• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym

bestämmelse att indrivningen inte får medföra oskäliga eller onödiga kostnader för gäldenären

• ulrika ring

*s* ja herregud... Jag tror jag sett det mesta under solen i detta ärende. Jag har naturligtvis inte sett all, men jag tangerar det mesta.

Jag har sett samma skuld drivas samtidigt i 2 ex av samma bolag. Det var ett svenskt bensinbolag som skickat in till inkasso. Det inkassobolaget drev sedan 2 skulder på vardera 1234.56 (el.ngt liknande). När vi kontaktade och frågade efter mer dokumentation försvann den ena posten på 1234,56 kr lite mystiskt sådär.

Jag har sett ärenden gå från ett inkassobolag till ett annat och VIPS! blev hela skulden, inklusive ränta och avgifter, kapitalskuld. Påstötning och så, hey presto, utan ett ord, såg skulden som vanligt ut.

Jag har sett inkassobolag driva skulder som mot den unga damen som beskrivit sin situation. Efterfrågat om någon kunde prestera ett av målsman undertecknat avtal (detta innan lagändringen om överförmyndare) för den 12-åring som via nätet tecknat sig för en tidningsprenumeration. Tiden gick, papper i brevlådan och ett "skulden avslutas".

Jag har sett olika inkassobolag driva samma skuld.

Jag har sett inkassobolag förfalska papper. En skuld inkom till KFM, preskription hävdades, inkassobolaget skickade in papper för att påvisa att skulden inte var preskriberad, problemet var endast att handläggaren på KFM identifierade båda delgivningskvittona via sitt nummer - trots olika datum - och avförde ärendet som förfalskning.

Jag har sett skulder som varit betalda lämnas in igen för ny betalning.

Jag har sett inkassobolagen ta ut avgifter för avgifter. Jag har gjort en sammanställning över olika avgifter jag sett. Ska försöka hitta den sammanställningen. Den är mycket uppfinningsrik. Med betoning på mycket.

Jag har sett ja ni fattar...

Jag tror inte att inkassobolagen, för nu är det dessa vi talar om, sitter i alla lägen och uppfinner nya påhitt och jävulskap, även om det nog händer minsann. Jag tror att den skuldindustri som vuxit fram, i Sverige baserad på KFMs uppdrag, helt enkelt ofta gör misstag. Det skickas mängder, tusentals brev, varje dag från dessa bolag till gäldenärer, och många av dessa har helt enkelt aldrig studerats av ett mänskligt öga.

Jag tror att om 2 % av de flera miljoner ärenden som inkassobolagen hanterar blir fel så får det förödande konsekvenser för den enskilde.

Jag tror att det är förödande för svensk ekonomi att så många människor som inte har kapacitet själva ska bevaka sina intressen. Har man inte kapacitet så har man inte. Brist på kapacitet kan vara en mängd saker. Depression - kommer aldrig bli skuldfri från de skulder jag fick som barn. Det kan vara att ditt barn blivit allvarligt sjuk och du inte kan ta hand om mycket annat än ditt barn (något jag sett vid ett flertal tillfällen). Det kan vara svårt att förstå om du inte har en normalbegåvning - suttit med gode män som försökt reda ut situationen för sina klienter, något som inte alls alltid lyckas. Ja ni fattar...

Det är ett problem. Oavsett hur man väljer att titta på problemet så är det ett problem. Skulder ÄR ett problem. Tom lagstiftarna börjar vakna. Ett problem är begränsat när det rör 2 000 personer. Det kan vara besvärligt men begränsat besvärligt. 100 000 som sitter på samma sätt så börjar man skönja ett mönster, ett systemfel. 488 000 - som det är idag - då börjar det skapa ringar på vattnet för betydligt fler än de som direkt berörs. Speciellt i ett land med totalt 9 miljoner människor.

• ulrika ring

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 17:55:50 följande:

det pratas ibland im preskibering av skulder....... Kan en skuld bli det o i så fall när? Verkar ju ha kommit in en massa folk här som kan sånt.
    gå in på forumet www.fattiga-riddare.se/forum och ställ frågan så får du svar direkt. Annars, eller också, kan du kontakta mig.

