• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:46:03 följande:
    Ja, vilket man jag personligen anser är ok, eftersom du är Svensk och dom är Svenskar. Jag anser inte att det är ok att Alibaba med sin fru och 30-tal släktingar som är över 60 kommer hit och aldrig betalar för sig.
    30 tal släktingar över 60???

De allra flesta som kommer hit är faktiskt i arbetsför ålder. Vanligast är män runt 30 år samt barn och ungdomar som har alla möjligheter att fixa en utbildning och skaffa jobb, bara de får vill säga....
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:45:37 följande:
    Fördomar? Nä inte direkt, jag har snackat med tillräckligt många främlingsfientliga ( Obs, inte rasistiska) med den logiken för att veta att den finns och är vanlig.
    Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet.

Citerat vår nästa statsminister
  • Beautifully Human

Sedan skulle jag tänka om ett par gånger innan jag hävde ur mig saker i stil med de du gjorde och sedan klämde in mig själv i kategorin för "normala människor".

Lemasive skrev 2009-09-29 10:43:02 följande:
    Du menar att du går omkring med dina DIsneyglasögon och ser allt som är så underbart, medan vi normala människor inser att det inte är hållbart.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:47:29 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 10:44:10 följande: Vi tar emot 2000% mer flyktingar än vi ska, dvs av 100 flyktingar är 5 riktiga. Vad tycker du om det?
    *asg* dagens skämt!
    Har du siffror på det eller är det nått du bara hittat på på egen hand?

Ca EN av TIO flyktingar får uppehållstillstånd. Andra skickas tillbaka till tex. Irak, Iran m.m. rakt in i krigsområden.
  • Lemasive
    Syra skrev 2009-09-29 10:47:51 följande:
    men deras barn och barn lär ju betala skatt?
    Hur kommer dom betala skatt när dom inte får jobb, invandrartäta skolor har absolut sämst betyg och flest avhopp redan i högstadiet.
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:43:21 följande:
    Visst, men ditt argument är ju åt totalt andra hållet på nått vis, typ att Sverige består bara av skoltrötta psykopater och lika så alla som kan tänka sig flytta hit...
    Jag håller inte med. De allra flesta vill göra rätt för sig och är beredda att kämpa, men det finns ju även andra. Och då menar jag att det räcker med de resurskrävande personer som redan finns här. Och även om det kommer flyktingar med de allra bästa intentioner hit, så tror jag att många bryts ner och fastnar i kriminalitet på grund av att vi inte förmår ta emot dem på ett vettigt sätt.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:48:46 följande:
    Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Citerat vår nästa statsminister
    Jaha? Det är väll samma som att om en man och kvinna söker jobb och har lika bra meriter ska mannen få jobb om det är kvinnodominerat och tvärt om?

Eller du kanske tycker att av två lika meriterade ska Svensken få jobb för att han är svensk?
  • Jaja88
    AtroCious skrev 2009-09-29 09:35:01 följande:
    Knappt någon? Jag känner ingen som inte har jobbat hårt för att lära sig språket, och då är ändå min stad en väldigt "invandrartät" stad.
    Okej, så kanske det är i din stad men så är det nog tyvärr inte överallt. Här bor det "nysvenskar" som har bott här i 20-40 år som fortfarande inte kan mer än nån mening på svenska. Deras barn som är födda i Sverige kan inte prata ren svenska, utan bryter på ett annat språk.
  • mrs Elliott

Jaa vi gör som i USA så blir allt bra . Där har en invandrad (laglig) mexikanare lika stor chans till ett vettigt jobb som att vinna på lotto . De har enorma problem med integration . Herregud de har FORTFARANDE inte helt och hållet integrerat sin svarta befolkning . Dåligt exempel . Dessutom har jag aldrig träffat så många rasister som när jag bodde i USA .

• Syra
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:49:34 följande:
    Hur kommer dom betala skatt när dom inte får jobb, invandrartäta skolor har absolut sämst betyg och flest avhopp redan i högstadiet.
    Klart att de får jobb så småningom. Inte går man ett helt liv med händerna i fickorna?......
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?