• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • emperor

Det finns alltid undantag och folk som sköter sig. I motsats till det du skrev finns det 100 000 från östländer som inte sköter sig. De bidrar till Sveriges förfall

TheCoopers skrev 2009-09-29 10:05:37 följande:
    Men gäller det bara somalier och araber ?Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ? Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad . Hans föräldrar likaså .Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
  • Syra
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:02:02 följande:
    Vem behöver slita arlset av sig i Sverige för att överleva, hahah du måste skämta.
    Jag arbetar inom hemtjänsten och jag skäms över att säga det här men jag har två arbetskamrater som varit SSK i sina länder men som blev VB här.....de får betydligt lägre lön än mig trots att de har mer kunskaper och därför måste dom jobba mer för att få en rimlig lön. Det är hemskt! Men så är det!, jag känner inte en enda invandrare som glider runt bekymmerlöst.

Jag har även jobbat på sjukhus och fått in barn som varit så undernärda och psykiskt misshandlade att jag saknar ord! tror du på fullaste allvar att invandrare har det lätt?

Tror du att det är lätt att komma till ett främmande land, inte kunna språket och bara kastas mellan myndigheter och flytta runt? Förstå hur det ska kännas att bli avplockad sin egen stolthet på det där sättet? Folk med dina fördomar försvårar för dessa människor ännu mer och tro fan att de får taggarna utåt i vissa fall......

Utbilda dig! och köp en säck empati.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-09-29 10:05:37 följande:
    Men gäller det bara somalier och araber ?Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ? Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad . Hans föräldrar likaså .Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
    De som kom till Sverige på 70-talet (chilenare, greker etc.) har i de flesta fall integrerats väl i det svenska samhället. Det är en skillnad på då och nu i hur integrationen har fallit ut. Nu tar Sverige emot många fler och det blir en allt större apparat att hantera. Dessutom spelar det roll vilka folkgrupper som kommer hit. Det går inte att blunda för att vissa grupper lättare kommer in i samhället och att vissa har det svårare. Bl.a. är det ju en kulturfråga. Om den egna kulturen skiljer sig väsentligt från den svenska så är det naturligtvis svårare att bli integrerad.
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:07:14 följande:
    Nu kan man tycka vad man vill om Lemasive, hans människosyn och hans sätt att uttrycka sig. Men samtidigt måste man kunna möta de argument han kommer med och kunna ta upp dem till diskussion. Vanliga vaniljpartier måste våga agera i dessa frågor, och våga diskutera nyttan av och kostnaden med invandringen om vi inte ska hamna i ett läge där extremhögern går in och tar över istället. Synd att debatten hamnat på pajkastningsnivå.
    Ja men för min del hamnar den på pajkastningsnivå när man börjar kalla folk "negrer" och "parasiter" för att inte snacka om vad han kallat de i tråden. Ett litet felsteg kan man väl acceptera, men sättet att uttrycka sig på skvallrar ofta om intelligensnivån och i detta fall anser jag den inte vara tillräckligt hög för att någon ska kunna nå fram.
  • beEMbe
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:02:02 följande:
    Vem behöver slita arlset av sig i Sverige för att överleva, hahah du måste skämta.
    det märks att du inte är ensam med barn, om man säger så. haha
    ..........love my kids..........
  • lyckligt lottade linda

Vad är det för fullkommligt dumma idioter som skriver här?

Vi måste ta hand om våra medmänniskor, man ska alltid hjälpa dem som behöver. En dag kanske vi behöver hjälp.

Dessutom har kriminalitet inget med invandrare o göra snarare fattigdom. Jag blir spyfärdig av att läsa allas kommentarer.

Däremot tycker jag att vi ska göra som man gör i USA när man tar in invadrare. Där ser man till att alla lär sig språket, obligatoriskt, samt ser till att de lär sig seder o koder i samhället, ser till att det finns arbete till dessa människor.
    Det är viktigt att man inte slussar alla till samma område, utan att man kanske erbjuder bostäder i olika områden.

• Syra
    beEMbe skrev 2009-09-29 10:12:00 följande:
    det märks att du inte är ensam med barn, om man säger så. haha
    haha.....precis! undrar hur många som lever i mindre bra förhållanden just för att inte behöva gå till soc? oavsätt hudfärg ?
  • Beautifully Human

lyckligt lottade linda skrev 2009-09-29 10:12:30 följande:

Vad är det för fullkommligt dumma idioter som skriver här?Vi måste ta hand om våra medmänniskor, man ska alltid hjälpa dem som behöver. En dag kanske vi behöver hjälp.Dessutom har kriminalitet inget med invandrare o göra snarare fattigdom. Jag blir spyfärdig av att läsa allas kommentarer.Däremot tycker jag att vi ska göra som man gör i USA när man tar in invadrare. Där ser man till att alla lär sig språket, obligatoriskt, samt ser till att de lär sig seder o koder i samhället, ser till att det finns arbete till dessa människor. Det är viktigt att man inte slussar alla till samma område, utan att man kanske erbjuder bostäder i olika områden.
  • Lemasive
    Syra skrev 2009-09-29 10:10:40 följande:
    Jag arbetar inom hemtjänsten och jag skäms över att säga det här men jag har två arbetskamrater som varit SSK i sina länder men som blev VB här.....de får betydligt lägre lön än mig trots att de har mer kunskaper och därför måste dom jobba mer för att få en rimlig lön. Det är hemskt! Men så är det!, jag känner inte en enda invandrare som glider runt bekymmerlöst. Jag har även jobbat på sjukhus och fått in barn som varit så undernärda och psykiskt misshandlade att jag saknar ord! tror du på fullaste allvar att invandrare har det lätt? Tror du att det är lätt att komma till ett främmande land, inte kunna språket och bara kastas mellan myndigheter och flytta runt? Förstå hur det ska kännas att bli avplockad sin egen stolthet på det där sättet? Folk med dina fördomar försvårar för dessa människor ännu mer och tro fan att de får taggarna utåt i vissa fall...... Utbilda dig! och köp en säck empati.
    Ja, herregud barnen kommer in misshandlade och undernärda. Det är ju faktiskt mitt fel, inte föräldrarnas..

HAHAHA
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?