• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Päron1986

Tack ändå :)

Är det någon annan?
    Eller som har jobbat med trac?

• Tinko

Om du menar trakeotomi så ja, en av de boende på mitt jobb har det.

• Päron1986
    Tinko skrev 2010-01-15 21:51:26 följande:
    Om du menar trakeotomi så ja, en av de boende på mitt jobb har det.
    japp :)
    hur fungerar en sån?
    jag har stött på sådan tidigare i jobbet men det var innan jag utbildade mig å då fick jag inte röra den så jag har inte så jättekoll!
  • Tinko
    Päron1986 skrev 2010-01-15 22:18:44 följande:
    japp :)hur fungerar en sån?jag har stött på sådan tidigare i jobbet men det var innan jag utbildade mig å då fick jag inte röra den så jag har inte så jättekoll!
    Vilka frågor du ställer :-P

I det här fallet så är tracken kopplad till en respirator, vilket medför en del extra arbetsuppgifter och kunskap än om patienten själv andas genom tracken.

Men är det något speciellt du vill veta? Känner mig lite virrig såhär på kvällskvisten :S
  • Päron1986
    Tinko skrev 2010-01-15 22:31:01 följande:
    Vilka frågor du ställer :-P I det här fallet så är tracken kopplad till en respirator, vilket medför en del extra arbetsuppgifter och kunskap än om patienten själv andas genom tracken. Men är det något speciellt du vill veta? Känner mig lite virrig såhär på kvällskvisten :S
    jajjemen :)
    jag vet itnem eftersom jag vet så lite om dem! :(
    jag kan kanske återkomma? :)
  • Tinko

Men jag kan dra dom dagliga rutinerna med tracken som vi har. Karln min har ändå fastnat framför sitt TV-spel, blir nog ingen film för mig ikväll Två gånger om dagen, morgon och kväll så tar vi bort track-kompressen som sitter runt öppningen, kollar alltid på kompressen om det finns blod eller var på den. Sedan rengörs området runtom med NaCl, huden torkas torr och vid behov (om huden är röd och irriterad) så smörjer man med salva, vi använder fucidin eller terracortil. Sedan tar vi ut innerkanylen och sätter in en ny och sätter till sist dit en ny kompress. Innerkanylen rengörs med vatten och läggs sedan i sprit. Nu har vi tur att vår patient med track är helt klar och redig så han säger själv till när han är slemmig. Då är det bara att starta sugen, föra ner sugkatetern och suga upp slem. Hoppas att du fått lite klarhet nu

• Päron1986
    Tinko skrev 2010-01-15 22:57:27 följande:
    Men jag kan dra dom dagliga rutinerna med tracken som vi har. Karln min har ändå fastnat framför sitt TV-spel, blir nog ingen film för mig ikväll Två gånger om dagen, morgon och kväll så tar vi bort track-kompressen som sitter runt öppningen, kollar alltid på kompressen om det finns blod eller var på den. Sedan rengörs området runtom med NaCl, huden torkas torr och vid behov (om huden är röd och irriterad) så smörjer man med salva, vi använder fucidin eller terracortil. Sedan tar vi ut innerkanylen och sätter in en ny och sätter till sist dit en ny kompress. Innerkanylen rengörs med vatten och läggs sedan i sprit. Nu har vi tur att vår patient med track är helt klar och redig så han säger själv till när han är slemmig. Då är det bara att starta sugen, föra ner sugkatetern och suga upp slem. Hoppas att du fått lite klarhet nu
    Väldigt sent ute, men tack för beskrivningen :)
  • ekenek

hej
    jag är undersköterska och personlig assistent. Går visserligen på månadslön, men eftersom jag funderar att flytta till stockholm, så får jag antagligen börja med jobb på timme
    så jag undrar vad Timpenningen är i stockholmstrakten? Är det olika lön i olika stadsdelar typ? (när det gäller kommunen)
    Typ på sådana ställen som sjukhus, hemtjänst, gruppboenden, pers.ass mm - både inom landsting, kommun och privat. I min kommun får timvikarierna runt 120 kr i timmen, exl OB.
    Vore ju synd om man begärde för lågt - eller pinsamt om man råka begära för mycket, vid en fråga om löneanspråk.
    /Linda

• Päron1986

jag har ingen aning om hur det är i strl tyvärr, men hör med facket om inte någon annan i tråden vet?

• Tant Groda

Vet inte heller vad timlönen är i stockholm, men det jag vet är att de tjänars "bra" där

Denna tråden hade jag helt glömt bort. Vad kul om vi kan skaka liv i den igen. Det är kul att få prata med andra uskor om allt och ingenting.

Just nu är jag på jobbjagt. Är så trött på jobbet att jag nästan gråter varje gång jag ska gå dit.
    Har en ganska lång pendling och idag tog det 4 TIMMAR! De kunde jag haft mycket roligare för...normalt tar penglingen ca 3 timmar om dagen....så trött på det. Orkar inte. Har hållt på med denna pendling i 5 år

Svar på tråden Vi Undersköterskor!