Hebo1 skrev 2009-10-17 18:20:33 följande:
Berätta gärna varför ett bolag säljer samma skuld inom koncernen och lägger på avgifter för detta. Självklart kan inte kapitalskulden på 100 kr öka, däremot finns en kolumn för "kostnader" och en för "ränta" och dessa ökar.Det finns lagar? Du får hemskt gärna dela med dig av vilken lag som reglerar hur många inkassokostnader som får läggas på en skuld, jag är inte ironisk nu utan detta vill jag veta för då misstänker jag att det finns många bestridanden för folk att skriva, och många anmälningar till FI att göra.Däremot vet jag att man säger att inkassoverksamhet skall genomföras enligt god inkassosed och det är nu detta som granskas i bla civilutskottet...vad god inkassosed är.
Ersättning enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. lämnas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst
1. femtio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §,
2. etthundrasextio kronor för krav som avses i 3 § 1,
3. etthundrafemtio kronor för upprättande av amorteringsplan som avses i 3 § 2. Förordning (2003:294).
Räntan ska inte öka mer än om den legat kvar (såvida en gäldenär inte haft en avbetalningsplan med frusen ränta)
Det finns en förordning om vad som är skäliga kostnader för en gäldenär, kommer inte ihåg den på rak arm just nu (är helt slut i huvudet efter en arbetsdag)
Om jag ska skicka ín ett ärende för utmätning får jag ta med följande kostnader
1 st påminnelsekostnad (som oftast uppkom innan ärdnet gick för inkassokostnad)
1 inkassokostnad
640kr för ansökan om betalningsföreläggande och ombudskostnader
150kr i uppläggningskostnad
150kr i avikostnader och påminnelser (får inte vara oskäligt)
är det ett elärende får man ju även ha kostnader för eluppmaning och delgivning osv (nya kostnader sedan den 1:a juli i år)
Räntan är den som är angiven i skuldebrevet, och påminnelsekostnaderna eller inkassokostnaden ör inte räntegrundande.
om ngt verkar rörigt så få du jättegärna fråga igen, jag e lite trött men ändå angelägen om att få med allt och då blir man lätt för entusiastisk och skriver på utan att göra sig förstådd.
Jag ogillar starkt de inkassobolag som "fular" sig och kör med vidriga metoder och delar gärna med mig av mina erfarenheter