• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 21:58:17 följande:
    att ta ett huslån som man inte har råd att betala är att leva över sina tillgångar. Om man tar ett lån som man inte kan betala om man skulle bli sjukskriven eller arbetslös.
    *suck* kan du berätta för mig var man tar ett lån? Vilken bank kan man gå in i och ta ett lån?
  • Anonym

ulrika ring skrev 2009-10-17 22:04:43 följande:

*suck* kan du berätta för mig var man tar ett lån? Vilken bank kan man gå in i och ta ett lån?
    men märk inte ord
  • Hebo1
    funfactory skrev 2009-10-17 21:57:43 följande:
    Jag håller med. Vadå tvingas?! Man får väl spara pengar som alla andra gör för att kunna köpa prylen man vill ha kontant. Jag har pengar och är inte fattig, vill jag ha något som kostar en slant så sparar jag helt enkelt. Nu i vinter ska jag köpa mig en ny vinterjacka för ett par tusen. De pengarna har jag sparat i hop under sommaren. ;) Jag kommer aldrig ta någonting på avbetalning..
    Som alla andra gör?... Tror du detta handlar om en vinterjacka för några tusen? Kan man ens köpa en sån på avbetalning?

Detta handlar om att folk av olika anledningar råkar illa ut. Det räcker med att ha en tonåring hemma som kommit på att man kan spela på hemtelefonen och vips så får den ensamstående mamman en telefonräkning på 30000. Det finns så många skråckexempel på hur det kan gå åt helvete. 500 000 personer sitter inte i denna sits för att det är kul eller för att man köpte en jacka på avbetalning.
    För dessa människor är det nästintill omöjligt att ta sig tillbaka om man inte kan sina rättigheter och det är dem dessa männoskor behöver upplysas om.
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 21:54:06 följande:
    Japp, jag har papper som fått nya inkassokostnader för var gång dom sålts och jag kan tillägga att detta hade gått mig förbi om jag inte kommit i kontakt med FR..och nu dig ;)Det är jättetrist men sant, många inkassobolag håller sig inte inom lagens ramar men fler och fler blir granskade tack vare att folk har fått upp ögonen :)
    jag måste ju säga att jag är uppriktigt chockad. vilka idioter som gör så, de kan ju bli av med sina tillstånd (och dessutom är det olagligt för det är onödiga kostnader för gäldenären) men jag menar, skita ner sig å göra så, usch o fy
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 22:07:44 följande:
    Som alla andra gör?... Tror du detta handlar om en vinterjacka för några tusen? Kan man ens köpa en sån på avbetalning?Detta handlar om att folk av olika anledningar råkar illa ut. Det räcker med att ha en tonåring hemma som kommit på att man kan spela på hemtelefonen och vips så får den ensamstående mamman en telefonräkning på 30000. Det finns så många skråckexempel på hur det kan gå åt helvete. 500 000 personer sitter inte i denna sits för att det är kul eller för att man köpte en jacka på avbetalning.För dessa människor är det nästintill omöjligt att ta sig tillbaka om man inte kan sina rättigheter och det är dem dessa männoskor behöver upplysas om.
    fast återigen handlar det om ansvar, den ensamstående mamman borde spärra den tjänsten om hon inte har råd att betala
  • Hebo1

ulrika ring skrev 2009-10-17 22:04:43 följande:

Ha en fortsatt trevlig kväll Ulrika, och självklrt alla andra ;)
    Nu ska jag gosa gubbe! :)
  • Neelah

Som jag skrev tidigare i tråden så hade vi en buffert och vi levde på den i tre månader, men sedan var den slut...

Anonym (...) skrev 2009-10-17 22:01:32 följande:

Hade ni ingen buffert? Jag har varit arbetslös två gånger. Ingen hjälp från a-kassan utan jag överlevde genom min buffert som jag hade sparat ihop. Det är ju trots allt därför man har ett sparkonto. Så man kan överleva tuffa tider. Jag klarade mig i 4månader och tillslut fick jag jobb. Jag sparar bara lite i månaden. De månader jag tjänar extra så lägger jag allt på sparkonto eller aktier. För jag vill känna mig säker på att klara mig utan någons hjälp när det väl händer..
  • funfactory
    Hebo1 skrev 2009-10-17 22:07:44 följande:
    Som alla andra gör?... Tror du detta handlar om en vinterjacka för några tusen? Kan man ens köpa en sån på avbetalning? Detta handlar om att folk av olika anledningar råkar illa ut. Det räcker med att ha en tonåring hemma som kommit på att man kan spela på hemtelefonen och vips så får den ensamstående mamman en telefonräkning på 30000. Det finns så många skråckexempel på hur det kan gå åt helvete. 500 000 personer sitter inte i denna sits för att det är kul eller för att man köpte en jacka på avbetalning. För dessa människor är det nästintill omöjligt att ta sig tillbaka om man inte kan sina rättigheter och det är dem dessa männoskor behöver upplysas om.
    Klart man kan betala av en jacka på avbetalning. Visst finns det de som hamnar i en skuldfälla för att de köper en jacka för 7.000kr eller mer.
    Nu använder jag inte hemtelefon och kommer inte riskera att min tonåring ringer för 30.000kr. Min tonåring kommer få sig en mobil med ett kontantkort så har jag minimerat den risken. Oavsett vad så ska man BÖR man har ett sparkapital så att man KAN betala av de där 30 000kr ens unge har spenderat...
    Det är det jag vill komma fram till. Se till att ha ett sparkapital så du klarar dig så gott du kan. Det går att spara pengar fast du är student, ensamstående osv.
    Visst kan man råka illa ut, men allvarligt talat om man RÅKAR bli skuldsatt på ett par hundratusen så är det ju något man har gjort fel. Man kan inte bara råka bli skuldsatt med dessa summor.
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 22:06:17 följande:
    ulrika ring skrev 2009-10-17 22:04:43 följande: men märk inte ord
    Det är inte att märka ord. Det är att subtilt och mycket svårfångat sätt att prägla uppfattningar när man säger "Ta" ett lån.

Vad det handlar om är att någon ansöker om ett lån. En annan, den som har all behövlig information och också besitter makten, godkänner ett lån. Beviljar ett lån.

Genom att konstant säga att någon tar lån lägger man en hinna av större ansvar än vad det rör sig om.

Om man säger att någon ansökt och någon beviljat ett lån blir också ansvarsfördelningen enklare att se.

Så jag tycker inte det är att märka ord.
    läs mer
    insolvenssthlm.blogspot.com/2009/06/ord-praglar-uppfattningar.html
  • Anonym (...)
    Neelah skrev 2009-10-17 22:16:32 följande:
    Som jag skrev tidigare i tråden så hade vi en buffert och vi levde på den i tre månader, men sedan var den slut... Anonym (...) skrev 2009-10-17 22:01:32 följande:
    Då gjorde ni så gott ni kunde =) Skönt att ni lyckades ta er tillbaka..
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?