• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • smoothiz
    Tecken skrev 2009-09-29 01:23:30 följande:
    Nej, däremot oroar jag mig för de invandrarfientliga vindarna som blåser över Europa just nu.
    hear, hear!...jag oroar mig också för den vinden...
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • Lemasive
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Det finns inga svar, visst är jag provocerande. Men det visar ju bara på deras ovilja att faktiskt komma med fakta som motsäger det. Det här är ingen åsiktsfråga utan ifall Sverige ens kommer överleva ekonomiskt i framtiden, idag finns det inga tendenser åt det hållet.
  • Lemasive
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Det finns inga svar, visst är jag provocerande. Men det visar ju bara på deras ovilja att faktiskt komma med fakta som motsäger det. Det här är ingen åsiktsfråga utan ifall Sverige ens kommer överleva ekonomiskt i framtiden, idag finns det inga tendenser åt det hållet.
  • Stinky

När det gått så långt att Södertälje kallas för "lilla Irak" så är jag oroad, ja.

• snillis

Nej, jag är inte orolig över invandring som sådan.
    Däremot är jag orolig över att vi i Sverige är dåliga på att integrera våra nysvenskar och det som oroar mig mest är den rasism som breder ut sig mer och mer.....DET är verkligen något att oroa sig över.
    Fördumningen och att människor helt saknar empati och försåelse för andra människor.

• HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:23:08 följande:
    Man lär dem språket kanske till att börja med? En afrikans analfabet är ju analfabet för att h*n inte fått lära sig skriva och läsa, så man börjar där. Sen är det ju väldigt få invandrare/flyktingar som är just analfabeter utan utbildning eftersom det kostar rätt jävla mycket att ta sig från sitt land och hit.
    Nej, det är inte få invandrare som är analfabeter och/eller utan utbildning. Finns en hel del faktiskt. Kolla med folk som jobbar med SFI om du känner ngn sådan. Tror du att det bara kommer akademiker hit eller?
  • beEMbe
    Stinky skrev 2009-09-29 10:24:08 följande:
    När det gått så långt att Södertälje kallas för "lilla Irak" så är jag oroad, ja.
    har det ju gjort i 15 år, lite sent att bli orolig. kanske istället är på tiden att myndigheter tar sitt ansvar.
    ..........love my kids..........
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:23:08 följande:
    Man lär dem språket kanske till att börja med? En afrikans analfabet är ju analfabet för att h*n inte fått lära sig skriva och läsa, så man börjar där. Sen är det ju väldigt få invandrare/flyktingar som är just analfabeter utan utbildning eftersom det kostar rätt jävla mycket att ta sig från sitt land och hit.
    När oviljan att lära sig finns då, vad ska man göra då?
  • HelenaMaria
    snillis skrev 2009-09-29 10:25:19 följande:
    Nej, jag är inte orolig över invandring som sådan.Däremot är jag orolig över att vi i Sverige är dåliga på att integrera våra nysvenskar och det som oroar mig mest är den rasism som breder ut sig mer och mer.....DET är verkligen något att oroa sig över.Fördumningen och att människor helt saknar empati och försåelse för andra människor.
    Fast är inte en stor del av rasismen alt. främlingsfientligheten ett resultat av dålig integration?
  • Stinky
    snillis skrev 2009-09-29 10:25:19 följande:
    Nej, jag är inte orolig över invandring som sådan. Däremot är jag orolig över att vi i Sverige är dåliga på att integrera våra nysvenskar och det som oroar mig mest är den rasism som breder ut sig mer och mer.....DET är verkligen något att oroa sig över. Fördumningen och att människor helt saknar empati och försåelse för andra människor.
    Rasism finns överallt, inte bara i Sverige. Det jag oroar mig mer över, är dessa "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism. Det är de som är farliga och ser till att det kokar under locket.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?