• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:55:02 följande:
    30.000 flyktingar eller 30.000 invandrare? det är en jävla skillnad nämligen. Tex kan en invandrare lika gärna komma från Norge eller England som Saudiarabien, det kan inte en flykting.
    2007 kom det runt 120 tusen invandrare till Sverige.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:54:00 följande:
    Du gillar alltså kvotering? Fy fan
    Ja, OM det är så att deras personlighet och meriter är likvärdiga. Däremot tycker jag inte det är rätt om invandraren har sämre meriter än svensken, men nu var det inte det din fråga handlade om...
  • SE10
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:53:42 följande:
    Det är väll klart som fan att de bryter på ett annat språk om de är tvåspråkiga. Det hör liksom till, men det gör ju inte svenskan i sig sämre för det.
    Visst för första generationen är det ok, men knappast för andra generationen som gått skola i sverige.
  • Apolline
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:47:29 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 10:44:10 följande:
    Vi tar emot 2000% mer flyktingar än vi ska, dvs av 100 flyktingar är 5 riktiga. Vad tycker du om det?
    11.000 personer beviljades uppehållstillstånd som flyktingar i Sverige 2008. 25.000 personer beviljades uppehållstillstånd för arbete och studier 2008.

För att få uppehållstillstånd för studier måste du uppvisa att du har minst 7000:- i månaden. För att få arbetstillstånd måste du ha ett arbete som du kan försörja dig på.
    Så det är minst dubbelt så många som har kommit till Sverige för att arbeta och studera, och som redan vid inresan kan försörja sig själva, än vad det är som kommer som skyddsbehövande eller kvotflyktingar. Förhoppningsvis kommer merparten av dessa flyktingar också få möjlighet att arbeta och studera. Alltså ingen personlig ekonomisk förlust för dig.

Mina siffror kommer från Migrationsverkets hemsida.

Varifrån kommer dina siffror på att 5 av 100 flyktingar är riktiga???
  • LittleMee
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:46:03 följande:
    Ja, vilket man jag personligen anser är ok, eftersom du är Svensk och dom är Svenskar. Jag anser inte att det är ok att Alibaba med sin fru och 30-tal släktingar som är över 60 kommer hit och aldrig betalar för sig.
    Men det är okej om Alibaba 30 kommer med sina syskon , fru och 20 barn?
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:55:06 följande:
    Hur har dom inte en chans att utbilda sig i Sverige? Det finns inte kurser? Dom får inte bidrag? Sluta vara så löjlig.
    Nej dom får inte kurser. För att få gå på SFI krävs att man har uppehållstillstånd, så de invandrare/flyktingar som väntar på sina beslut får inte gå på SFI innan de har iaf tillfälligt uppehållstillstånd, och ett sådant beslut kan som du vet ta flera år (vilket är rent förjävligt)
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:55:31 följande:
    2007 kom det runt 120 tusen invandrare till Sverige.
    Frågan är då slutligen, fick de stanna?
    För bara för att de kom hit betyder det ju inte att de får stanna här...
  • Lemasive
    Apolline skrev 2009-09-29 10:57:09 följande:
    11.000 personer beviljades uppehållstillstånd som flyktingar i Sverige 2008. 25.000 personer beviljades uppehållstillstånd för arbete och studier 2008. För att få uppehållstillstånd för studier måste du uppvisa att du har minst 7000:- i månaden. För att få arbetstillstånd måste du ha ett arbete som du kan försörja dig på. Så det är minst dubbelt så många som har kommit till Sverige för att arbeta och studera, och som redan vid inresan kan försörja sig själva, än vad det är som kommer som skyddsbehövande eller kvotflyktingar. Förhoppningsvis kommer merparten av dessa flyktingar också få möjlighet att arbeta och studera. Alltså ingen personlig ekonomisk förlust för dig. Mina siffror kommer från Migrationsverkets hemsida. Varifrån kommer dina siffror på att 5 av 100 flyktingar är riktiga???
    Från precis samma sida, statistik är allas juver som vi diar ifrån.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:55:06 följande:
    Hur har dom inte en chans att utbilda sig i Sverige?Det finns inte kurser? Dom får inte bidrag?Sluta vara så löjlig.
    När man kommer till sverige som flykting är det inte alls någon garanti att man ska få utbilda sig.
    Många gånger tar Migrationsverket upp till SEX ÅR att fatta en beslut i ett ärende. Under den tiden kan vederbörande på 4-5 avslag på sin asylansökan. Efter avslag har man varken rätt till skola eller jobb.
    Sedan, efter 5-6 år får man (efter 4-5 avslag) uppehållstillstånd och har då levt i en flyktingförläggning, utan rätt att arbeta eller gå i skola under 6 år.

Ännu en observation genom mina Disney glasögon.
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:58:53 följande:
    Frågan är då slutligen, fick de stanna? För bara för att de kom hit betyder det ju inte att de får stanna här...
    Dom är gratis javisst.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?