• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lemasive
    mytrouble skrev 2009-09-29 10:37:43 följande:
    Jag har röstat nej. Är inte ett dugg oroad. Tycker gott vi kan vara mer generösa. Dock tycker jag mottagandet och handläggningen måste bli bättre. Tycker alltså vi tar dåligt hand om flyktingar och invandrare.
    Du betalar då antar jag? Hur mycket extra vill du ge i månaden?
  • Syra
    Stinky skrev 2009-09-29 10:36:56 följande:
    Jag antar att du arbetar?
    Japp men kommer aldrig att kunna betala tillbaka de beloppen som jag fått. Dessutom är tandvården gratis för barn, BVC....skolan....barnsjukvården.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:35:18 följande:
    Det är svenskar ditt nöt, vårt ansvar. Inte någon jävla arab som kommer hit och ska leva på soc.
    Fast om de får hjälp så lever de inte på soc?

Och om de får jobb ska de ju tydligen ut ändå eftersom de då skäl jobben från svenskar...med andra ord logik noll.
  • Stinky
    Syra skrev 2009-09-29 10:39:52 följande:
    Japp men kommer aldrig att kunna betala tillbaka de beloppen som jag fått. Dessutom är tandvården gratis för barn, BVC....skolan....barnsjukvården.
    Nä, så du och jag och alla andra ska otroligt glada över vilket underbart och generöst land vi lever i!
  • Stårschan
    mytrouble skrev 2009-09-29 10:37:43 följande:
    Jag har röstat nej. Är inte ett dugg oroad. Tycker gott vi kan vara mer generösa. Dock tycker jag mottagandet och handläggningen måste bli bättre. Tycker alltså vi tar dåligt hand om flyktingar och invandrare.
    Vad har du för teori om varför vi är dåliga på att ta hand om flyktingar och invandrare? Jag håller med dig i sak, daet är vi, men vad tror DU att det beror på?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-29 10:34:58 följande:
    TYVÄRR måste jag krusa din bild av arbetande afrikaner, helst somalier. Nu säger jag INTE att ALLA afrikaner eller somalier är lata, men på mitt jobb har vi haft ett ett stort antal av afrikanskt härkomst - de flesta somalier- som fått sig visad dörren då de inte skött sitt jobb och varit lata. Så det är ingen myt eller fördom jag går på, utan vad jag själv sett med egna ögon.
    Jag är gift med en arbetande afrikan. Jag har som sagt bott och driver projekt i Afrika. Är det inte sett med mina egna ögon?

Jag pratar om Afrika under Sahara.

Somalia har jag aldrig varit i. Känner 1 somalisk familj. Pappan arbetar som busschaufför och barnen pluggar.

Alla har vi olika erfarenheter.
  • Lemasive
    Syra skrev 2009-09-29 10:39:52 följande:
    Det har dina föräldrar betalat genom skatt och liknande, det är du medveten om va? Det är vi Svenskar som har betalat för att det ska gå bra för dig och andra Svenskar.
  • Syra
    Stinky skrev 2009-09-29 10:40:40 följande:
    Nä, så du och jag och alla andra ska otroligt glada över vilket underbart och generöst land vi lever i!
    Ja, jag är obeskrivligt tacksam!
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:40:01 följande:
    Fast om de får hjälp så lever de inte på soc? Och om de får jobb ska de ju tydligen ut ändå eftersom de då skäl jobben från svenskar...med andra ord logik noll.
    Ingen här som har pratat om att stjäla jobb, det är bara du och dina fördomar.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:39:18 följande:
    Var exakt kommenterade jag lasermannen då? ..
    Någon skrev nått om lasermannen samt fler förbrytare och du svarade med att de var Svenskar och inte invandrare och att det gör det mer ok på nått vis för att vi ska se till att ta hand om dem...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?