• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Schnooglewookiemush

Nej, inte särskilt. Jag kan bli lite fundersam över att så många invandrar när många av oss svenskar redan har det dåligt, det är mycket jag skulle vilja förbättra i vårt land och frågan är om det blir enklare att göra det när fler och fler kommer hit. Jobben är också ett problem, det är hög arbetslöshet och den går ju knappast ner av att fler ska ha jobben som finns.
    Dock så anser jag att det är jätteviktigt att ta in flyktingar, personer från andra länder som inte flyr från något och som bara vill flytta hit förstår jag inte riktigt varför vi måste ta in ärligt talat. Jag tycker vi ska ge rum till de som behöver de som mest istället, i det här fallet flyktingar. Jag anser att det är vår mänskliga skyldighet att hjälpa andra människor som flyr, att strunta i dem känns omänskligt. Det ultimata är om fler länder skulle sluta vara så själviska och börja ta in fler flyktingar, så att länder så som Sverige slipper ta in så väldigt många.

• Beautifully Human
    MijaMia skrev 2009-09-29 09:25:59 följande:
    Och alla som bränner bilar är muslimer?Upploppen handlar om islam? Lägg av nu på allvar. Och sluta benämna människor som "negrer".Ja, det är inbillning. Egyptien skulle inte kunna fixa ett muslimskt Europa om de så ville. Folk har alltid skällt högre än de bits.Sedan är det ju kul att vi tycker allt är så hemskt när det var Europeér som lade plattformen för allt det ni är rädda för, kolonialisering, korståg, slaveri, you name it.Med sådan attityd och okunskap är det såklart världen är på väg utför. Ni sitter och oroar er för islam (som vi INTE ska gå in på här, det finns hur många trådar som helst om du vill snacka om din islamofobi), medans vi fortsätter öka u-länders beroende av oss, fortsätter skriva puckade handelsavtal som gynnar oss, de rika och får de fattiga länderna att stå på sina knän.Tvärt om vad ni tror, är det fler och fler muslimer som flyttar tillbaks till sina hemländer. Det finns det statistik på.
    Egypten menar jag såklart.
  • Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 09:25:59 följande:
    Och alla som bränner bilar är muslimer? Upploppen handlar om islam? Lägg av nu på allvar. Och sluta benämna människor som "negrer". Ja, det är inbillning. Egyptien skulle inte kunna fixa ett muslimskt Europa om de så ville. Folk har alltid skällt högre än de bits. Sedan är det ju kul att vi tycker allt är så hemskt när det var Europeér som lade plattformen för allt det ni är rädda för, kolonialisering, korståg, slaveri, you name it. Med sådan attityd och okunskap är det såklart världen är på väg utför. Ni sitter och oroar er för islam (som vi INTE ska gå in på här, det finns hur många trådar som helst om du vill snacka om din islamofobi), medans vi fortsätter öka u-länders beroende av oss, fortsätter skriva puckade handelsavtal som gynnar oss, de rika och får de fattiga länderna att stå på sina knän. Tvärt om vad ni tror, är det fler och fler muslimer som flyttar tillbaks till sina hemländer. Det finns det statistik på.
    Om 14 år är 50% av alla holländare Muslimer, det är ok med dig antar jag? Vi pratar alltså inte holländare här utan invandrare som ynglar av sig. Du tycker att Sverige ska försvinna och våra svenska traditioner? Du hatar alltså det som har varit och är idag i viss mån, varför flyttar du inte till irak?
  • Syra

Nej, jag är inte oroad. Har andra grejer som ger mer huvudbry....

• Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 09:29:18 följande:
    Har du något konstruktivt att komma med eller är du bara här för att kalla folk dumma och parasiter? Om du hade ett eget företag, skulle du anställa några Somalier, araber och Kongoleser?
    Jag skulle anställa den som producerade bäst, och fungerade bäst inom gruppen. Det konstiga är dock att det aldrig är en arab, Somalier, eller Kongoles. Det är alltid en Europé eller någon som är vettig, du har säkert dina tankar om att alla är lika. Men kulturellt skiljer vi oss enormt åt...

När du snackade om bilar som brändes så har du rätt, det var Per och Lars som brände bilarna.
  • Schnooglewookiemush
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:29:22 följande:
    Om 14 år är 50% av alla holländare Muslimer, det är ok med dig antar jag? Vi pratar alltså inte holländare här utan invandrare som ynglar av sig. Du tycker att Sverige ska försvinna och våra svenska traditioner? Du hatar alltså det som har varit och är idag i viss mån, varför flyttar du inte till irak?
    Jag tycker vi mer och mer vidhåller svenska traditioner, var t.ex. inte alls länge sen nationaldagen var en vanlig arbetsdag. Jag tycker att vi mer och mer börjar uppskatta det typiska svenska, och därav förstår jag inte riktigt hur det kommer sig att det helt plötsligt ska försvinna helt från jordens yta. Många nysvenskar anammar den svenska kulturen bra, de nysvenskar jag känner firar nationaldagen betydligt pompigare än vad jag själv gör.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:29:22 följande:
    Kunde inte bry mig mindre om så 90% av alla holländare är muslimer.
    Ynglar av sig?

Har du utbildning? Jag menar eftergymnasial sådan? Eller har du bara dåliga erfarenheter?
  • Schnooglewookiemush
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:31:53 följande:
    Jag skulle anställa den som producerade bäst, och fungerade bäst inom gruppen. Det konstiga är dock att det aldrig är en arab, Somalier, eller Kongoles. Det är alltid en Europé eller någon som är vettig, du har säkert dina tankar om att alla är lika. Men kulturellt skiljer vi oss enormt åt... När du snackade om bilar som brändes så har du rätt, det var Per och Lars som brände bilarna.
    Och det vet du? Att alla somalier är sämre?

Du har ju ställt in dig på att alla med annan hudfärg är sämre automatiskt, och det vet nog de flesta vad det betyder.
  • Schnooglewookiemush
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:36:43 följande:
    Visa mig den Somalie som firar vår nationaldag, brukar du ofta sära på benen för Mohammed?
    Vad sitter du och skriver människa?

Kom till min stad så får du se jättemånga.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:31:53 följande:
    Jag skulle anställa den som producerade bäst, och fungerade bäst inom gruppen. Det konstiga är dock att det aldrig är en arab, Somalier, eller Kongoles. Det är alltid en Europé eller någon som är vettig, du har säkert dina tankar om att alla är lika. Men kulturellt skiljer vi oss enormt åt...När du snackade om bilar som brändes så har du rätt, det var Per och Lars som brände bilarna.
    Jag vill veta vart du drar parallellen mellan brända bilar och islam?

Alla invandrare är inte muslimer du vet. Och de bränner INTE bilar för att de vill bygga en moské eller tvångskonvertera området.

Aha, jag visste inte att det aldrig var araber, somalier eller kongoleser som producerade bäst och fungerade i grupp. Men men. Nu vet jag!
    Så klart alla inte är lika, men det betyder inte att man inte kan fungera tillsammans. Du och jag är svenskar, delar kultur, språk, land, men inte f-n är vi lika.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?