• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • stina84

Godkväll alla!

Idag har jag varit på inskrivning ho BM. Gick jätte bra. Fick konstaterat att jag har en svampinfektion. Fast kroppen har tagit hand om den själv, skönt. (mindre trevlig info, sorry)
    Vi pratade en massa speciellt om min förra graviditet och förlossning. Hade ju jätte jobbigt med foglossning och sammandragningar och hade svårt att röra på mig efter v.25 ungefär. Sedan pratade vi om min förlossning som jag inte kommer ihåg. Bm har ordnat nu så jag ska få träffa en läkare och lägga upp en graviditetsplan. Jag känner väl att det kunde kvittat, men hon insisterade på det. Sedan bröt jag ju svanskotan under förlossningen och det har jag ont av än idag. Skönt ändå att hon har all den infon
    Bokat tid för Kub den 2 december. Är i v.14 då tror jag.. Ska bli spännande
    Sedan testades jag för struma, för min mamma har det.
    Urinprov togs och blodtryck, Hb, vikt.. (mindre roligt)

Ang. det med glukosbelastningen så är det olika när den tas. I vanliga fall tar man en glukosbelastning i v.27-29. Man kan även komplettera med en tidigare som jag gör nu då. Anledningen till att man tar en glukosbelastning nu är olika. Kan ex. vara övervikt hos mamman, eller som för mig risk för stort barn. Då ska barnet man fått innan väga 4500 eller mer. Min sotter vägde 4235g när hon föddes, men jag är orolig att nästa kan bli större så jag vill att de har koll på mitt socker.
    När man gör en glukosbelastning ska man ha varit fastande i 12 timmar, ingen mat, ingen dryck. Sedan när man kommer till mvc så tar de ett stick i fingret och kollar sockret. Sedan får man dricka en jätte äcklig sockerlösning, tror den är på 3dl, sedan måste man sitta i deras väntrum och vänta i 2 timmar och sedan sticker de en igen i fingret och jämför. Har man då ett sockervärde på 10mmol så har man graviditetsdiabetes, ligger det mellan 8-10 så är det stor risk. Så alltså under 8 ska man ligga.

Nu sitter dottern och tittar på pippi, skönt att få lite tid till datorn
    Gubben är ute och byter däck på hästtransporten samt bromsarna. Tycker synd om honom, nlåser och är jätte kallt och han ligger ute i mörkret och gör detta...

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • längtar och väntar

Usch, fy, blä! Har så ont i min ichiasnerv... Har haft det ett tag, men mest då jag gått mycket.. Idag gick jag inte så mycket men stod upp mycket på jobb (som alltid) och har så vansinnigt ont nu!

Vad kan man göra åt detta?

• Yossan

smoolan och
    vitvåonågratill >> Har ett arbete där jag riskerar att träffa patienter med svininfluensa. Som gravid ska man enligt riktlinjerna som sjukvårdspersonal i möjligaste mån skyddas mot detta. Vår schemaläggare visste att jag var gravid - var tvungen att berätta för henne för att få semester i jul ordentligt. Schemaläggaren hade funderat på ovanstående och berättat för chefen (skvallrat! ) och på den vägen blev det. Chefen kom in och frågade om jag var gravid och så pratade vi lite och för att kunna hålla mig undan influensasjuka var hon tvungen att berätta för övriga i personalen... Så så fick det bli. Gick in i vecka 10 idag.

• stina84
    Yossan skrev 2009-11-09 19:13:02 följande:
    smoolan och vitvåonågratill >> Har ett arbete där jag riskerar att träffa patienter med svininfluensa. Som gravid ska man enligt riktlinjerna som sjukvårdspersonal i möjligaste mån skyddas mot detta. Vår schemaläggare visste att jag var gravid - var tvungen att berätta för henne för att få semester i jul ordentligt. Schemaläggaren hade funderat på ovanstående och berättat för chefen (skvallrat! ) och på den vägen blev det. Chefen kom in och frågade om jag var gravid och så pratade vi lite och för att kunna hålla mig undan influensasjuka var hon tvungen att berätta för övriga i personalen... Så så fick det bli. Gick in i vecka 10 idag.
    Nä fy vad ruttet! Riktigt dålig stil att berätta det vidare. Det är ju upp till dig att dela med dig av nyheten när du känner för det
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Yossan
    stina84 skrev 2009-11-09 18:40:42 följande:
    [citat]
    Jag lär väl riskera en glukosbelastning jag med. Sonen vägde 4630 g! :-O Helt oväntat. Jag är inte överviktig och hade haft normala P-glukosvärden hela graviditeten. Ingen förstod något. Men så gick jag 11 dagar över tiden. Kanske var stor del av orsaken? Är lite småskraj för hur stor denna kan komma att bli. Sonen skadade mig ganska ordentligt på väg ut, tarm och blåsa (inkontinens), och jag är precis bra från dessa skador sedan några månader... Känns inte kul att riskera dessa besvär igen! BM sa då jag ringde för att boka inskrivning att jag ska få prata med förlossningsläkare. Ev. snitt. Är eg. emot snitt, men tror nästan att det skulle vara det bästa. Vet inte om jag skulle våga ta i vid en vanlig förlossning av risk för dessa skador igen......
  • Bjornis
    vitvåonågratill skrev 2009-11-09 17:25:40 följande:
    Jamen visst bodde väl även du nära Gbg? Klart vi måste göra en sån träff då! Vi kan väl träffas flera gånger med olika teman varje gång! Jag är en träff-narkoman så jag e gladeligen på!
    Jag bor med här! Och sushi är gott!
  • Yossan
    stina84 skrev 2009-11-09 19:14:57 följande:
    Nä fy vad ruttet! Riktigt dålig stil att berätta det vidare. Det är ju upp till dig att dela med dig av nyheten när du känner för det
    Ja, fast ändå, nu känns det bra att slippa ta influensapatienter. Det har känts lite olustigt, när jag inte är vaccinerad och mina kollegor är det.
  • Ellie84

Idag hade juh även jag inskrivning..
    Hade gått upp ett halvt kilo sedan den 5oktober.
    Alldeles tillräckligt tyckte jag då jag juh bara är i vecka elva.. Många veckor kvar att gå upp i vikt..
    Hon tog även min oo på allvar dåjag är massa orolig att detär något fel på barnet..
    Skulle fica läkartid åt mig och tidigt ul och samtal med hm.. medelabarnmorska eller nått sånt hette det..
    Skönt

• Sweetangel85

Angående glucosbelastning, de e nog olika i olika kommuner med.. för jag gjord aldrig ngn när jag bodde i trollhättan.

Är de bara jag som INTE gjort VUL/UL?

Svar på tråden BF Juni 2010!