• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 11:59:18 följande:
    ulrika ring skrev 2009-10-17 11:51:55 följande: finns två saker här- den ena är att man omöjligt kan krävas på samma skuld på gånger. det tyder på fullständig okunnighet. nr 2- varför löste inte denna stackars kvinna detta för 22 år sedan....varför tyckte hon synd om sig, struntade i det då m.m...larvigt. på fullaste allvar ser jag inget fel i detta alls.
    Jasså det kan man inte? Hmmm. Om jag överbevisar dig här, vilket kan vara gjort ganska snart, kommer du då säga offentligt att det inte är jag som har fel utan du? En stor och duktig kungspudel inför allihopa? För ser du, det görs dagligen.

Men i fallet med brädhögen så krävs hon inte flera gånger på skulden. Skulden fortsätter öka och har hela tiden samma krav.

Är det så svårt att förstå att det finns hushåll som inte KAN betala? Jag har varit med om att personer gått in i psykoser, legat på sjukhus och vikt aluminiumhattar i desperata försök att få slut på röster, återhämtat sig och skrivits ut från sjukhuset endast för att stå hemlösa. Ingen hade brytt sig om att betala räkningar och hyra... Tycker dom också synd om sig?

När man inte har en aning om hur verkligheten ser ut så är det lätt att vara kategorisk och tvärsäker. Och jag tycker det är bra att du levt så skyddat att du aldrig behövt se hur det verkligen ser ut. Jag antar att du aldrig varit i en sits som den jag ser människor kämpa med dagligen.

Om tom Kronofogden, som får anses vara samhällets största kännare av problemet obestånd, ger mig rätt, vilken kompetens menar du att du innehar som inte matchas av Kronofogden? Googla och läs KFMs rapport "Alla vill göra rätt för sig". Självaste den exekutiva myndigheten skriker nu måste det göras någonting, det här är för dumt för irrationellt och för hopplöst.

Jag är nästan säker på att här har jag en större kunskap än vad du har. Även om du har starka uppfattningar, så ser jag att du inte riktigt har kunskap och uppbackning av verkligheten.
  • ulrika ring

Vi kan ta ett ämne som ligger lite närmare till hands för familjeliv.se och det är umgängesföräldrar.

Ponera nu att vi ska fastslå att det finns någon form av ansvar och någon är offer. Vem är offer här?

insolvenssthlm.blogspot.com

En hint, det börjar på b och slutar på arnen.

• Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 12:13:46 följande:
    detta är min fritid o dessutom är jag mammaledig =) om du nu är skuldfri vilket jag inte betvivlar (har aldrig påstått annat heller) varför hänger du här o gnäller då?
    Hänger här och gnäller? Ok ;) Jag startade tråden för att visa de skuldsatta var dom kunde få hjälp och stöd. Att visa de som sitter i klor pga de OLAGLIGA metoder många inkassobolag nu använder sig av. Frågan är väl snarare varför du sitter här? Om du nu inte sitter fast i inkassoträsket, varför sitter du då här? Och om DITT jobb nu inte jobbar på det sättet innebär det då att alla inkassobolag är likadana?

Att du som jobbar på ett inkassobolag ringer upp skuldsatta är helt ok.. Att inkassobolag anlitar fristående callcenter att göra detta arbete bryter mot många lagar.

Att en nybliven 18 åring ska börja sitt liv skuldsatt pga sina föräldrar anser jag vara förjävligt, att inkassobolagen sedan våldtar denna 18 åring i det kommande 10 åren för att sedan sälja henne vidare till ett annat inkassobolag anser jag är brottsligt. Men detta tycker du är kul? Du trivs med ditt jobb att sitta och jaga dessa människor? Jag startade denna tråden för att människor ska veta att dom kan vända sig till FR och få stöd och hjälp, få dokumentation på de maffiametoder många inkassobolag sysslar med och tro mig, det finns dokumentation så det räcker och blir över ;)

