• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • nano

Nej.

Oavsett hur jobbigt, dyrt, omständigt och knepigt det må vara så tycker jag att vi ska ta emot dem som behöver det. Jag tycker själv att det är självklart att man hjälper de som behöver hjälp oavsett vad det kostar, både mina vänner och världen som stort. Vi som svenskar är oerhört dåliga på att bjuda in invandrarer och framförallt flytingar i vår vardag. Hur ska de ha en chans att lära sig vårt språk och kultur om vi knappt våga prata med dem och än mindre bjuda på en kopp kaffe?

• Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 10:59:17 följande:
    När man kommer till sverige som flykting är det inte alls någon garanti att man ska få utbilda sig. Många gånger tar Migrationsverket upp till SEX ÅR att fatta en beslut i ett ärende. Under den tiden kan vederbörande på 4-5 avslag på sin asylansökan. Efter avslag har man varken rätt till skola eller jobb. Sedan, efter 5-6 år får man (efter 4-5 avslag) uppehållstillstånd och har då levt i en flyktingförläggning, utan rätt att arbeta eller gå i skola under 6 år. Ännu en observation genom mina Disney glasögon.
    Ingen säger att systemet är bra, så varför ta fler?
  • Plutteli
    SE10 skrev 2009-09-29 10:57:00 följande:
    Visst för första generationen är det ok, men knappast för andra generationen som gått skola i sverige.
    Barn härmar och gör som de runt om gör, så talar föräldrarna bara sitt språk och de i omgivningen bryter så kommer barnen bryta.

Ska vi se det på det viset så skulle vi ju förbjuda skånska också med tanke på att det är rester från danskan...
  • Lemasive
    nano skrev 2009-09-29 10:59:55 följande:
    Nej. Oavsett hur jobbigt, dyrt, omständigt och knepigt det må vara så tycker jag att vi ska ta emot dem som behöver det. Jag tycker själv att det är självklart att man hjälper de som behöver hjälp oavsett vad det kostar, både mina vänner och världen som stort. Vi som svenskar är oerhört dåliga på att bjuda in invandrarer och framförallt flytingar i vår vardag. Hur ska de ha en chans att lära sig vårt språk och kultur om vi knappt våga prata med dem och än mindre bjuda på en kopp kaffe?
    Då kan du betala min del av skatten som går till Invandring?
  • Apolline
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:59:11 följande:
    Från precis samma sida, statistik är allas juver som vi diar ifrån.
    Då verkar du inte ha begripit definitionen av flykting. Flykting är inte samma sak som invandrare.

Den största invandrargruppen till Sverige är svenskar!
  • Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 11:01:19 följande:
    Jag är fan allergisk mot folk som dig.
    Går det bra i Zimbabwe nu? Kan du inte säga det, var god och säg vilket land i Afrika under Sahara som det går riktigt bra för.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:00:12 följande:
    Ingen säger att systemet är bra, så varför ta fler?
    Mitt inlägg var ett svar till ditt inlägg som undrade varför inga invandrare ville utbilda sig. Du fick det att framstå som ovilja.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:59:29 följande:
    Dom är gratis javisst.
    Fy satan vad vi måste öka i befolkning då, måste ju bli + 2-3 hundra tusen invånare per år om inte mer. Varför är vi inte uppe i 10 miljoner ännu?
  • pearshapedbastard
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:55:31 följande:
    2007 kom det runt 120 tusen invandrare till Sverige.
    99 485 invandrare kom det. Varav 16.000 var svenska medborgare. Det flyttade dessutom ut nästan 50.000 varav mer än hälften var utlandsfödda.
  • nano
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:00:41 följande:
    Då kan du betala min del av skatten som går till Invandring?
    Visst.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?