• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:24:02 följande:
    Det finns inga svar, visst är jag provocerande. Men det visar ju bara på deras ovilja att faktiskt komma med fakta som motsäger det. Det här är ingen åsiktsfråga utan ifall Sverige ens kommer överleva ekonomiskt i framtiden, idag finns det inga tendenser åt det hållet.
    Vad vill du ha fakta på? Att muslimer inte slår sina fruar blodiga? Att "negrer och araber" inte är oproduktiva?
    För det är just det (och annan skit) du har påstått.
  • Plutteli
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 10:25:55 följande:
    Nej, det är inte få invandrare som är analfabeter och/eller utan utbildning. Finns en hel del faktiskt. Kolla med folk som jobbar med SFI om du känner ngn sådan. Tror du att det bara kommer akademiker hit eller?
    Jo,det är få invandrare som kommer hit och är analfabeter. Däremot finns det en del flyktingar. Men flyktingar och invandrare är inte samma sak.
  • Lemasive
    LindaJohansson81 skrev 2009-09-29 10:30:01 följande:
    Såå har vi ju HAgamannen, Lilla söta Engla mördaren osv osv. Ska vi dra alla svenskar över en kam? Sedan är det ju de roliga svenskarna i koppleridomen som kom igår... Osv osv osv.
    Det är Svenskar det här är vårt land, vårt ansvar. Här pratar vi om invandrare som slår svenskar i Sverige och begår brott här. Dom är inte vårt ansvar, skeppa iväg!
  • HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:33:08 följande:
    Jo,det är få invandrare som kommer hit och är analfabeter. Däremot finns det en del flyktingar. Men flyktingar och invandrare är inte samma sak.
    Fast i invandrarbegreppet så inkluderar jag alla inkommande i Sverige inkl. flyktingar.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:26:21 följande:
    När oviljan att lära sig finns då, vad ska man göra då?
    På samma sätt som med svenskar. Eller tror du att alla svenskar älskar att lära å vara i skolan?
  • Beautifully Human
    snillis skrev 2009-09-29 10:31:12 följande:
    Fast man måste kunna skilja på sak och person vilket många inte klarar av.Skall man kritisera integrationen skall man inte ge sig på invandrarna, vilket de flesta gör.Och vad menar du med nyttiga idioter?
    Absolut!
  • Lemasive
    LindaJohansson81 skrev 2009-09-29 10:30:44 följande:
    Och de pengarna går ENBART till invandrare/flyktingar då?
    Eh, ja..
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:29:23 följande:
    Malmö fick 3.1 miljarder till bidrag, iår enbart. :D
    Och det gick givetvis oavkortat till invandrare och flyktingar enbart....
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-29 10:29:54 följande:
    Svenskar måste spela en roll i integrationen. Det går inte att sitta med attityd som killen här och klaga. Det som att sitta med brutet ben och slå på det och klaga över att det gör ont. Dumt. SFI måste fixas till. Folk är inte dumma, de kan lära sig. Men som det ser ut nu, är SFI undervisningen under all kritik. Vi får inte glömma att många som tvingats utanför samhället INTE är outbildade analfabeter. De är högutbildade med stor kunskap och erfarenhet men de hamnar FORTFARANDE hos soc, varför är det så? Folk söker hjälp för att de mår så dåligt, det finns människor som inte vill annat än att arbeta. Som Lemasive så fint uppmärksammat är min man afrikan, på hans jobb är han den ENDA afrikanen och i går kom det en somalier som sökte jobb. Han fick rådet av en man på min mans jobb att "vi redan är en "neger" för mycket" och åkte utan att ens fått en ärlig chans. Och att komma och påstå att Afrikaner inte är produktiva ÄR ointelligent. Ser man på kontinenten Afrika i stort så finns det inget hårdare arbetande folk. Det ska vi inte gå in på nu, men igen, det handlar inte om att mina åsikter är "färgade" som någon påstod, av min man. Utan av de erfarenheter jag fått av att vistas och driva projekt där. Vi kan inte lägga all skuld på invandrarna. VI har ett ansvar tillsammans för att minska klyftorna i samhället och utrota okunskapen.
    TYVÄRR måste jag krusa din bild av arbetande afrikaner, helst somalier. Nu säger jag INTE att ALLA afrikaner eller somalier är lata, men på mitt jobb har vi haft ett ett stort antal av afrikanskt härkomst - de flesta somalier- som fått sig visad dörren då de inte skött sitt jobb och varit lata. Så det är ingen myt eller fördom jag går på, utan vad jag själv sett med egna ögon.
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:33:54 följande:
    På samma sätt som med svenskar. Eller tror du att alla svenskar älskar att lära å vara i skolan?
    Det är svenskar ditt nöt, vårt ansvar. Inte någon jävla arab som kommer hit och ska leva på soc.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?