa följder för Sverige. Det måste finnas vettiga jobb åt alla, och folk måste integreras i betydligt större utsträckning om det här ska funka.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Rockan

Nej, inte det minsta.

Däremot så kan jag oroa mig över den bristande integrationen!

• Beautifully Human
    EnilemmE skrev 2009-09-29 08:59:31 följande:
    Är det inte bättre att lägga lite vikt vid att ordna upp saker och ting så man kan leva och bo i sitt eget land?! Det måste ju finnas en anledning till att en del länder fungerar och andra inte??!
    Absolut, men att lösa alla världens konflikter samt utrota fattigdom och se till att alla länder kan avnjuta fungerande demokrati är det nog redan någon som jobbar på tror jag....
  • EnilemmE
    MijaMia skrev 2009-09-29 09:02:24 följande:
    Absolut, men att lösa alla världens konflikter samt utrota fattigdom och se till att alla länder kan avnjuta fungerande demokrati är det nog redan någon som jobbar på tror jag....
    Då får de nog jobba lite hårdare..
    Vi kanske kan skicka en handbok till alla de länderna..
  • Damien och Adrian
    EnilemmE skrev 2009-09-29 08:59:31 följande:
    ska du t ex lösa konflikten mellan Israel och Palestina? Ingen annan har lyckats....
    stolt mamma till Damien (070913) och en till kille, Adrian, på G (BF 11 nov)
  • Undret Gilan
    Incommunicado skrev 2009-09-29 08:57:52 följande:
    De som lever på bistånd i Sverige som är svenskar är oftast de största rasisterna... hmm. Vill de ha bidragen för sig själva? Fram för fri invandring, de allra flesta kulturer och grupper av människor är hårt arbetande, särskilt de som aldrig tidigare haft bidrag...
    En bekant till mej för ett par år sedan satt och gnällde en kväll över att han vararbetslös pga alla invandrare tar hans jobb. Han var då 24 och trött på att bo hemma.
    När någon sen frågade om han hade kontaktat soc om hjälp så svarade han
    -Ja men de jävlarna hjälper ju bara alla invandrare som kommer hit och lever på bidrag för att de inte orkar jobba.

Ofta man hör liknande saker från rasister.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Damien och Adrian
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 08:49:16 följande:
    Och vårt så bra sverige försämras hela tiden. Skolorna visar sämre och sämre resultat för varje år. Vården går på knäna och folk dör i vårdköerna. Hur mycket sämre ska vi ha det för att andra ska få det bättre.
    därför att det saknas personal, fler behövs i skolor och i vården! Svcnskarna visar lika dåliga resultat, det finns inte resurser.

Vi lägger pengar på svininfluensavaccin istället, miljarder på en pandemi som inte ens brutit ut...
    stolt mamma till Damien (070913) och en till kille, Adrian, på G (BF 11 nov)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?