• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Mopsan

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:11:12 följande:

Va! är du gift med en bilbrännare?!!!!
    neeeeej här är det ryska maffian inga små krusiduller här inte bhhha bränna bilar det kunde gossen min innan han kunde gå. sitter i generna du vet
  • Ulf Harrys Farsa
    turgut skrev 2009-09-29 02:10:11 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:03:39 följande: Jag är inte språkpolis. Det är det sista jag är. Tvärtom tycker jag att folk gott och väl kan få göra vad de vill med språket om de nu inte vill ge ut böcker, publicera artiklar eller bedömas vetenskapligt. Jag tänkte bara att du som vill att folk ska anpassa sig till svensk kultur skulle uppskatta att få ett par tips om hur du själv kan anpassa dig. Det är verkligen frågan om svenska ungdomar. De är svenska medborgare. Jag bedömer inte folk utefter deras etniska bakgrund utan efter deras handlingar. (Om du visste att det finns indier som äter nötkött, varför ställde du den fråga du ställde?) Q.E.D.
    Svensk kultur är midsommar, kräftor, sill och snaps. Har du inte fattat det än? om jag Då och DÅ sätter in en STOR bokstav har verkligen inget med kultur att göra.
    Och JA, jag är toksvenne
  • Ulf Harrys Farsa
    Mopsan skrev 2009-09-29 02:15:53 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:11:12 följande: neeeeej här är det ryska maffian inga små krusiduller här inte bhhha bränna bilar det kunde gossen min innan han kunde gå. sitter i generna du vet
    Nej det är väl hans kultur kanske.
  • turgut
    Helenax skrev 2009-09-29 02:06:30 följande:
    Jag tycker redan att det svenska samhället har anpassat sig till invandrarna. Muslimer t ex "slipper" ju redan att delta i viss undervisning, de slipper höra den svenska nationalsången den 6:e juni, eftersom det skulle uppfattas som rasistiskt (ve och fasa!) När jag gick i högstadiet (för en si så där 15 år sedan) vågade ingen heller säga till när 3 chilenare i klassen (av 30 personer) hade med sin flagga på skolfotot i skolkatalogen (för det kunde ju också uppfattas som rasistiskt!) Du får bära slöja på arbetet/i skolan, det finns gott om platser för tillbedjan, samhällsinformation går att få på de flesta språk, och nu ska de väl även flytta skolavslutningar från kyrkan för att det är kränkande? O.s.v....o.s.v....
    Väldigt få människor uppfattar Sveriges nationalsång som rasistisk. Mitt hjärta sväller av stolthet varje gång jag hör den sjungas efter en fotbollsmatch eller liknande. Jag som har varit runt på rätt många skolor har aldrig träffat på att man inte får sjunga den.

En gång råkade jag, som en utmaning om vem som kunde flest nationalsånger, sjunga Tysklands. Och fick nästan spö på tunnelbanan. Så det är inte det det handlar om.

Däremot tycker jag inte att man ska hålla på med religiösa riter i skolan. Oavsett vilken religion det handlar om.

Om enskilda individer vill ha ett rum där de kan tillbe Satan, Jesus, Gurkmannen eller Allah kan det däremot kanske vara lämpligt att bjuda på det.
  • mina små kämpar
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 02:12:23 följande:
    Mja lite ibland är jag det. Vet hur rasistiska många invandrare kan vara och har faktiskt känt av hatet ett par gånger när jag har besökt invandrartäta områden.Så lite oroad är jag.
    ett sånt område bor jag i, och vår familj har verkligen varit utsatt för invandrares rasism, där vuxna samt barn helt öppet ger sig på mina barn, så jag är med oroad
  • turgut

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:15:53 följande:

Svensk kultur är midsommar, kräftor, sill och snaps. Har du inte fattat det än? om jag Då och DÅ sätter in en STOR bokstav har verkligen inget med kultur att göra. Och JA, jag är toksvenne
    Jag är också toksvenne. Så jävla svensk. Men det som skiljer oss åt är vad vi anser vara svenskhet.
  • Ulf Harrys Farsa

mina små kämpar skrev 2009-09-29 02:18:12 följande:

ett sånt område bor jag i, och vår familj har verkligen varit utsatt för invandrares rasism, där vuxna samt barn helt öppet ger sig på mina barn, så jag är med oroad
    Sånt händer inte enligt vissa, det är förmodligen ert fel.
    Man ska aldrig skylla någonting på den "svagare gruppen" då är man rasist och invandrar fientlig.
  • Lenk

Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken.
    Varför får inte Sverige vara svenskt?
    I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?
    Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.

• LoveMee
    Mopsan skrev 2009-09-29 02:01:28 följande:
    hahaha måste ju vara självplågare då jag vet hur sånna här trådar blir och kan redan se. har man e åsikt så ska man få ha den tror ni på flaste allvar att man ska kunna uppföra sig hursomhelst bara för att man inte delar andras åsikter? finner vissa inlägg här långt under botten nivån. min åsikt. integrera de vi har först få samhället på fötter och SEN kan vi öppna för ex flyktingar. och rosengårdsungarna är lika svenska som min man. dvs NOT!
    Palme tyckte också liknande, därför hade vi ett lågt flykting intag på den tiden, för att det var viktigt att ta hand om varenda person som kommer till Sverige. Nu är invandringen relativt o kontrollerad. Vi tar bara in dem och sätter dem i ett hörn och hoppas att dom fixar sig själv. Mycket för att vi har för mycket annat att hantera. Vi måste bli bättre på våran invandrarpolitik.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:22:11 följande:
    Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken. Varför får inte Sverige vara svenskt? I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet? Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.
    Tittar du inte på TV? Rör du dig inte ute i samhället?

Sverige är ofattbart svenskt. Vår nyblivna nationalsång sjungs till höger och vänster. Folk springer omkring i blågula t-shirts, hänger flaggan på balkongen och vrålar SVÄÄÄÄÄRJÄÄÄ när vårt halvkassa fotbollslandslag vinner på att motståndarna gör självmål.

Det har aldrig varit fult att vara svensk.

Och flytta inte till Teheran. Teheran ligger inte i ett tolerant, demokratiskt land. Som Sverige.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?