• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:
    M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande: Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
    Eller ta in ester eller ryssar som redan lärt sig flytande svenska på sina egna universitet...
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Lolilla
    Jess87 skrev 2009-09-29 15:12:26 följande:
    Såg en dokumentär på TV en gång oxå.. att dom får bidrag så länge dem går kursen, därför klarar dem inte prov och så med flit, för att dem ska få fortsätta gå o få bidrag. Men vad det är för sanning i det vet jag inte.. Förjävligt om det är sant iaf..Men allt är ju svenskarnas fel.. ;)
    Man får inte bidrag per automatik för att man går kursen. Och om så vore så är det ett politiskt problem. Det jag oroar mig för är inte invandringen som sådan, utan vår "invandrarpolitik".
  • Zamorak
    TheCoopers skrev 2009-09-29 15:16:05 följande:
    Ok återigen en oerhörd generalisering . INGEN av de 100 tals invandrar killar har den kvinnosynen du beskriver .Vad får du allt ifrån människa ?
    Många tonårs invandrar killar lever efter den stereotypen utåt, men inget de tycker isig.
  • Beautifully Human

Sedan känner jag rent allmänt att analfabeter från Somalia (som det snackats om i tråden) har större livserfarenhet än vissa i tråden.

Jag börjar liksom undra var folk bor? Vad de gör? Har de inte utbildning? Har de aldrig rest? Är de aldrig ute bland folk? Är de totalt hemma blinda?

• Henom

Jo, man får socialbidrag om man går SFI. Och sen får man ju ganska så höga introduktionsbidrag också de första fem åren eller vad det nu är.

• mrs Elliott
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 15:08:28 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 15:04:39 följande:
    Vad kul med sådan respons på mitt inlägg! Skönt att jag blev förstådd. Spårar ofta ur när jag skriver mina tankar kring detta. Blev glad nu!
    Jag är i din ringhörna:)
  • Zamorak

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:18:02 följande:

Absolut, jag tycker också att man ska prata bra svenska inom vården.Men att det inte finns tillräckligt med läkare har inte att göra med att inte tillräckligt många vill bli läkare utan att det inte finns tillräckligt med platser åt dem på universiteten.
    Sant sant, och vad bör göras då om inte skaffa fler platser och billigare, lättare student boende mm mm. Satsa på utbildningar för arbetslösa och ungdomar vinner man mycket på i längden.
  • FreeForAll
    Henom skrev 2009-09-29 15:20:13 följande:
    Jo, man får socialbidrag om man går SFI. Och sen får man ju ganska så höga introduktionsbidrag också de första fem åren eller vad det nu är.
    Min man läser SFI och får inte och har aldrig fått ett öre från Sverige för att lära sig svenska.
  • TheCoopers
    Zamorak skrev 2009-09-29 15:19:20 följande:
    Många tonårs invandrar killar lever efter den stereotypen utåt, men inget de tycker isig.
    ja men då så :0)
    I'm the me I choose to be ...
  • FreeForAll
    Zamorak skrev 2009-09-29 15:21:57 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:18:02 följande: Sant sant, och vad bör göras då om inte skaffa fler platser och billigare, lättare student boende mm mm. Satsa på utbildningar för arbetslösa och ungdomar vinner man mycket på i längden.
    Jag håller med dig helt och hållet, vi måste utbilda fler! Men de som börjar utbilda sig till läkare idag kommer inte bli färdiga på många, många år.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?