ulrika.ring@insolvensstockholm.se
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 18:41:13 följande:
    Ersättning enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. lämnas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst1. femtio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §, 2. etthundrasextio kronor för krav som avses i 3 § 1, 3. etthundrafemtio kronor för upprättande av amorteringsplan som avses i 3 § 2. Förordning (2003:294). Räntan ska inte öka mer än om den legat kvar (såvida en gäldenär inte haft en avbetalningsplan med frusen ränta)Det finns en förordning om vad som är skäliga kostnader för en gäldenär, kommer inte ihåg den på rak arm just nu (är helt slut i huvudet efter en arbetsdag)Om jag ska skicka ín ett ärende för utmätning får jag ta med följande kostnader1 st påminnelsekostnad (som oftast uppkom innan ärdnet gick för inkassokostnad)1 inkassokostnad640kr för ansökan om betalningsföreläggande och ombudskostnader150kr i uppläggningskostnad150kr i avikostnader och påminnelser (får inte vara oskäligt)är det ett elärende får man ju även ha kostnader för eluppmaning och delgivning osv (nya kostnader sedan den 1:a juli i år)Räntan är den som är angiven i skuldebrevet, och påminnelsekostnaderna eller inkassokostnaden ör inte räntegrundande.om ngt verkar rörigt så få du jättegärna fråga igen, jag e lite trött men ändå angelägen om att få med allt och då blir man lätt för entusiastisk och skriver på utan att göra sig förstådd.Jag ogillar starkt de inkassobolag som "fular" sig och kör med vidriga metoder och delar gärna med mig av mina erfarenheter
    Fast det du specar här ju per bolag eller?
    När skulden säljs så får ju kostnaderna tas ut igen.
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 17:55:14 följande:
    Nej, dom köper den självklart för att lätta på arbetsbördan för säljaren ;) För varje gång en skuld säljes så tillkommer nya avgifter, det är detta och räntorna inkassobolagen lever på, det är inte välgörenhet dom sysslar med.. Läs i länken så förstår du hur det går till.
    Hur man tjänar pengar på att köpa en skuld är ju för att man inte köper den för hela priset.

Alltså, om du är skyldig ett företag 100 kronor och inte betalar så kan det företaget sälja skulden för tex 70 kronor till ett annat bolag. De far alltså hellre in 70 kronor på sitt konto nu än att chansa på att du ska betala in din skuld på 100 kronor om ett år eller två. Men de förlorar 30 kronor på att du var kund hos dem.

Företaget som köper skulden för 70 har alltså tagit en risk eftersom de vet att du har svart att betala. Men, om de lyckas få dig att betala din skuld på 100 kronor så har de tjänat 30 kronor - det är deras vinst och det är därför de kan göra det.

Varför skulle du få ett motsvarande räntefritt lån bara för att du inte kan betala i tid- självklart läggs det på ränta. Avgifter läggs på eftersom det kostar företaget tid och resurser att få dig att betala.

Sedan kan man diskutera skäliga vs oskäliga avgifter och räntor hur mycket man vill men jag ville förklara teorin bakom att man tjänar pengar på att ta över skulder.

Att de inte sysslar med välgörenhet behöver ju inte automatiskt innebära att de är onda utsugare
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 19:25:40 följande:
    Hur man tjänar pengar på att köpa en skuld är ju för att man inte köper den för hela priset. Alltså, om du är skyldig ett företag 100 kronor och inte betalar så kan det företaget sälja skulden för tex 70 kronor till ett annat bolag. De far alltså hellre in 70 kronor på sitt konto nu än att chansa på att du ska betala in din skuld på 100 kronor om ett år eller två. Men de förlorar 30 kronor på att du var kund hos dem.
    Fast du talar inte om gamla skulder här. Du talar om sk. factoring. När det handlar om skulder, alltså förfallna skulder så är det i princip aldrig 70 %. Vi vet förstås inte hur bolagen säljer och köper sinsemellan, det är naturligtvis inte offentliga uppgifter, men vi ser att när det gäller stora skuldstockar från ex. landstinget eller kommunen el. andra mer offentliga institutioner så rör det sig om ca 10 %. Bolagen har sedan rätt att driva in skulden i sin helhet enligt avtal. Detta är också en av anledningarna vi kallar det skuldindustrin. Det är en industri, som utan att tillföra något mervärde, ändå har lyckats hitta en nisch att överleva på. Och överleva gott skulle jag säga.

Följande uppgifter kommer från bloggen
    superskuldsatt.blogspot.com
    och personen bakom den bloggen har i sin tur hämtat uppgifterna från allabolag.se

"På allmän begäran så tänkte jag fortsätta min serie om inkassobolagens inkomster. Faktiskt väldigt intressant information. Det man måste tänka på är dock att ett bolag som AK-inkasso. Har verksamhet i flera länder, det är bara siffror som de redovisar i sitt svenska bolag som jag kan se.

