• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym (isammasits)

Tusen tack det behövs verkligen

Har ett gammalt lån sedan 1994 som Ak finans påstår sej ha köpt....är på endast 174000!!!
    Är hos fogden o jag kommer aldrig aldrig nånsin själv kunna komma att lösa detta.

ulrika ring skrev 2009-10-17 20:45:42 följande:

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 20:39:31 följande:
    Vad roligt! Hoppas det löser sig för dig! Jag håller tummarna! Lycka till!
  • Anonym

Ulrika ring, du sitter och pratar en massa om inkassobolagen men de gör ju vad de får lov att göra, enligt lag, sen gör vissa fulsaker men det finns det ju inom alla branscher, det värsta är ju de kommuner som anlitar inkassobolag och ger dem mer pengar än nödvändigt, vill inte tala för mycket om det men det kommer nog att skrivas om det snart

• Neelah

Det är sant att man OFTAST inte har någon annan än sig själv att skylla på, men i vårt fall var det inte så. Min man var anställd i ett litet privat företag och när en av ägarna dog så fick han inte sin lön. Han fick inte heller A-kassa på flera månader p.g.a. trasslet med den döde chefen. Jag hade eget företag som visserligen gick med vinst, men inte så mycket att det täckte våra utgifter (mat, hyra, hemförsäkring, billånet, TV-avgift, telefon, Internet och barnens dagisavgift - det var våra enda utgifter). När väl lönen kom och senare även A-kassan så satt vi redan där med skulder (plus räntor och avgifter) som vi inte kunde betala ikapp.

Å andra sidan tog vi tag i situationen och kom på fötter igen, men det tog några år och krävde en massa arbete och betalningsanmärkningarna sitter kvar i tre år även om man har betalat varenda öre.

Susanne905 skrev 2009-10-14 07:32:58 följande:
    För mig är det självklart att det skall vara högre räntor hos inkassobolag och hos kf då man inte betalat sina räkningar i tid. Man har oftast ingen annan att skylla på än sig själv och att sedan ha mage att sitta och gny över sin (ofta helt egenförvållade) situation är enligt mig oerhört osmidigt. Sköter man sin ekonomi och inte överkonsumerar (vilket idag tyvärr ofta är fallet) så hamnar man inte hos inkasso eller kf. Egenansvar. Sedan kan det hända saker i livet som påverkar, men även där gäller egenansvar och har man inte ork eller möjlighet att reda rätt på saker själv så finns det faktiskt hjälp att få.
  • Anonym
    Neelah skrev 2009-10-17 21:06:37 följande:
    Det är sant att man OFTAST inte har någon annan än sig själv att skylla på, men i vårt fall var det inte så. Min man var anställd i ett litet privat företag och när en av ägarna dog så fick han inte sin lön. Han fick inte heller A-kassa på flera månader p.g.a. trasslet med den döde chefen. Jag hade eget företag som visserligen gick med vinst, men inte så mycket att det täckte våra utgifter (mat, hyra, hemförsäkring, billånet, TV-avgift, telefon, Internet och barnens dagisavgift - det var våra enda utgifter). När väl lönen kom och senare även A-kassan så satt vi redan där med skulder (plus räntor och avgifter) som vi inte kunde betala ikapp.Å andra sidan tog vi tag i situationen och kom på fötter igen, men det tog några år och krävde en massa arbete och betalningsanmärkningarna sitter kvar i tre år även om man har betalat varenda öre.
    fast en liten buffert måste man ju ha. och du skriver om billån, ni hade kunnat sälja bilen.
    Jag vill absolut inte klanka ner på er och det är starkt att ni kommit på fötter.
  • Neelah

Ja, vi hade kunnat sälja bilen, men då hade vi inte haft någon inkomst alls eftersom den behövdes i arbetet. T.o.m. kronofogden sa att vi var tvungna att ha den kvar för det var vår enda möjlighet till inkomst just då.

Och vi hade en buffert. Vi levde på den i tre månader, men längre än så räckte den inte och det byråkratiska krånglet som hindrade min man från att få ut sina pengar höll på betydligt längre än så.

