• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Waldo
    Anonym skrev 2009-10-17 11:53:56 följande:
    så fel du har-klart man aldrig betalar sitt flera gånger om! tyvärr kanske ni tror det, men börja håll ordning på era papper istället o strutsa inte. alla man ringer säger- nee jag vet inte, har inte fått nåt bev, posten har nog slarvat bort det...m.m...hahha...... stå upp o gör rätt för dig istället. jag arbetar på inkasso o älskar att jaga alla skuldsatta- trivs toppen på mitt jobb =)
    Hej Alektum!
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 17:41:51 följande:
    Klart att skulden växer när den säljs! Vem skulle annars tjäna på att köpa den tror du?Jag tycker att det är trist att det verkar som om vissa som jobbar på Inkassoföretagen inte vet hur det går till när detta är uppe som en av frågorna i civilutskottet. Detta har även tagits upp i Svensk Inkassos egna skrift.Jag lägger en länk från Egon Frid i civilutskottet här och hoppas att ni tar del av den.egon.frid.riksdagsvanstern.org/2009/06/inkass...Jag personligen tycker det är snällt skrivet men det belyser dock mycket.
    skulden kan inte öka mer för att den säljs, det är fortfarande den redan utsatta räntan som gäller och en inkassokostnad per ärende (med vissa undantag) bara för att t.ex. sergel säljer en skuld till lindorff så ökar den inte över en natt med ytterligare kostnader eller extra räntor
  • Hebo1
    Waldo skrev 2009-10-17 17:44:41 följande:
    Hej Alektum!
    Du skrev vad jag tänkte
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 17:49:15 följande:
    skulden kan inte öka mer för att den säljs, det är fortfarande den redan utsatta räntan som gäller och en inkassokostnad per ärende (med vissa undantag) bara för att t.ex. sergel säljer en skuld till lindorff så ökar den inte över en natt med ytterligare kostnader eller extra räntor
    Nej, dom köper den självklart för att lätta på arbetsbördan för säljaren ;)
    För varje gång en skuld säljes så tillkommer nya avgifter, det är detta och räntorna inkassobolagen lever på, det är inte välgörenhet dom sysslar med.. Läs i länken så förstår du hur det går till.
  • Anonym (isammasits)

det pratas ibland im preskibering av skulder.......
    Kan en skuld bli det o i så fall när?

Verkar ju ha kommit in en massa folk här som kan sånt.

• Hebo1

Ett utdrag ur texten:

"Pressen och kraven på gäldenärerna har ökat. Gäldenärens möjlighet att betala av sin skuld har förkortats, indrivningsförsöken pågår under längre tid då fordringar säljs vidare från bolag till bolag och små belopp krävs in. Fordringsägarna väcker skulder till liv på ett otillbörligt sätt för att få möjlighet att fortsätta driva in skulden. Inkassobolagen handlar i eget intresse för att tjäna pengar på gäldenären genom inkassoavgifterna. Gäldenärer kan krävas på ersättning trots att den ursprungliga skulden betalats, om fordringsägaren vill ha ersättning för kostnader som uppstått i samband med indrivningen. Vid ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden tillkommer ytterligare kostnader som drabbar gäldenären."

Detta är Egon Frid i civilutskottet, kallar ni honom lögnare då?

• Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 17:55:14 följande:
    Nej, dom köper den självklart för att lätta på arbetsbördan för säljaren ;)För varje gång en skuld säljes så tillkommer nya avgifter, det är detta och räntorna inkassobolagen lever på, det är inte välgörenhet dom sysslar med.. Läs i länken så förstår du hur det går till.
    jag är mycket medveten om hur det funkar, det är det jag jobbar med.
    om en skuld är på 100 kr så är den fortfarande 100kr om den skickas till ett annat inkassobolag men det kan vara så att en fordringsägare är missnöjd med sitt inkassobolag och vill byta, vid upphandlingarna så "vinner" ett annat bolag fordringsägarna och då följer skulderna med. Det kan även vara så att ett inkassobolag säljer en stock med fordringar. Skulden ökar inte för gäldenären men det säljande bolaget får frigjort kapital som kan investeras i ngt annat.
    Det finns faktiskt lagar som reglerar hur många inkassokostnader man får ta ut och inte
  • Hebo1

