• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • kozzan
    vitvåonågratill skrev 2009-11-11 20:11:34 följande:
    Aj fan (ursäkta språket) men då e jag med! Då hade jag oxå varit mer än orolig att få snitt igen...snitt är dock även JAG jätterädd att behöva råka ut för, vill föda vaginalt, men jag har ingen sån hemsk händelse i bagaget som påverkat mina tankar...hualigen!
    tyvärr så är det en risk man får ta men förhoppningsvis så slipper vi alla här inne det och får en superförlossning. jag försöker tänka att kroppen ska reagera bättre nu eftersom den vart med om det en gång tidigare men man vet aldrig...
  • kozzan
    vitvåonågratill skrev 2009-11-11 20:13:52 följande:
    Ja, storken kan jag oxå tänka mig att skylla på om mina barn undrar! Däremot så har nog sonen fått sin "utbildning" av ngn kompis i skolan, för han frågade sin pappa för runt ett år sen, vad knulla betydde. Pappans hade svarat svävande att han inte visste och fick då frågan: men, har inte du och mamma knullat! Så han vet nog allt hur man gör fast vi alltid skyllt på att han får veta när han blir äldre! Haha!
    ett tips är filmen kärlekens mirakel... min brors dotter, då 6 el7år, ringde (med hjälp av brorsan) och fråga hur bebisen kommit in i magen. broprsans tjej var gravid och brorsan kunde inte förklara för han tyckte det var lite pinsamt... jag har alltid vart öppen om allt med dottern, hon gick och sa på dagis att mamma gick till doktorn för hon hade ont i snippan och det kommer blod där så man har plåster i trosorna hon brukar oxå ha "plåster" i trosorna när hon leker att hon är mamma. hon tar mina trosskydd och sätter fast å ibland går hon med de till dagis... fröknarna bara skrattar som tur är...
  • Yossan

Idag kände jag av mitt blodtryck - eller snarare avsaknaden av blodtryck. Var tvungen att stå en längre stund i samband med ett studiebesök på jobbet, blev yr, kallsvettig och illamående. Var tvungen att luta mig framåt, stod och hängde lite nonchalant på ett bord. *skratt* Pinsamt!

Och tröttheten är ENORM. Somnar gärna med sonen när han lägger sig, men masar mig upp igen. Måste ju vara lite social med sambon - och er .

• Golvmoppen

Yossan: Om du måste stå så rakt upp o ner, så se till att röra på fingrarna och vicka på tårna ev. trampa lite med foten fram o tillbaka. Det underlättar blodcirkulationen och du upprätthåller bltr.

• Yossan
    kozzan skrev 2009-11-11 20:02:13 följande:
    Jag är inte rädd för forlossningen om den går bra. Min förra förlossning tog nästan mitt liv. Jag akutsnittades och slets upp i kanterna, fick ligga med dränage i 8dgr och springa på vc mer än en månad efter förlossningen. Jag vill absolut inte snittas igen pga min erfarenhet men eftresom drygt 20% av alla förlossningar slutar med snitt blev jag rekomenderad att gå i den här gruppen för att förbereda mig mentalt inför det som kan komma. Eftersom jag hade havandeskapsförgiftning förra gången sålöper jag lite större risk än andra att drabbas av det igen och det ökar riskerna för komplikationer vid förlosnsingen så egentligen är väl oddset lite mer än 20% för snitt för min del om man ska väva in den ökade risken för havandeskapsförgiftning... Smärtan under mitt värkarbetet är en peace of cake jämfört med den smärta jag hade veckan efter snittet.
    Ett planerat snitt är ju klart "snällare" är ett akut. Behöver inte bli lika hemskt. Bara en tanke.
  • Yossan
    Golvmoppen skrev 2009-11-11 21:31:54 följande:
    Yossan: Om du måste stå så rakt upp o ner, så se till att röra på fingrarna och vicka på tårna ev. trampa lite med foten fram o tillbaka. Det underlättar blodcirkulationen och du upprätthåller bltr.
    Jag trampade runt, bytte fot hit och dit, viftade med allt jag kunde - inte hjälpte det tyvärr! Måste sett rättså roligt ut dock.
  • kozzan
    Yossan skrev 2009-11-11 21:32:12 följande:
    Ett planerat snitt är ju klart "snällare" är ett akut. Behöver inte bli lika hemskt. Bara en tanke.
    den tanken har slagit mig med men jag kände mig så tjuvad förra gången. kanske kan verka löjligt menjag kände att jag inte var värd att ha barn eftersom jag inet klarade av att föda henne. jag tycker inte alls så om andra som gör snitt av en eller annan orsak men för mig var det en stor besvikelse att min kropp slogs ut. får jag havandeskapsförgiftning den här gången oxå så kommer jag säkert överväga planerat snitt men slipper jag den åkomman vill jag förskka på naturlig väg och leva på hoppet...
  • Nivde

Ni pratade tidigare om vilka vitaminer/tillägg som ni åt.
    Jag åt fram till för två veckor sedan Mitt val kvinna varannan dag och enbart folsyra varannan dag. Jag har gjort det sedan vi började planera ett syskon för något år sedan.
    (Fråga mig inte om de "varannan-dagarna" för det bara bidde så...)
    Sen för 2½ vecka sedan kom illamåendet som ett brev på Posten. Usch vad jag blev less, för jag mådde ju så illa under lång tid under den förra graviditeten. (Kräktes ca 2 ggr dagligen mellan v. 6 +6 och v. 25.)
    Fick ett tips av en kompis som fått det som tips av sin bm... Vissa vitamintillskott kan visst göra ett fåtal extra illamående under en graviditet... Var detta kommer ifrån vet jag ej men jag chansade och slutade med dem och äter nu enbart folsyra. Illamåendet minskade och även om jag har ett fluktuerande illamående så har jag hittills inte kräkts.
    Heh, kanske är inbillning. Vi får väl se hur länge illamåendet håller i denna gång.

ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Thesso

Väldarns vad tyst det var här idag då!

Jag och min sambo kommer att slå ihjäl varandra snart, men det kanske jag redan har berättat.
    Får se hur det går idag då Theo är på dagis och vi ska storstäda (sambons idé) Eller han skulle städa och jag skulle ta hand om tvätten. Gissa om jag är vinnaren i den dealen!!

• Yossan
    kozzan skrev 2009-11-11 22:31:07 följande:
    den tanken har slagit mig med men jag kände mig så tjuvad förra gången. kanske kan verka löjligt menjag kände att jag inte var värd att ha barn eftersom jag inet klarade av att föda henne. jag tycker inte alls så om andra som gör snitt av en eller annan orsak men för mig var det en stor besvikelse att min kropp slogs ut. får jag havandeskapsförgiftning den här gången oxå så kommer jag säkert överväga planerat snitt men slipper jag den åkomman vill jag förskka på naturlig väg och leva på hoppet...
    Jag förstår dig. Men jag tycker inte att du ska se det som ett misslyckande om det blir ett planerat snitt. Hellre det skulle jag vilja säga än att det går till ett akut igen. Skönare att kunna ställa in sig på det i förväg och kanske slippa känna sig snuvad på förlossningen!?

Själv gick jag sönder mycket vid förra förlossningen (vaginal) och det pratas nu om att det nog är lämpligt med planerat snitt denna gång. Är inte alls glad åt det, vill föda vaginalt egentligen, är ju så mycket bättre på många sätt. Men försöker ställa in mig på att det kanske blir ett planerat snitt, försöker bli överens med det. Inte lätt.
Svar på tråden BF Juni 2010!