Anonym skrev 2009-10-17 21:13:31 följande:
    fast en liten buffert måste man ju ha. och du skriver om billån, ni hade kunnat sälja bilen.Jag vill absolut inte klanka ner på er och det är starkt att ni kommit på fötter.
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 20:51:23 följande:
    nej för jestanes inte. per ärende och om det ligger kvar en gammal utmätningskostnader så måste den krediteras innan den skickas in på nytt
    Sitter just nu med en pärm papper framför mig och har hittills hittat 3 olika inkassobolag som inte går på din linje.. ska undersöka det vidare och om det du säger stämmer så har du just skaffat mig en massa arbete.. missförstå mig rätt nu, sånt här arbete tas gladerligen emot för att sätta dit inkassoskurkar slår numer högt på nya hobbylistan ;)
  • Lavish
    Hebo1 skrev 2009-10-17 11:47:26 följande:
    Många har fastnat vid denna grupp..som lånar mer än dom kan betala.Tankspridda "det fixar sig" personer som måste ha den senaste mobilen eller bärbara datorn.. Återigen, detta är en liten klick i den stora massan.Hur många hus ägare i Sverige tror du ÄGER sina hus? Hur många tror du har LÅNAT för att köpa dom? Vad tror du händer om dessa personer blir arbetslösa? Sjuka? Änkor eller änkemän? Vad tror du händer när dom i sin desperation i att klara av husamorteringarna skjuter på telefonräkningen eller bilförsäkringen? När dom i sin desperation att klara av dessa amorteringar skriver över bilen i barnens namn och sedan fortsätter skjuta på räkningarna i väntan på att huset ska säljas?När huset sen säljs till mindre än vad dom hoppats på och dom fortfarande sitter med lån och räkningar, när allt brakar åt helvete för en familj för att någon blev sjuk, blev av med jobbet eller dog... Har dom fortfarande sig själva att skylla?Hur många banker tror du skulle överleva om folk slutade låna till hus etc och endast handlade med de kontanter dom hade? Samhället fungerar inte så och har inte gjort det sen man betalade med småsten.
    Nja till viss del har du ju rätt. Vissa hamnar säkert i den här situationen utan att det är deras eget fel. Det finns en gräns för hur många olyckliga omständigheter på en gång man måste kalkylera med. Ibland skiter sig grejer bara. Det är jag med på.

Men jag tror INTE att merdelen av de som hamnar hos inkasso eller fogden är stackars människor som på samma gång drabbats av allvarlig sjukdom, gigantisk vattenskada i källaren, och handikappat barn som föräldern måste sköta på heltid.

Och EN av de sakerna, det tycker jag faktiskt man ska ha räknat med när man väljer att ta en ett lån. Att man ska klara betalningar även vid ett visst inkomstbortfall. Att man ska ha en buffert för stora, oförutsedda utgifter.

Nej jag tror faktiskt de flesta som hamnat hos inkasso på något sätt levt över sina tillgångar. Men det betyder ju inte nödvändigtvis jätteuppenbara grejer som att köpa en 50 tums plattTV när man inte har mat eller dylikt. Utan det räcker mycket väl med att ha köpt ett radhus man inte har råd med ifall räntan går upp. Det räcker mycket väl med att man bara velat ha ett boende där alla barnen har tillgång till eget rum. Man kanske inte har råd med det.
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 21:20:16 följande:
    Sitter just nu med en pärm papper framför mig och har hittills hittat 3 olika inkassobolag som inte går på din linje.. ska undersöka det vidare och om det du säger stämmer så har du just skaffat mig en massa arbete.. missförstå mig rätt nu, sånt här arbete tas gladerligen emot för att sätta dit inkassoskurkar slår numer högt på nya hobbylistan ;)
    men menar du att ett ärende haft 1 inkassokostnad (till exempel) och sedan sålts till ett inkassobolag, fått en till inkassokostnad, sålts till en tredje och fått ytterligare en inkassokostnad. det är ju isf olagligt
    men en inkassokostnad följer ju givetvis skulden så om den säljs så följer ju inkassokostnade med om den inte blivit betald
  • ulrika ring

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-17 20:53:03 följande:

Tusen tack det behövs verkligen Har ett gammalt lån sedan 1994 som Ak finans påstår sej ha köpt....är på endast 174000!!! Är hos fogden o jag kommer aldrig aldrig nånsin själv kunna komma att lösa detta. ulrika ring skrev 2009-10-17 20:45:42 följande:
    VIKTIGT! Gäller det AK skulle jag vilja att du kontaktade mig. Det gäller f.ö. alla andra som läser och som vet med sig att AK kräver dig på pengar.

ulrika.ring@insolvensstockholm.se
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 20:55:35 följande:
    Ulrika ring, du sitter och pratar en massa om inkassobolagen men de gör ju vad de får lov att göra, enligt lag, sen gör vissa fulsaker men det finns det ju inom alla branscher, det värsta är ju de kommuner som anlitar inkassobolag och ger dem mer pengar än nödvändigt, vill inte tala för mycket om det men det kommer nog att skrivas om det snart
    Jag håller med dig, så är det. De är endast ett symptom. Sjukdomen ligger i UB och KFMs uppdrag.

Bra. Spännande.
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?