• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • 0810

stina84; här blir vi inte ens erbjudna föräldragrupp som omföderskor. Däremot är det rutin med besök i vecka 20 även för omföderskor, så jag ska dit i januari, veckan efter UL. Konstigt att det är så olika beroende på vart man bor någonstans!

• Thesso

Här får man inte heller något erbjudande om föräldrargrupp. Dom sa bara till mig att eftersom du är omföderska är det ju inte aktuellt med fg.
    Hade varit kul om man skulle få vara med i den andra som är när man fått barnet men det får man inte heller.

Har varit rökfri några veckor nu men oj oj oj vad jobbigt det är! Igår var jag jätteledsen och så efter att vi bråkat lite här hemma (plus att jag är extra känslig) och då, då var det nära att jag köpte ett paket. Så här i efterhand är det självklart väldigt skönt att jag inte gjorde det.
    Har sagt att jag absolut aldrig ska börja röka igen men det känns svårt nu. efter amningen så vette tusan, hoppas jag inte gör det men ja vi får se. Förra gången sa jag till mig själv att när jag är 40 så får jag börja röka igen, bara för att ha nåt så där men det sket sig ju!
    Men det känns mycket mycket jobbigare och svårare denna gången.

• mjauen

Grattis till er som slutat röka!

I min kommun ordnas inga föräldragrupper, vilket jag tycker är lite tråkigt. I alla fall som förstföderska skulle det vara bra att träffa andra som är i samma situation.
    Vi är några som träffades på ett infotillfälle om amning när vi väntade våra första barn. Sen råkade vi hitta varandra här på fl o nu träffas vi några ggr i året hemma hos varann.

Sen gick jag några ggr på öppet dagis när sonen var under 1 år o där träffade man ju några som hade barn i samma ålder.

• Joggi
    stina84 skrev 2009-11-16 11:37:45 följande:
    Måste fråga: Vi var ju ett ganska stort gäng som rökte. Hur har det gått för er andra? Jag har varit rökfri nu i flera veckor. Tänker inte ens på det längre och tycket det luktar skit när andra röker!
    För mig går det jättebra med rökningen. Finns inte på kartan att ta en cigg med en bebis i magen. Tycker oxå att det luktar riktigt illa. Slutade den 10 Augusti med lite fusk och feströkande i början. (Va ju inte gravid då, slutade före).. Slutade oxå snusa och har varit "fri" i 3 månader nu=) Skönt.....
  • Fargoli

Tjejer, jjag måste få fråga er om en sak? Är det nån mer som har katt? Jag och min sambo har En innekatt. Han går på låda och sambon byter den, men tvärr inte så ofta, så det är alltid massa skit i den, sen sover katten på kudden bredvid mig, är det farligt?
    Vet ju att man inte ska göra rent kattlådan som gravid, men är det farligt om katten just varit dit och sen lägger sig med mig? :-s
    Jag vågar knappt vara nära min älskade lilla katt.

