• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • korthår
    Tant Groda skrev 2009-11-28 16:22:07 följande:
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-28 09:16:09 följande: Jag har absolut inget intresse att ha låg lön med det STORA ansvar en ssk har, jag vill inte sitta i en telefon större delen av dagen och bråka med (folkilskna?) anhöriga/kommun/ och andra avdelningar, finner heller inget intressa av att sitta vid en dator och dokumentera ALLT som jag gör, jag har inget större intresse av att hålla koll på att läkaren ger rimliga doser på den med. h*n ordinera samt att ha koll på vad " vi kör på det vanliga", när läkaren inte riktigt vet hur något fungerarHar har heller inget större intresse av att stå och dela med. i tid och otid eller att inte få vara ostörd på sin rast.Som usk kan jag lätt bolla över de (folkilskna) samtalen från anhöriga/kummuner och andra avdelningar till en ssk, jag får vara med pat och se till att han eller hon har det så bra som möjligt under sin vistelse hos oss samt håller sih hel och ren. Jag får lägga om sår (det gör inte ssk hos oss) och jag får vara med och rehabilitera patienten, jag får möjligheten att driva mina kolleger till vanvettet med hur man arbetar ergonomiskt Jag slipper oftast få till svar vi kör det vanliga, för det har ssk redan klurat ut och jag får faktiskt ha min rast ostörd.Jag är väl medveten om att allt det arbete jag gör kan en ssk göra, jag som usk kan inte göra allt som en ssk gör men jag kan underlätta hennes arbete enormt.Jag känner att de få tusenlappar en ssk får mer än en usk kan jag undvara.Det enda som jag känner att jag kan sakna i mitt arbete om usk är att inte kunna ta bort dropp och ibland kan jag oxå sakna att inte vara lika viktig och räknas lika mycket som en ssk, men det är väl det enda.Med detta menar jag inte att jag har ÄLSKAR mitt arbete som usk och att jag ALDRIG kommer att studera vidare. Jag trivs trivs ganska bra som usk, men känner en längtan att få jobba med något annat (arbetsterapeut), men inte än, jag vill suga på karamellen ett tag till, skaffa mig mod till att våga...Helt enkelt att vara SSK passar inte mej, däremot gör usk det och om jag aldrig får modet till att studera vidare, så kommer jag vara väldigt nöjd med att vara usk
    Så glad jag som ssk blir när en uska är riktigt stolt över sitt jobb. Du och jag skulle samarbeta jättebra ihop. Alla är lika viktiga för pat, vi har bara olika uppgifter.
  • Tant Groda
    korthår skrev 2010-01-12 10:24:06 följande:
    Så glad jag som ssk blir när en uska är riktigt stolt över sitt jobb. Du och jag skulle samarbeta jättebra ihop. Alla är lika viktiga för pat, vi har bara olika uppgifter.
    Åh tack!
  • korthår

Jag glömde tillägga att jag är jättestolt över mitt yrke och skulle aldrig vilja bli läkare.

• Hugooo

Alla ni uskor.. Hur många får HLR utbildning på sin arbetsplats och hur ofta? Får ni gå några andra utbildningar? Jag började relativt nyss på min arbetsplats och har redan gått flera olika utildningar , bla så hade vi en super bra A HLR-utb för barn igår :)

• Tant Groda

HLR gör vi ca 1/år och all annan utrustning går vi oxå igenom 1/år.
    Annars med utb är det väldigt upp och ner. Ibland är det väldigt mycket, ibland är det ingenting.

• Emmeliina

vi får också HLR en gång om året. Vi får rätt många andra kurser också. Igår tex hade vi simualtionskurs. otroligt bra.

• leia83

På min arbetsplats får vi regelbunden utbildning i HLR ca en gång om året, även i sår hygien och likanande som är relevant för vårt arbete.

• Tant Groda

Då jag jobbar på en infektionsavd är vi väldigt noga med hygienen, dock skulle jag önska att vi hade en genomgång av alla hygienrutiner 1g/år.
    Sårutb har vi ingen men en usk som är sårextpert och han får vi gärna följa med. Tiden räcker väldigt sällan till att följa med på hans äventyr, men man lär sig väldigt väldigt mycket när man väl är med.  Våra elever brukar följa med. Lagom kaxiga i början, ett sår är väl inte så farligt {#lang_emotions_djavulsk} men de är sällan kaxiga när de kommer tillbaka...

• Päron1986
    Tant Groda skrev 2010-01-08 04:45:55 följande:
    Jag tror att du kommer att få mera jobb...
    Tack för de uppmuntrande orden :)

Jo jag har inbokad på tre dagar nu under januari men nästa torsdag ska jag på jobbintervju på ett pers. assistent jobb! Ser fram emot det jättemkt!

Någom som jobbat inom det och små, små barn? det här ska vara en 6-8månaders kille!
  • Tant Groda

Päronsplitt: Jag har aldrig jobbat som pers ass, så jag kan tyvärr inte hjälpa dej

Svar på tråden Vi Undersköterskor!