Hebo1 skrev 2009-10-17 11:47:26 följande:
Många har fastnat vid denna grupp..som lånar mer än dom kan betala.Tankspridda "det fixar sig" personer som måste ha den senaste mobilen eller bärbara datorn.. Återigen, detta är en liten klick i den stora massan.Hur många hus ägare i Sverige tror du ÄGER sina hus? Hur många tror du har LÅNAT för att köpa dom? Vad tror du händer om dessa personer blir arbetslösa? Sjuka? Änkor eller änkemän? Vad tror du händer när dom i sin desperation i att klara av husamorteringarna skjuter på telefonräkningen eller bilförsäkringen? När dom i sin desperation att klara av dessa amorteringar skriver över bilen i barnens namn och sedan fortsätter skjuta på räkningarna i väntan på att huset ska säljas?När huset sen säljs till mindre än vad dom hoppats på och dom fortfarande sitter med lån och räkningar, när allt brakar åt helvete för en familj för att någon blev sjuk, blev av med jobbet eller dog... Har dom fortfarande sig själva att skylla?Hur många banker tror du skulle överleva om folk slutade låna till hus etc och endast handlade med de kontanter dom hade? Samhället fungerar inte så och har inte gjort det sen man betalade med småsten.
Nja till viss del har du ju rätt. Vissa hamnar säkert i den här situationen utan att det är deras eget fel. Det finns en gräns för hur många olyckliga omständigheter på en gång man måste kalkylera med. Ibland skiter sig grejer bara. Det är jag med på.
Men jag tror INTE att merdelen av de som hamnar hos inkasso eller fogden är stackars människor som på samma gång drabbats av allvarlig sjukdom, gigantisk vattenskada i källaren, och handikappat barn som föräldern måste sköta på heltid.
Och EN av de sakerna, det tycker jag faktiskt man ska ha räknat med när man väljer att ta en ett lån. Att man ska klara betalningar även vid ett visst inkomstbortfall. Att man ska ha en buffert för stora, oförutsedda utgifter.
Nej jag tror faktiskt de flesta som hamnat hos inkasso på något sätt levt över sina tillgångar. Men det betyder ju inte nödvändigtvis jätteuppenbara grejer som att köpa en 50 tums plattTV när man inte har mat eller dylikt. Utan det räcker mycket väl med att ha köpt ett radhus man inte har råd med ifall räntan går upp. Det räcker mycket väl med att man bara velat ha ett boende där alla barnen har tillgång till eget rum. Man kanske inte har råd med det.