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 17:55:50 följande:

det pratas ibland im preskibering av skulder.......Kan en skuld bli det o i så fall när?Verkar ju ha kommit in en massa folk här som kan sånt.
    Det beror på vad det är för skuld. Olika skulder har olika tider. Sen kan det även begås ett preskbrott dvs om en skuld har en presktid på 3 år och du under dessa tre år erkänner skulden i form av att tex godkänna en avbetalningsplan eller betala ränta så börjar dessa 3 år om. Om ett inkassobolag skickar ut en påminnelse eller ett krav och inte får dessa i retur kan även det ses som ett preskbrott men bevisbördan ligger då hos dom. Dom måste alltså bevisa att du fått dessa krav.
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 18:08:01 följande:
    jag är mycket medveten om hur det funkar, det är det jag jobbar med. om en skuld är på 100 kr så är den fortfarande 100kr om den skickas till ett annat inkassobolag men det kan vara så att en fordringsägare är missnöjd med sitt inkassobolag och vill byta, vid upphandlingarna så "vinner" ett annat bolag fordringsägarna och då följer skulderna med. Det kan även vara så att ett inkassobolag säljer en stock med fordringar. Skulden ökar inte för gäldenären men det säljande bolaget får frigjort kapital som kan investeras i ngt annat.Det finns faktiskt lagar som reglerar hur många inkassokostnader man får ta ut och inte
    Berätta gärna varför ett bolag säljer samma skuld inom koncernen och lägger på avgifter för detta. Självklart kan inte kapitalskulden på 100 kr öka, däremot finns en kolumn för "kostnader" och en för "ränta" och dessa ökar.

Det finns lagar? Du får hemskt gärna dela med dig av vilken lag som reglerar hur många inkassokostnader som får läggas på en skuld, jag är inte ironisk nu utan detta vill jag veta för då misstänker jag att det finns många bestridanden för folk att skriva, och många anmälningar till FI att göra.

Däremot vet jag att man säger att inkassoverksamhet skall genomföras enligt god inkassosed och det är nu detta som granskas i bla civilutskottet...vad god inkassosed är.
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 18:20:33 följande:
    Berätta gärna varför ett bolag säljer samma skuld inom koncernen och lägger på avgifter för detta. Självklart kan inte kapitalskulden på 100 kr öka, däremot finns en kolumn för "kostnader" och en för "ränta" och dessa ökar.Det finns lagar? Du får hemskt gärna dela med dig av vilken lag som reglerar hur många inkassokostnader som får läggas på en skuld, jag är inte ironisk nu utan detta vill jag veta för då misstänker jag att det finns många bestridanden för folk att skriva, och många anmälningar till FI att göra.Däremot vet jag att man säger att inkassoverksamhet skall genomföras enligt god inkassosed och det är nu detta som granskas i bla civilutskottet...vad god inkassosed är.
    Ersättning enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. lämnas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst
    1. femtio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §,
    2. etthundrasextio kronor för krav som avses i 3 § 1,
    3. etthundrafemtio kronor för upprättande av amorteringsplan som avses i 3 § 2. Förordning (2003:294).

Räntan ska inte öka mer än om den legat kvar (såvida en gäldenär inte haft en avbetalningsplan med frusen ränta)
    Det finns en förordning om vad som är skäliga kostnader för en gäldenär, kommer inte ihåg den på rak arm just nu (är helt slut i huvudet efter en arbetsdag)
    Om jag ska skicka ín ett ärende för utmätning får jag ta med följande kostnader
    1 st påminnelsekostnad (som oftast uppkom innan ärdnet gick för inkassokostnad)
    1 inkassokostnad
    640kr för ansökan om betalningsföreläggande och ombudskostnader
    150kr i uppläggningskostnad
    150kr i avikostnader och påminnelser (får inte vara oskäligt)
    är det ett elärende får man ju även ha kostnader för eluppmaning och delgivning osv (nya kostnader sedan den 1:a juli i år)
    Räntan är den som är angiven i skuldebrevet, och påminnelsekostnaderna eller inkassokostnaden ör inte räntegrundande.

om ngt verkar rörigt så få du jättegärna fråga igen, jag e lite trött men ändå angelägen om att få med allt och då blir man lätt för entusiastisk och skriver på utan att göra sig förstådd.
    Jag ogillar starkt de inkassobolag som "fular" sig och kör med vidriga metoder och delar gärna med mig av mina erfarenheter
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?