Anonym skrev 2009-10-17 11:59:18 följande:
ulrika ring skrev 2009-10-17 11:51:55 följande: finns två saker här- den ena är att man omöjligt kan krävas på samma skuld på gånger. det tyder på fullständig okunnighet. nr 2- varför löste inte denna stackars kvinna detta för 22 år sedan....varför tyckte hon synd om sig, struntade i det då m.m...larvigt. på fullaste allvar ser jag inget fel i detta alls.
Jasså det kan man inte? Hmmm. Om jag överbevisar dig här, vilket kan vara gjort ganska snart, kommer du då säga offentligt att det inte är jag som har fel utan du? En stor och duktig kungspudel inför allihopa?

För ser du, det görs dagligen.
Men i fallet med brädhögen så krävs hon inte flera gånger på skulden. Skulden fortsätter öka och har hela tiden samma krav.
Är det så svårt att förstå att det finns hushåll som inte KAN betala? Jag har varit med om att personer gått in i psykoser, legat på sjukhus och vikt aluminiumhattar i desperata försök att få slut på röster, återhämtat sig och skrivits ut från sjukhuset endast för att stå hemlösa. Ingen hade brytt sig om att betala räkningar och hyra... Tycker dom också synd om sig?
När man inte har en aning om hur verkligheten ser ut så är det lätt att vara kategorisk och tvärsäker. Och jag tycker det är bra att du levt så skyddat att du aldrig behövt se hur det verkligen ser ut. Jag antar att du aldrig varit i en sits som den jag ser människor kämpa med dagligen.
Om tom Kronofogden, som får anses vara samhällets största kännare av problemet obestånd, ger mig rätt, vilken kompetens menar du att du innehar som inte matchas av Kronofogden? Googla och läs KFMs rapport "Alla vill göra rätt för sig". Självaste den exekutiva myndigheten skriker nu måste det göras någonting, det här är för dumt för irrationellt och för hopplöst.
Jag är nästan säker på att här har jag en större kunskap än vad du har. Även om du har starka uppfattningar, så ser jag att du inte riktigt har kunskap och uppbackning av verkligheten.