• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym

ulrika ring skrev 2009-10-17 21:44:18 följande:

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 20:53:03 följande:
    VIKTIGT! Gäller det AK skulle jag vilja att du kontaktade mig. Det gäller f.ö. alla andra som läser och som vet med sig att AK kräver dig på pengar. ulrika.ring@insolvensstockholm.se
    är det ngt speciellt med AK eller?
    Förresten, har du koll på kreditor?
    enligt en massa här p åfl som haft strul med pippilotta och hamnat hos dem och sedan gått vidare till kfm trots att de bestridit
  • Anonym (h)

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.
    eller också blir man av med rätten att utöva sitt arbete pga en mobbande kollegas brutala makt samtidigt som hyresvärden går i konkurs och tvingas lägga ner din bostad. Du ska flytta och BAM - där har du första inkassokravet. Och du som skötte din ekonomi felfritt och alltid haft en lön över 30 000.... Otur att ditt konto skulle länsas på alla dina sparpengar under utlandsresan!

Detta hände mig och jag har absolut INTE förtjänat detta. Har jobbat hederligt och skött ekonomin prickfritt i hela mitt liv, nu ökar mina skulder pga en jävlig kollega.
  • ulrika ring
    Lavish skrev 2009-10-17 21:30:31 följande:
    Nja till viss del har du ju rätt. Vissa hamnar säkert i den här situationen utan att det är deras eget fel. Det finns en gräns för hur många olyckliga omständigheter på en gång man måste kalkylera med. Ibland skiter sig grejer bara. Det är jag med på. Men jag tror INTE att merdelen av de som hamnar hos inkasso eller fogden är stackars människor som på samma gång drabbats av allvarlig sjukdom, gigantisk vattenskada i källaren, och handikappat barn som föräldern måste sköta på heltid.
    Men här handlar det inte om att tro. Här hanlad det om att veta. Och för att vi ska få likadana referenser och tala utifrån kunskap så kan jag tipsa om KFMs rapport 2008:1 "Alla vill göra rätt för sig". Om KoVs PM 2003:04 "Överskuldsättning". Och riksdagens särskilda utredares delbetänkande "Vägen tillbaka för överskuldsatta". Så behöver vi inte tala om vad olika uppfattningar det finns utan om hur verkligheten ser ut. Det blir liksom enklare då...
  • Hebo1
    Lavish skrev 2009-10-17 21:30:31 följande:
    Nja till viss del har du ju rätt. Vissa hamnar säkert i den här situationen utan att det är deras eget fel. Det finns en gräns för hur många olyckliga omständigheter på en gång man måste kalkylera med. Ibland skiter sig grejer bara. Det är jag med på.Men jag tror INTE att merdelen av de som hamnar hos inkasso eller fogden är stackars människor som på samma gång drabbats av allvarlig sjukdom, gigantisk vattenskada i källaren, och handikappat barn som föräldern måste sköta på heltid.Och EN av de sakerna, det tycker jag faktiskt man ska ha räknat med när man väljer att ta en ett lån. Att man ska klara betalningar även vid ett visst inkomstbortfall. Att man ska ha en buffert för stora, oförutsedda utgifter.Nej jag tror faktiskt de flesta som hamnat hos inkasso på något sätt levt över sina tillgångar. Men det betyder ju inte nödvändigtvis jätteuppenbara grejer som att köpa en 50 tums plattTV när man inte har mat eller dylikt. Utan det räcker mycket väl med att ha köpt ett radhus man inte har råd med ifall räntan går upp. Det räcker mycket väl med att man bara velat ha ett boende där alla barnen har tillgång till eget rum. Man kanske inte har råd med det.
    Jag vet inte om jag orkar ta detta igen..har skrivit det så många gånger...men ok...
    För det först så lever de flesta över sina tillgångar, det räcker med att ta ett huslån ;)

Av ca 500000 hos KFM är ca 80 000 barn. De flesta av dessa barn kliver ut i vuxenlivet med förstörd privatekonomi. Lägg sen till de sjuka och övriga grupper som nämns så kan du räkna bort ytterligare ett stort antal. Sen kan vi nämna brottslingar, alltså de som begått någon annan typ av brott och fått en skuld till brottsofferjouren tex, dom får ett fängelsestraff, (med all rätt så du inte missförstår mig) når dom avtjänat sitt straff har dom miljonskulder och får förmodligen betala resten av sitt liv..

Sen har du dom som helt enkelt skiter i att betala..dessa är ganska få för det är ingen sits man vill sitta i. Man har jobb, bra lön och ett härligt liv...sen finns det 100 saker som kan gå fel...ingen vill sitta i skuld, man vill göra rätt för sig och bli skuldfri men hur ska man klara det när man betalar och betalar och skulderna aldrig försvinner?.. Som sagt, vi har ältat detta i säkert 80 inlägg nu och jag hoppas att åtminstonde några fått nytt hopp om en väg ut ur träsket för det var därför tråden startades. Att det sen komer in inkassofolk och opponerar sig eller andra som sitter och tjatar om att som man bäddar får man ligga antar jag att det är sånt man får ta.. om bara 1 person blir hjälpt så är det värt det.