Är detta nog svar på din fråga om "varför jag sitter här och gnäller"?
  • Anonym

Min verklighet verkar verkligen vara en helt annan en den verklighet många verkar leva i i denna tråden.
    Det är jag som tidigare har berättat om hur jag ärvt skulder av min mamma. Skulder som jag kämpar med dagligen.
    Hur kan man vara så blind. Och så fruktansvärt nonchalant.
    Det är så otroligt lätt att hamna i skuldfällan. Så otäckt lätt.
    Du kan ha massor av pengar sparat på banken och ändå vara där på nolltid. Människor blir sjuka, människor råkar ut för olyckor, människor blir av med jobben.
    Och alla människor har inte folk som backar upp med pengar och räddar en från ens problem.

Jag har då aldrig haft det.
    När jag var 15 år fick jag börja betala hemma. Jag fick betala för att jag åt där, sov där och levde där. Ville jag ha något, jag då fick jag ge mig ut på jobb så jag kunde köpa det själv. Men inte känner jag någon avsky gentemot mina föräldrar för det.Vissa delar kan jag väl känna att det inte var ok. Men i det stora hela är jag fruktansvärt stolt.
    Jag ser på människor med stor respekt. Jag är ödmjuk ut i fingerspetsarna och skulle för mitt liv ALDRIG döma någon annan människa utan att jag känner till hela historien.

Jag tror inte att det finns någon människa vid friskt och sunt sinne som inte mår dåligt över sina skulder. Det ligger nog antagligen en lång och komplicerad historia bakom alltihop. Och jag tycker det är grymt att bara sopa såna människor under mattan och spy ut all sin galla över folk som redan ligger.

Om ni bara visste hur dåligt jag har mått. Hur mycket jag skäms över mig själv som människa, hur jag ibland inte känner mig värdig en vardag. Ett liv utan skulder.
    Och då har jag inte ens sett till att hamna i den här sitsen själv.

Fy, jag mår verkligen dåligt över hur illa människor kan bete sig. Jag mår illa. usch.

• Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 12:36:08 följande:
    Min verklighet verkar verkligen vara en helt annan en den verklighet många verkar leva i i denna tråden.Det är jag som tidigare har berättat om hur jag ärvt skulder av min mamma. Skulder som jag kämpar med dagligen.Hur kan man vara så blind. Och så fruktansvärt nonchalant.Det är så otroligt lätt att hamna i skuldfällan. Så otäckt lätt.Du kan ha massor av pengar sparat på banken och ändå vara där på nolltid. Människor blir sjuka, människor råkar ut för olyckor, människor blir av med jobben.Och alla människor har inte folk som backar upp med pengar och räddar en från ens problem.Jag har då aldrig haft det.När jag var 15 år fick jag börja betala hemma. Jag fick betala för att jag åt där, sov där och levde där. Ville jag ha något, jag då fick jag ge mig ut på jobb så jag kunde köpa det själv. Men inte känner jag någon avsky gentemot mina föräldrar för det.Vissa delar kan jag väl känna att det inte var ok. Men i det stora hela är jag fruktansvärt stolt.Jag ser på människor med stor respekt. Jag är ödmjuk ut i fingerspetsarna och skulle för mitt liv ALDRIG döma någon annan människa utan att jag känner till hela historien.Jag tror inte att det finns någon människa vid friskt och sunt sinne som inte mår dåligt över sina skulder. Det ligger nog antagligen en lång och komplicerad historia bakom alltihop. Och jag tycker det är grymt att bara sopa såna människor under mattan och spy ut all sin galla över folk som redan ligger.Om ni bara visste hur dåligt jag har mått. Hur mycket jag skäms över mig själv som människa, hur jag ibland inte känner mig värdig en vardag. Ett liv utan skulder.Och då har jag inte ens sett till att hamna i den här sitsen själv.Fy, jag mår verkligen dåligt över hur illa människor kan bete sig. Jag mår illa. usch.
    ***KRAAAM!!!!***
    Vi ska ge dig allt stöd och all ammunition och alla råd vi har för att hjälpa dig!
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 12:39:39 följande:
    ***KRAAAM!!!!*** Vi ska ge dig allt stöd och all ammunition och alla råd vi har för att hjälpa dig!
    Tack.

