• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Plutteli
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:49:39 följande:
    Jag håller inte med. De allra flesta vill göra rätt för sig och är beredda att kämpa, men det finns ju även andra. Och då menar jag att det räcker med de resurskrävande personer som redan finns här. Och även om det kommer flyktingar med de allra bästa intentioner hit, så tror jag att många bryts ner och fastnar i kriminalitet på grund av att vi inte förmår ta emot dem på ett vettigt sätt.
    Men att VI inte får tummen ut och faktiskt packar ner alla våra fördomar och gömmer dem där solen aldrig lyser och ger invandrare och flyktingar en CHANS att skaffa sig jobb och utbildning är ju inte deras fel?!
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:49:31 följande:
    *asg* dagens skämt! Har du siffror på det eller är det nått du bara hittat på på egen hand? Ca EN av TIO flyktingar får uppehållstillstånd. Andra skickas tillbaka till tex. Irak, Iran m.m. rakt in i krigsområden.
    www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/statistik_5_2007.pdf

2007 tog vi emot 1845 riktiga flyktingar och runt 30000 totalt....
  • Beautifully Human
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:52:25 följande:
    Men att VI inte får tummen ut och faktiskt packar ner alla våra fördomar och gömmer dem där solen aldrig lyser och ger invandrare och flyktingar en CHANS att skaffa sig jobb och utbildning är ju inte deras fel?!
    EXAKT!
  • mrs Elliott

mrs Elliott skrev 2009-09-29 10:51:21 följande:

Jaa vi gör som i USA så blir allt bra . Där har en invandrad (laglig) mexikanare lika stor chans till ett vettigt jobb som att vinna på lotto . De har enorma problem med integration . Herregud de har FORTFARANDE inte helt och hållet integrerat sin svarta befolkning . Dåligt exempel . Dessutom har jag aldrig träffat så många rasister som när jag bodde i USA .
    eh jag citerade ett inägg längre bak som framhöll usa som ett mönster exempel på god invandrings politik .
  • Plutteli
    Jaja88 skrev 2009-09-29 10:51:13 följande:
    Okej, så kanske det är i din stad men så är det nog tyvärr inte överallt. Här bor det "nysvenskar" som har bott här i 20-40 år som fortfarande inte kan mer än nån mening på svenska. Deras barn som är födda i Sverige kan inte prata ren svenska, utan bryter på ett annat språk.
    Det är väll klart som fan att de bryter på ett annat språk om de är tvåspråkiga. Det hör liksom till, men det gör ju inte svenskan i sig sämre för det.
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:51:04 följande:
    Jaha? Det är väll samma som att om en man och kvinna söker jobb och har lika bra meriter ska mannen få jobb om det är kvinnodominerat och tvärt om? Eller du kanske tycker att av två lika meriterade ska Svensken få jobb för att han är svensk?
    Du gillar alltså kvotering?

Fy fan
  • Beautifully Human

Kommentarer som denna blir ofta ignorerade. Så jag försöker igen, med en obesrvation genom mina "disney glasögon"

"Som Lemasive så fint uppmärksammat är min man afrikan, på hans jobb är han den ENDA afrikanen och i går kom det en somalier som sökte jobb. Han fick rådet av en man på min mans jobb att "vi redan är en "neger" för mycket" och åkte utan att ens fått en ärlig chans.
    Och att komma och påstå att Afrikaner inte är produktiva ÄR ointelligent. Ser man på kontinenten Afrika i stort så finns det inget hårdare arbetande folk. Det ska vi inte gå in på nu, men igen, det handlar inte om att mina åsikter är "färgade" som någon påstod, av min man. Utan av de erfarenheter jag fått av att vistas och driva projekt där.

Vi kan inte lägga all skuld på invandrarna. VI har ett ansvar tillsammans för att minska klyftorna i samhället och utrota okunskapen."

• Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:52:57 följande:
    www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/st... 2007 tog vi emot 1845 riktiga flyktingar och runt 30000 totalt....
    30.000 flyktingar eller 30.000 invandrare? det är en jävla skillnad nämligen. Tex kan en invandrare lika gärna komma från Norge eller England som Saudiarabien, det kan inte en flykting.
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:52:25 följande:
    Hur har dom inte en chans att utbilda sig i Sverige?

Det finns inte kurser? Dom får inte bidrag?

Sluta vara så löjlig.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?