• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • hundpuss
    200908291 skrev 2009-09-30 16:15:48 följande:
    Misslyckats och misslyckats, vi är bäst i Europa på integration. Fast det kanske inte säger så mycket..
    Men något måste vi väl ha misslyckats med?
    Annars hade det nog inte sett ut som det faktiskt gör.

Hur de andra Europeiska länderna sköter integration får stå för dom, jag tycker inte att Sverige är tillräckligt bra ändå.
  • Metrolifestyle
    Vision400 skrev 2009-09-30 16:19:48 följande:
    Men något måste vi väl ha misslyckats med? Annars hade det nog inte sett ut som det faktiskt gör. Hur de andra Europeiska länderna sköter integration får stå för dom, jag tycker inte att Sverige är tillräckligt bra ändå.
    Utveckla gärna vad du inte tycker är bra.. Är det arbetsmarknaden, kriminaliteten, segregationen eller vad menar du?
  • Starkast
    Jmia skrev 2009-09-29 01:12:07 följande:
    Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda.. Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande? > Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Jag är mest oroad över att människor är så egoistiska. Tycker det är en självklarhet att hjälpa andra som har det så svårt som gör att de flyr från sitt eget land.

Varje egoistisk människa borde sätta sig in i hur det är att fly från allt och inte vara välkommen någonstans.
  • FreeForAll
    Indianica skrev 2009-09-30 15:47:19 följande:
    Fast det är rätt enkel matematik: Svenskarna föder allt färre barn + Svenskarna tar in allt fler invandrare. Rent befolkningsmässigt hade det varit dåligt om svenskarna förökat sig som kaniner, men i nuläget ger arbetande invandrare mer pengar till statskassan än vad ett fåtal svenskar i arbetsför ålder hade gjort. Man ska akta sig för att förhärliga det gamla. Traditioner kan leva sida vid sida. Vi blir inte lyckligare av att vara ett litet isolerat folk som klamrar oss fast vid våra egna traditioner. Julafton kan redan nu leva sida vid sida av ramadam. Slöjor tränger inte ut kepsar och mössor. Så kommer det fortsätta.
    Jag har fått känslan att många iden här tråden gärna fotfarande levt i fäbodar och kallat på sina djur med näverlurar. Det är ju så hemskt här idag efter allt inflytande vi fått från andra länder...
  • hundpuss
    200908291 skrev 2009-09-30 16:25:14 följande:
    Utveckla gärna vad du inte tycker är bra.. Är det arbetsmarknaden, kriminaliteten, segregationen eller vad menar du?
    Att ett land är dåligt gör inte ett annat land automatiskt bra.

Jag tycker att segregationen är ett problem, ja.
    Jag tycker att det är dåligt vissa ska behöva vara rädda eller skämmas för att de har ett annat efternamn än Svensson.
    Jag tycker att det är dåligt att kommunerna inte tar gemensamt ansvar över invandrare, då det skapar större belastningar på vissa kommuner.
    Jag tycker det är dåligt att det inte satsas tillräckligt på barn och ungdomsverksamheter i vissa städer, då ungdomarna faktiskt är viktiga (oavsett etnicitet).
    Osv osv osv.

Vad tycker du gör Sverige bättre än andra?
  • LjubaviMoja
    Vision400 skrev 2009-09-30 13:23:40 följande:
    En annan intressant vinkel skulle ju då kunna vara att mina framtida barn kommer bli "halv-blattar" med en svenne banan-morsa och en invandrarfarsa. Jag är från Småland och han är från Bosnien.Stackars ungar, de kommer ju vara hälften soc-fall och hälften rasister.Hur fasen ska det gå ihopa??
    Nu vet jag inte vad du ville säga med detta faktiskt.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • lilla V

I min stad finns det en stadsdel med 98% invandrare. Det har på senare tid varit ganska oroligt där och det går rykten om att de vill skapa ett nytt rosengård. Är inte det hemskt?! Tycker jag iaf. De bränner ner och vandaliserar och sen när brandkåren kommer så kastar dom stenar och grejer på dom. Det är inte konstigt att jag som svensk reagerar på varför detta sker.

• RockBella

Ja, vi tar in alldeles för många invandrare.

Vi har inte ens jobb åt dom invandrare vi redan tagit in, och vi har definitivt inte jobb till den svenskfödda delen av befolkningen heller.

Jag tycker att vi ska sluta ta emot invandrare helt och hållet förutom de som är flyktingklassade.

När ekonomin och jobben sedan blir stabiliserade i Sverige ska vi fortfarande enbart ta in flyktingar. Övriga invandrare ska bara tas in när vi behöver arbetskraft.

• Pirog

lilla V skrev 2009-09-30 18:28:22 följande:

I min stad finns det en stadsdel med 98% invandrare. Det har på senare tid varit ganska oroligt där och det går rykten om att de vill skapa ett nytt rosengård. Är inte det hemskt?! Tycker jag iaf. De bränner ner och vandaliserar och sen när brandkåren kommer så kastar dom stenar och grejer på dom. Det är inte konstigt att jag som svensk reagerar på varför detta sker.
    tycker att vi ska sluta dalta med de ungdomar som håller på med det där brännandet och stenkastandet
  • Pirog
    200908291 skrev 2009-09-30 16:15:48 följande:
    Misslyckats och misslyckats, vi är bäst i Europa på integration. Fast det kanske inte säger så mycket..
    vad baseras det på?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?