• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • sunsed1

Ju, och ruttna människor finns lika mycket som goda människor överallt.
    Inom våra gränser lika mycket som utanför våra gränser.

• Lemasive
    TheCoopers skrev 2009-09-29 10:01:14 följande:
    Läs boken så får du se
    Du kanske ska läsa Arn och få en historisk skildring...

BWahhaahahaha :D
  • Lemasive
    LindaJohansson81 skrev 2009-09-29 10:02:29 följande:
    Öser pengar över dem? Förklara gärna och utveckla dina svar mer än till fördömligt dravel.
    Är det påsk?
  • sunsed1
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:02:02 följande:
    Vem behöver slita arlset av sig i Sverige för att överleva, hahah du måste skämta.
    många, många många - vilken småstad bor du i? Här finns folk svenska som de med utländsk bakgrund som sliter arslet av sig och jobbar för sitt leverne med ibland mer än två jobb.
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:00:57 följande:
    Nej, vi kan inte stoppa krig, men istället för att forsla in invandrare som boskap till oss. Skulle vi kunna satsa pengar på att stabilisera deras hemländer för en bättre värld. Inte ens 5% av alla "flyktingar" som kommer till Sverige är i behov av att fly från sina länder, detta har påpekats av FN som exempel. Men istället tar vi in dom hit, ger dom svensk medborgarskap så dom kan rösta och öser pengar över dom. Samma pengar som skulle kunna hjälpa 20 gånger fler på plats, var är logiken?
    Men gäller det bara somalier och araber ?
    Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?

Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ?

Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .

Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad .
    Hans föräldrar likaså .
    Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
    I'm the me I choose to be ...
  • LindaJohansson81
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:04:50 följande:
    Är det påsk?
    Vad menar du med det?

Om du menar att jag bär Hijab på min presbild, så avslöjar det ganska mycket om dig.

Jag vill fortfarande ha svar på min fråga. Eller kan du helt enkelt inte svara?
  • Stårschan

Nu kan man tycka vad man vill om Lemasive, hans människosyn och hans sätt att uttrycka sig. Men samtidigt måste man kunna möta de argument han kommer med och kunna ta upp dem till diskussion. Vanliga vaniljpartier måste våga agera i dessa frågor, och våga diskutera nyttan av och kostnaden med invandringen om vi inte ska hamna i ett läge där extremhögern går in och tar över istället. Synd att debatten hamnat på pajkastningsnivå.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:02:36 följande:
    Du kanske ska läsa Arn och få en historisk skildring...BWahhaahahaha :D
    Already done min herre

I'm the me I choose to be ...
  • Kan inte bli bättre än såhär
    TheCoopers skrev 2009-09-29 10:05:37 följande:
    Men gäller det bara somalier och araber ?Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ? Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad . Hans föräldrar likaså .Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
    Tyvärr finns det andra stora grupper som aldrig kommer ut i arbete, tex somalier
  • LindaJohansson81
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:07:14 följande:
    Nu kan man tycka vad man vill om Lemasive, hans människosyn och hans sätt att uttrycka sig. Men samtidigt måste man kunna möta de argument han kommer med och kunna ta upp dem till diskussion. Vanliga vaniljpartier måste våga agera i dessa frågor, och våga diskutera nyttan av och kostnaden med invandringen om vi inte ska hamna i ett läge där extremhögern går in och tar över istället. Synd att debatten hamnat på pajkastningsnivå.
    Men om man försöker få vettiga svar men får pajkastning tillbaka......Tyvärr Lemasive har mycket kvar att lära.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?