Och till alla er som inte längre klarar av att öppna posten, som låter den bli liggandes för att det ändå inte spelar någon roll vad ni gör, sök stöd hos oss som också varit där. :)
  • ulrika ring

Anonym (h) skrev 2009-10-17 21:48:16 följande:

... Detta hände mig och jag har absolut INTE förtjänat detta. Har jobbat hederligt och skött ekonomin prickfritt i hela mitt liv, nu ökar mina skulder pga en jävlig kollega.
    Det är så det ser ut för det mesta. Det handlar om nätverk, om omständigheter om tillfälligheter och om tillkortakommanden.

Jag upprepar, vi kan inte diskutera med "Lyxfällan" som referens. Den hör som sagt hemma i TV, på något vis som underhållning, men det är inte verkligheten.
  • Anonym

Anonym (h) skrev 2009-10-17 21:48:16 följande:

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:
    eller också blir man av med rätten att utöva sitt arbete pga en mobbande kollegas brutala makt samtidigt som hyresvärden går i konkurs och tvingas lägga ner din bostad. Du ska flytta och BAM - där har du första inkassokravet. Och du som skötte din ekonomi felfritt och alltid haft en lön över 30 000.... Otur att ditt konto skulle länsas på alla dina sparpengar under utlandsresan!Detta hände mig och jag har absolut INTE förtjänat detta. Har jobbat hederligt och skött ekonomin prickfritt i hela mitt liv, nu ökar mina skulder pga en jävlig kollega.
    Jag är utav den tron att man har sig själv att skylla men du hade ju extrem otur, du kunde ju inte påverka din situation, vilket många andra kan,
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 21:37:47 följande:
    men menar du att ett ärende haft 1 inkassokostnad (till exempel) och sedan sålts till ett inkassobolag, fått en till inkassokostnad, sålts till en tredje och fått ytterligare en inkassokostnad. det är ju isf olagligtmen en inkassokostnad följer ju givetvis skulden så om den säljs så följer ju inkassokostnade med om den inte blivit betald
    Japp, jag har papper som fått nya inkassokostnader för var gång dom sålts och jag kan tillägga att detta hade gått mig förbi om jag inte kommit i kontakt med FR..och nu dig ;)

Det är jättetrist men sant, många inkassobolag håller sig inte inom lagens ramar men fler och fler blir granskade tack vare att folk har fått upp ögonen :)
  • funfactory
    snillis skrev 2009-10-13 21:55:05 följande:
    Vadå tvingas köpa på avbetalning? Om man inga pengar har ger man fan i att köpa saker öht. Det är väl ingen annans fel om man lever över sina tillgångar. De som tar snabblån gör det i stor utsträckning till sk lyxkonsumtion. Säger som föregående talare - ta ett eget ansvar i stället för att skylla på någon annan!
    Jag håller med. Vadå tvingas?! Man får väl spara pengar som alla andra gör för att kunna köpa prylen man vill ha kontant.
    Jag har pengar och är inte fattig, vill jag ha något som kostar en slant så sparar jag helt enkelt.
    Nu i vinter ska jag köpa mig en ny vinterjacka för ett par tusen. De pengarna har jag sparat i hop under sommaren. ;)
    Jag kommer aldrig ta någonting på avbetalning..
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 21:50:12 följande:
    Jag vet inte om jag orkar ta detta igen..har skrivit det så många gånger...men ok...För det först så lever de flesta över sina tillgångar, det räcker med att ta ett huslån ;)
    att ta ett huslån som man inte har råd att betala är att leva över sina tillgångar.
    Om man tar ett lån som man inte kan betala om man skulle bli sjukskriven eller arbetslös.
  • Anonym (...)
    Neelah skrev 2009-10-17 21:06:37 följande:
    Det är sant att man OFTAST inte har någon annan än sig själv att skylla på, men i vårt fall var det inte så. Min man var anställd i ett litet privat företag och när en av ägarna dog så fick han inte sin lön. Han fick inte heller A-kassa på flera månader p.g.a. trasslet med den döde chefen. Jag hade eget företag som visserligen gick med vinst, men inte så mycket att det täckte våra utgifter (mat, hyra, hemförsäkring, billånet, TV-avgift, telefon, Internet och barnens dagisavgift - det var våra enda utgifter). När väl lönen kom och senare även A-kassan så satt vi redan där med skulder (plus räntor och avgifter) som vi inte kunde betala ikapp. Å andra sidan tog vi tag i situationen och kom på fötter igen, men det tog några år och krävde en massa arbete och betalningsanmärkningarna sitter kvar i tre år även om man har betalat varenda öre.
    Hade ni ingen buffert?
    Jag har varit arbetslös två gånger. Ingen hjälp från a-kassan utan jag överlevde genom min buffert som jag hade sparat ihop. Det är ju trots allt därför man har ett sparkonto. Så man kan överleva tuffa tider. Jag klarade mig i 4månader och tillslut fick jag jobb.
    Jag sparar bara lite i månaden. De månader jag tjänar extra så lägger jag allt på sparkonto eller aktier. För jag vill känna mig säker på att klara mig utan någons hjälp när det väl händer..
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?