• vitvåonågratill
    stina84 skrev 2009-11-16 11:37:45 följande:
    Måste fråga: Vi var ju ett ganska stort gäng som rökte. Hur har det gått för er andra? Jag har varit rökfri nu i flera veckor. Tänker inte ens på det längre och tycket det luktar skit när andra röker!
    Jag har slutat sen måndagen efter vi fick beskedet (som vi fick en fredagkväll). Blivande sambon har varit rökfri i ca 3 veckor nu, och har dragit ner otroligt mycket på snusandet med! *glad*
  • Kamikazee
    Fargoli skrev 2009-11-16 13:36:11 följande:
    Tjejer, jjag måste få fråga er om en sak? Är det nån mer som har katt? Jag och min sambo har En innekatt. Han går på låda och sambon byter den, men tvärr inte så ofta, så det är alltid massa skit i den, sen sover katten på kudden bredvid mig, är det farligt? Vet ju att man inte ska göra rent kattlådan som gravid, men är det farligt om katten just varit dit och sen lägger sig med mig? :-s Jag vågar knappt vara nära min älskade lilla katt.
    Toxoplasmos smittar genom direktkontakt, dvs att om du får bakterien på fingrarna och sedan stoppar fingrarna i munnen. Katter får oftast i sig bakterien utifrån genom att äta fåglar och möss. Har katten alltid varit inne så minskar risken för att katten har bakterien också.
    Jag hade två innekatter när jag var med min dotter. Undvek att rensa kattlådan, men oroade mig inte i övrigt. Jag var dock noga med att alltid tvätta händerna ordentligt innan jag stoppade nåt i munnen.
    Däremot tycker jag att du bör puscha på din sambo att rensa toalådan oftare. Om katten börjar tycka att det är för äckligt på lådan finns risken att han ser sig om efter en "bättre" plats och det är inte så kul
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Xtra
    Fargoli skrev 2009-11-16 13:36:11 följande:
    Tjejer, jjag måste få fråga er om en sak? Är det nån mer som har katt? Jag och min sambo har En innekatt. Han går på låda och sambon byter den, men tvärr inte så ofta, så det är alltid massa skit i den, sen sover katten på kudden bredvid mig, är det farligt? Vet ju att man inte ska göra rent kattlådan som gravid, men är det farligt om katten just varit dit och sen lägger sig med mig? :-sJag vågar knappt vara nära min älskade lilla katt.
    Jag har tre egna katter + några jourhemskatter och jag rensar lådorna själv (blivande fadern och jag bor inte ihop). Jag har läst på så mycket att jag inte är orolig alls för toxolasmos... det är betydligt större risk att man blir smittad av toxoplasmos genom ej genomstekt kött eller genom att jobba med plantering/jord osv.

Det jag har lärt mig är att kattbajs inte blir en smittohärd förrän det legat i minst 1 dygn, och jag rensar lådorna två ggr varje dag + att jag tvättar händerna efteråt. Risken är då obefintlig att jag får toxoplasmos...
  • vitvåonågratill
    Xtra skrev 2009-11-16 15:37:19 följande:
    Jag har tre egna katter + några jourhemskatter och jag rensar lådorna själv (blivande fadern och jag bor inte ihop). Jag har läst på så mycket att jag inte är orolig alls för toxolasmos... det är betydligt större risk att man blir smittad av toxoplasmos genom ej genomstekt kött eller genom att jobba med plantering/jord osv. Det jag har lärt mig är att kattbajs inte blir en smittohärd förrän det legat i minst 1 dygn, och jag rensar lådorna två ggr varje dag + att jag tvättar händerna efteråt. Risken är då obefintlig att jag får toxoplasmos...
    Ser att du inte heller bor med den blivande fadern...samma här, vi hann inte flytta ihop helt enkelt! Bara varit ihop sen i början av maj i år! Men nu är det klart med lght så i maj flyttar vi ihop, när mitt jobb är avslutat här där jag bor nu! Ska ni flytta ihop senare med eller förbli särbo (e ju många som har det så nu för tiden med)?
  • vitvåonågratill
    Xtra skrev 2009-11-16 15:37:19 följande:
    Jag har tre egna katter + några jourhemskatter och jag rensar lådorna själv (blivande fadern och jag bor inte ihop). Jag har läst på så mycket att jag inte är orolig alls för toxolasmos... det är betydligt större risk att man blir smittad av toxoplasmos genom ej genomstekt kött eller genom att jobba med plantering/jord osv. Det jag har lärt mig är att kattbajs inte blir en smittohärd förrän det legat i minst 1 dygn, och jag rensar lådorna två ggr varje dag + att jag tvättar händerna efteråt. Risken är då obefintlig att jag får toxoplasmos...
    Läste på din sida nu och fick nog svar tror jag!
Svar på tråden BF Juni 2010!