Jag kan däremot berätta att jag mår så mkt bättre idag.
    Jag sover om nätterna. Jag är aldrig rädd för att komme hem för att möta posten. Klumpen i magen är borta.
    För numer har jag kontroll. Jag har tagit över.
    Så det är en annorlunda nu jämfört med hur det en gång varit.
    Men skammen finns där fortfarande. Självkänslan är något jag arbetar på.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 11:31:50 följande:
    Jag har mailat inkassobolaget och frågat om mina alternativ. Det enda jag får till svar är att dom tycker jag ska amortera mera varje månad så att skulden regleras fortare. Detta svar fick jag trots att jag tydligt i mitt mail redovisat och gjort klart för dom att jag inte hade större möjligheter.Så det är väl bara fortsätta antar jag. Det känns bara så surt att 500:- varje månad inte gör någon skillnad hos dom. För i min plånbok gör 500:- varje månad stor skillnad.
    ibland skickas sådant slentrianmässigt, be dem skicka en ackordsansökan
  • Anonym

ulrika ring skrev 2009-10-17 11:48:13 följande:

lägger till, det är kanske inte inkassobolagen du ska fråga om råd. Du är trots allt en av deras blodpåsar. Hur trevliga och snälla dom än är så är det så att inkassobolagen lever på sådana som dig. Vad är oddsen att du ska få korrekt stöd om alla tips och tricks som finns av dom?
    Nu tycker jag att du är elak. Jag jobbar som sagt på ett inkassobolag och jag har här fått lära mig att vi inte ska lura folk. frågar de något ska jag svara ärligt på det.
    Så oddsen finns visst. vet inte hur många skulder som man skrivit av offantliga räntor bara för att personen ska få ett avslut efter flera års kämpande.
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 12:06:56 följande:
    Om du då trivs och är så stolt och vågar sitta här och säga att all dokmentation är felaktig..hur kommer det sig då att du är anonym? Att du inte berättar vilket inkassobolag du arbetar på? Jag antar att det är för att du är ett Troll, kan inte tänka mig att en sån duktig skuldindrivare skulle sitta på ett forum och anonymt skriva "hahahaha" i trådar ;) Men å andra sidan så understryker det vilken typ av folk som anställs av vissa inkassobolag ;)Bara för att tillägga, jag har betalt mina skulder, flera gånger om ;) Och jag kan och vågar bevisa det ;)
    vi är tydligen två anonyma som jobbar p åinkasso som sitter o skriver här-
    jag är inte den du skrev till men jag svarar. Jag är anonym just för att det är mitt jobb, allt jag gör och skriver på allmäna forum kan tolkas som att jag skriver i tjänsten, vill jag ge ngn värdefulla tips vill jag vara fri att kunna göra det utan att risker att ngn ringer upp mig på jobbet och säger att jag lovat dem ngt
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 14:15:30 följande:
    ulrika ring skrev 2009-10-17 11:48:13 följande:
    Nu tycker jag att du är elak. Jag jobbar som sagt på ett inkassobolag och jag har här fått lära mig att vi inte ska lura folk. frågar de något ska jag svara ärligt på det. Så oddsen finns visst. vet inte hur många skulder som man skrivit av offantliga räntor bara för att personen ska få ett avslut efter flera års kämpande.
    Det kan ju vara så att du jobbar på ett av de skötsamma inkassobolagen, dom finns ju. Sen orden "ofantliga räntor" understryker ju Ulrikas blodpåse kommentar ;)
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?