I Sverige har AK, flera bolag registrerade:

AK Portfolio Holding, som utan anställda omsätter 192 771 000:-. Roligt att se är att de har en soliditet på -26.79%. Den som inte känner till vad det innebär kan jag kort säga att de har en betalningsförmåga på minussidan.

AK kontotjänst AB, som endast sysselsätter en person.
    Omsätter: 124 299 000:-
    Resultat: 82 215 000:-
    Tillgångar: 342 093 000:- varav 338 410 000:- i eget kapital.
    Redovisade personalkostnade för den enda anställda, 1 879 000:-

AK Inkassotjänst Aktiebolag.Har 89 anställda.
    Omsätter: 107 999 000:-
    Resultat: 31 669 000:-
    Tillgångar: 187 249:- varav -14 648:- i eget kapital.
    Omsättning per anställd: 1 213 000:-
    Kostnad per anställd: 497 000:-

Intressant, AK inkasso, har alltså över 100 miljoner i skulder. medan AK kontotjänst (de har samma VD) har över 300 miljoner i tillgångar, kan det vara så att de blåser skattemyndigheten på pengar genom att låna av sig själv fram och tillbaka. Det finns ju många sätt att komma undan skatt för pengar man har i ett företag, ett sätt är att starta flera bolag och låta pengar flyta mellan bolagen. Men det skulle väl inte AK göra??? På fattiga riddares forum finns mycket att läsa om detta bolag.

Nästa bolag jag kommer skriva om är Lindorff, men det gör jag en annan dag, det är lite mycket information, som jag måste sätta mig in i. Men jag kan säga så mycket som att om AK har flera bolag för att gå runt skattemyndigheten, så har Lindorff totalt 11 bolag, som heter Lindorff, det kan ju naturligtvis finnas fler som heter något annat. Av dessa elva bolag så har några ingen verksamhet men heller inte några pengar i större utsträckning, men de andra... vi snackar ett bolag som har så mycket pengar så Intrum ser ut som en skolpojke i andra klass, som ska slåss mot killarna i nian... "
  • Anonym (isammasits)

jag har helt nyligen gått med på insolvens sida....
    har fått jättebra kontakt me en kvinna som jag ska träffa på ti o som jag hoppas kan hjälpa mej lite då...

känns som att min ekonomi kommer bli min död.

ulrika ring skrev 2009-10-17 19:17:07 följande:

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 17:55:50 följande:
    gå in på forumet www.fattiga-riddare.se/forum och ställ frågan så får du svar direkt. Annars, eller också, kan du kontakta mig.ulrika.ring@insolvensstockholm.se
  • ulrika ring

Så nog kan vi tänka oss att det ligger ett uns av "blodpåse" tänkande i hela förfarandet? Någon betalar dessa pengar. "Någon" är mängder av sjukskrivna, av vuxna barn, av arbetslösa, av konkursade, av personer med enorma tragedier att hantera i livet, människor som ja ni fattar...

Att man sedan kan tjäna pengar på hela förfarandet är naturligtvis en lagstiftningsfråga och då främst via Utsökningsbalken och en förändring av Kronofogdens uppdrag. Att företag GÖR är inget att orda om, att samhället inte bara TILLÅTER utan också ställer sig bakom med statliga tjänstemän med långtgående, och då menar jag långtgående, integritetskränkande befogenheter är en helt annan femma.

Som tur är så börjar våra lagstiftare vakna. För varje år som går läggs fler och fler motioner, från alla riksdagens partier, som hör ihop med frågan. Fler och fler råkar illa ut och fler och fler börjar vakna och inse att "skuldtrippen" man skickar på människor som inte haft förmånen att förskonas från livets skuggsidor kanske inte håller.

Men som vi ser här så är Luthers tolkare som sagt ständigt närvarande. Lyxfällan, som många här går efter, hör hemma på bästa sändningstid i TV. Verkligheten är något helt annat.

• ulrika ring

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 20:39:31 följande:

jag har helt nyligen gått med på insolvens sida.... har fått jättebra kontakt me en kvinna som jag ska träffa på ti o som jag hoppas kan hjälpa mej lite då... känns som att min ekonomi kommer bli min död. ulrika ring skrev 2009-10-17 19:17:07 följande:
    Vad roligt! Hoppas det löser sig för dig! Jag håller tummarna! Lycka till!
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 19:24:19 följande:
    Fast det du specar här ju per bolag eller?När skulden säljs så får ju kostnaderna tas ut igen.
    nej för jestanes inte. per ärende och om det ligger kvar en gammal utmätningskostnader så måste den krediteras innan den skickas in på nytt
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?