• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • jaghopparhögt

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:22:06 följande:

Min man läser SFI och får inte och har aldrig fått ett öre från Sverige för att lära sig svenska.
    Hur mycket måste han betala för utbildningen då?
  • MsLili

Plötsligt förvandlades en intressant tråd till sandlåde tråd!

• Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 15:20:13 följande:
    Jo, man får socialbidrag om man går SFI. Och sen får man ju ganska så höga introduktionsbidrag också de första fem åren eller vad det nu är.
    Alla får inte introduktionsbidrag. Det beror på om de blivit kommunplacerade eller inte. Har de inte det, så lever de på existensminimum.
    Man får socialbidrag om man går sfi på samma sätt svenskar får det, alltså KRAV på att man letar efter sysselsättning. Krav på att söka jobb, ta de jobb som erbjuds. Kravet på invarndrare är SFI, om de fuckar upp sfi så förlorar de bidraget. På samma sätt som Arne förlorar sitt bidrag om han inte sköter sin kontakt med AF.
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 15:19:47 följande:
    Sedan känner jag rent allmänt att analfabeter från Somalia (som det snackats om i tråden) har större livserfarenhet än vissa i tråden.Jag börjar liksom undra var folk bor? Vad de gör? Har de inte utbildning? Har de aldrig rest? Är de aldrig ute bland folk? Är de totalt hemma blinda?
    Folk måste få ta rum i debatten även om de aldrig gjort dessa saker Mija Mia . Däremot saknar jag fler invandrare i debatten .
  • Zamorak

Min man läser SFI och får inte och har aldrig fått ett öre från Sverige för att lära sig svenska.
    Då har han blivit blåst Bodde i Landskrona ett tag och dom som gick sfi hade ganska ok med peng jämfört med dom som hade soc.
  • Henom

Det är ju för att du är försörjningsskyldig för honom. Om han vore singel hade han kunnat hämta hem deg.
  • Zamorak

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:23:06 följande:

Jag håller med dig helt och hållet, vi måste utbilda fler! Men de som börjar utbilda sig till läkare idag kommer inte bli färdiga på många, många år.
    Sant, men inget fel o ha en långsiktig lösning, bara lösningen finns där.
  • Beautifully Human

mrs Elliott skrev 2009-09-29 15:24:42 följande:

Folk måste få ta rum i debatten även om de aldrig gjort dessa saker Mija Mia . Däremot saknar jag fler invandrare i debatten .
    Så klart de får ta rum i debatten. Jag säger bara att jag ser ett mönster. Trångsynthet är en skrämmande egenskap.
  • FreeForAll
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 15:23:21 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:22:06 följande: Hur mycket måste han betala för utbildningen då?
    Ingenting, men vi pratade om att en del inte blir klar med sin utbildning i tid då de får socialbidrag så länge de läser kurserna.
  • Apolline
    Zamorak skrev 2009-09-29 15:17:07 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:
    Varför ta hit när här finns många arbetsdugliga i sverige, oavsett härkomst.
    Henom skrev 2009-09-29 15:18:18 följande:
    Varannan deltagare fullföljer sfi.www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_20...
    OK, så SCB gjorde en enkätundersökning, dvs frågade ett begränsat urval, och drog slutsatser utifrån det.

På Skolverkets hemsida kan du se siffror där de har räknat exakt varenda person som varit inskriven i SFI, de kommer fram till helt andra siffror, nämligen de jag skrev ovan.

Av din undersökning framgår ju annars att 30% av de som läser på SFI också har ett arbete. Men det kanske du vill avstå från att kommentera?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?