• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lenk
    turgut skrev 2009-09-29 02:52:36 följande:
    Jag kan inget annat säga att jag med största sannolikhet har sett och varit med om mer än du kan tänka dig. Jag har i många år jobbat med det en hel del människor skulle betrakta som mänskligt avskräde, men de där ungdomarna. Jag har läst socialakter som har fått mig att vilja spy. Men det kan vi ta någon annanstans.
    Vad jag menade var att du uppenbarligen inte har upplevt att invandrare ofta kränker svenskar för att de är just svenskar. Då hade du inte reagerat så starkt som motpol i frågan. Jag tvivlar inte på att du har upplevt avskum av alla de sorter, det har nog de flesta, men det är ju inte det som tråden handlar om.

Och jag kommer ändå inte att ge mig på dina åsikter och säga att du har fel, för det finns inga rätt eller fel när det gäller åsikter. Som sagt var så handlar det om perception, uppfattning
  • turgut
    Mopsan skrev 2009-09-29 02:56:42 följande:
    HMMMM? älskar frågesport blir så ivrig!!!! hade jag rätt???
    Svensk. Som fan.
  • Mopsan
    turgut skrev 2009-09-29 03:00:36 följande:
    Svensk. Som fan.
    är han svensk???!!! det kunde ja ge mig fan på.
    fan och......
    nu ska ja sova ha det så roligt nu allihopa. natti natt
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:58:55 följande:
    Vad jag menade var att du uppenbarligen inte har upplevt att invandrare ofta kränker svenskar för att de är just svenskar. Då hade du inte reagerat så starkt som motpol i frågan. Jag tvivlar inte på att du har upplevt avskum av alla de sorter, det har nog de flesta, men det är ju inte det som tråden handlar om. Och jag kommer ändå inte att ge mig på dina åsikter och säga att du har fel, för det finns inga rätt eller fel när det gäller åsikter. Som sagt var så handlar det om perception, uppfattning
    Jo. Jag har upplevt det. In på skinnet. Jag vill inte tävla. Men jag har tillbringat många år just där. Dagligen.
  • Thaleya

Alltså Sverige har ju inte mycket till kultur kanske, men vi har ett tankesätt som jag inte vill ska gå förlorat.

Jag gillar att människor tänker på Sverige och ser en blond snygg tjej, med potatis och köttbullar och alla klychor. Och jag gillar det fritänkande som finns i sverige. Därför känns det motsägelsefullt att säga att om vi blir så blandade i sverige att "svenskar" blir en minoritet och andra kulturer tar över så är det för mig inte sverige längre och det känns tragiskt. Det känns som att vi är moderna och framåttänkande, i jämförelse med andra länder. Vi har en stor acceptans och en stor glädje att dela med oss.

Så att våran svenska anda ska försvinna när andra kulturer kommer in, ja det är det enda jag är rädd för.

• LoveMee
    turgut skrev 2009-09-29 02:26:39 följande:
    Hur många flyktingar kommer till Sverige per år i dag? Hur många kom per år när Palme var statsminister?
    Antalet asylsökande i början av 80-talet var ändå så lågt som 3.000. Men 1984 hoppade det plötsligt upp till 12.000. Det handlade då om en ström från Iran. Sedan dess har antalet fortsatt att stadigt öka år från år. Palme var kritisk till att ta in för många samtidigt eftersom det också kostade oerhört ekonomiskt och vi senare fick en ekonomisk kris. Antalet beviljade uppehållstillstånd 1989 blev nära 25.000. Då var dock palme redan död så han kunde nog inte yttra sig mycket mera i detta.

Sverige beviljade 90 021 uppehållstillstånd 2008

nyheter24.se/nyheter/inrikes/119716-fler-uppehallstillstand-2008
  • Thaleya

NU bor jag i Norrland och där är det inte mycket läskigt som förekommer iaf inte i min stad. Kan hända att jag blir rädd för vissa invandrare (turkar) ibland, som i ärlighetens namn nästan alltid är mer påträngande och oblyga än andra män. Men jag blir lika rädd för fulla gubbar som vandrar från krogen.

Jag blev dock riktigt rädd när jag och min syster åkte själva till malmö i fyra dygn. Vi skulle på en konsert och stod i kö och väntade och iaf 30 människor stod och puttade oss, skrek, kallade oss Blondie (fast vi båda har mörkt hår), ropade till alla andra heyhey vart är du ifrån? Haru sett vi har blondies i kön hahah och så stod de och höll på i flera timmar.
    Sen när vi väl kommit in och skulle titta på konserten så blev vi kallade många saker, bara för att folk tyckte vi tog upp plats som de behövde. Oftast rasistiska saker skrek de och försökte få oss att slåss.

Var väl egentligen inget farligt men jag blev ändå rädd.

• Dr Mupp

Tyvärr verkar det legitimt att bete sig som ett svin bara för att man har utomeuropeisk invandrarbakgrund och det har ungdomarna i Rosengård tagit fasta på. De har testat vart gränsen går och upptäckt att det finns ingen gräns. De kan kasta sten, sätta eld och förstöra bäst det vill, inget händer. Detta trevliga beteende har sen spritt sig till andra delar av landet. Numera är det inte bara Malmöpolisen som får leva med att bli bombarderade av sten när de blir utkallade till Rosengård. Nej stenkastning sker numer i de flesta invandrartäta områdena.

Våra kommunalpolitikers (S) lösning är att det ska byggas en ny fritidsgård i det området där stenkastning mot polis förekommer. Det är ju så synd om dessa ungdommar så vi måste belöna deras beteende.

• Lena

Inte över mängden men hur vi tar hand om dem och hur lite vi satsar på invandrartäta områden.

• puss

nej jag är inte orolig, jag är glad och tacksam att folk vill komma hit. ocj hag tycker att det är beundransvärt och modigt att våga flytta sådär och lämna allt.

det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?