• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lemasive

lyckligt lottade linda skrev 2009-09-29 10:12:30 följande:

Vad är det för fullkommligt dumma idioter som skriver här? Vi måste ta hand om våra medmänniskor, man ska alltid hjälpa dem som behöver. En dag kanske vi behöver hjälp. Dessutom har kriminalitet inget med invandrare o göra snarare fattigdom. Jag blir spyfärdig av att läsa allas kommentarer. Däremot tycker jag att vi ska göra som man gör i USA när man tar in invadrare. Där ser man till att alla lär sig språket, obligatoriskt, samt ser till att de lär sig seder o koder i samhället, ser till att det finns arbete till dessa människor. Det är viktigt att man inte slussar alla till samma område, utan att man kanske erbjuder bostäder i olika områden.
    Men du är positiv till fortsatt invandring?

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_60511.svd

2 miljoner till inom 15 år

hahaha
    :D
  • Plutteli

Nej, ser ingen orsak alls till det. Däremot oroas jag av Svenskars ovilja att ta till sig invandrarna som kommer och drar alla över samma kam som "slödder"...

Älskar verkligen retoriken som typ SD kör med: "Invandrarna måste ut för de tar våra jobb!" "Invandrarna måste ut för de lever bara på bidrag!"
    Ahh...long live logiken...

• Lemasive
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 10:15:07 följande:
    Det är sant att det gått bra för de flesta chilenare som kom hit som politiska flyktingar efter statskuppen men invandringsapparaten var inte lika stor då och de fick "värdfamiljer" osv. (har jag fått för mig i alla fall). De resurser som fanns då finns inte längre och trots detta är invandringen mycket större nu än den var då. Chilenarna kom dessutom från ett samhälle som (tro det eller ej) påminner en del om det svenska. Många som kom hit var engagerade och arbetade men var tvungna att fly p.g.a. Pinochet.
    Ja, dvs vi tog in människor som faktiskt bidrog, vad människor här inte förstår är att jag tycker om arbetsinvandring eller människor som faktiskt passar in. Inte ett gäng araber som inte kan svenska, går på bidrag och inte arbetar för en bättre situation.
  • FruHH

Jag svarade ja av den anledningen att det är för många invadrare som idag inte tas om hand av våra myndigheter.

Så för att visa lite mänsklighet och ge dessa människor en värdig tillvaro anser jag att Sverige borde stoppa invandringen under en period och ta hand om de som redan finns här.

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • Syra
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:15:34 följande:
    Ja, herregud barnen kommer in misshandlade och undernärda. Det är ju faktiskt mitt fel, inte föräldrarnas..HAHAHA
    ?? vem har sagt att det är ditt fel?. Jag sa bara att de faktiskt inte har det så bra som du lägger fram det! De glider inte runt på bidrag och mår kalasbra.

men vet du, jag tycker lika synd om dig, du kastar bort ditt liv. du är inte värd mer av min tid.
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 10:11:50 följande:
    Ja men för min del hamnar den på pajkastningsnivå när man börjar kalla folk "negrer" och "parasiter" för att inte snacka om vad han kallat de i tråden. Ett litet felsteg kan man väl acceptera, men sättet att uttrycka sig på skvallrar ofta om intelligensnivån och i detta fall anser jag den inte vara tillräckligt hög för att någon ska kunna nå fram.
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Lemasive
    beEMbe skrev 2009-09-29 10:12:00 följande:
    det märks att du inte är ensam med barn, om man säger så. haha
    Bra situation, ensam med barn och fattig...

Undra varför det borde finnas körkort för att få barn..
  • Lemasive
    FruHH skrev 2009-09-29 10:18:31 följande:
    Jag svarade ja av den anledningen att det är för många invadrare som idag inte tas om hand av våra myndigheter. Så för att visa lite mänsklighet och ge dessa människor en värdig tillvaro anser jag att Sverige borde stoppa invandringen under en period och ta hand om de som redan finns här.
    Mycket bra förslag, se till att det funkar innan man försöker ta in fler.
  • beEMbe
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:19:35 följande:
    Bra situation, ensam med barn och fattig... Undra varför det borde finnas körkort för att få barn..
    ja , eller undra om det borde finnas IQ test innan man föds. Det hade varit till hjälp för dina föräldrar.
    ..........love my kids..........
  • Plutteli
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Man lär dem språket kanske till att börja med? En afrikans analfabet är ju analfabet för att h*n inte fått lära sig skriva och läsa, så man börjar där.
    Sen är det ju väldigt få invandrare/flyktingar som är just analfabeter utan utbildning eftersom det kostar rätt jävla mycket att ta sig från sitt land och hit.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?