• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • Golvmoppen

Vad gällande mögelostar, så är det ju möglet i sig som inte är så bra för fostret. Även om vissa påstår att man kan äta det, då det är pastoriserad mjölk/grädde de är gjorda på.

• mithrandil
    Golvmoppen skrev 2009-11-20 20:50:30 följande:
    Lilla my: Det räcker med 1ggn o det kanske inte går bra. Jag avstår från allt sådant, gravad lax o brie etc. Gillar sådant, men man är bara gravid i 9mån.
    fast gravad lax är väl okej att äta?
    det ändrades lagom till julen förra året när jag väntande alexander. var min bm som berättade det då för vi pratat om det innan att jag skulle sakna gravlaxen på julbordet. Men det kan ju vara ändrat igen för all del?
    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • hoppfull trots allt

Jag har redan "outat" mig..

• längtar och väntar

Jag avstår från allt sådant! Säger som någon annan att man är bara gravid i 9 månader och det kan vara just den gången du äter något sådant som du blir sjuk!

Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande:
    Jag har en fråga nu som börjar bli aktuell eftersom det är jul snart. Är det farligt tror ni om man äter gravad, varm/kall rökt lax , ost och kex när man ska gå på julbord. Jag menar att man bara äter det 1 gång  och bara lite grann och sen alldrig mer under graviditeten? Tycker ju sånt är så gott och vi ska på jul bord den 5  dec med min mamma och bror.
  • längtar och väntar

nej, gravad lax är inte ok. Då måste man vara helt säker på att den är nygravad tror jag och hur ofta är man det? Framför allt inte på ett julbord..

mithrandil skrev 2009-11-20 22:20:32 följande:
    fast gravad lax är väl okej att äta? det ändrades lagom till julen förra året när jag väntande alexander. var min bm som berättade det då för vi pratat om det innan att jag skulle sakna gravlaxen på julbordet. Men det kan ju vara ändrat igen för all del?
  • Thesso
    majess skrev 2009-11-20 18:42:22 följande:
    det som är lite oroväckande är oxå att det ju faktiskt inte ens ger ett hundra procentigt skydd....40 procent,vad är det för skydd?? vet en lärare på min sons skola som ligger i svininfluensan trots att hon fått spruta..
    Sprutan funkar bara på ca 94% av dom som tar den så han kan ju vara en av dom 6%..
  • Thesso

Läste på Krisinformation.se och där står det så här

Om man är gravid, får barnet i sig vaccin också?

Vaccinet går inte över till fostret. Det finns ingen möjlighet att vaccinet skulle kunna passera moderkakan. Antikroppar som bildas hos modern kan dock ge ett visst skydd även till barnet.

• Thesso
    Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande:
    Jag har en fråga nu som börjar bli aktuell eftersom det är jul snart. Är det farligt tror ni om man äter gravad, varm/kall rökt lax , ost och kex när man ska gå på julbord. Jag menar att man bara äter det 1 gång  och bara lite grann och sen alldrig mer under graviditeten? Tycker ju sånt är så gott och vi ska på jul bord den 5  dec med min mamma och bror.
    Jag var på mvc i tisdags och frågade då om laxen, älskar verkligen lax och känner stort sug på det. Vi kom fram till om det är ett fräscht stället du ska med med stor rulljans på maten så ska det inte vara någon fara. Osten däremot vet jag faktiskt inte om. Min förra grav så gällde bara "förbudet" opastöriserad ost men nu verkar dom ju säga nej till all dessertost. Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder.
    Vi ska iväg nästa söndag och jag riktigt längtar att få sätta tänderna i all smarrig mat och jag vet att dessertbordet dit vi ska är så otroligt gott!!!
  • längtar och väntar

Du ska ju verkligen inte äta opastöriserad ost!!

Thesso skrev 2009-11-21 07:58:38 följande:
    Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande: Jag var på mvc i tisdags och frågade då om laxen, älskar verkligen lax och känner stort sug på det. Vi kom fram till om det är ett fräscht stället du ska med med stor rulljans på maten så ska det inte vara någon fara. Osten däremot vet jag faktiskt inte om. Min förra grav så gällde bara "förbudet" opastöriserad ost men nu verkar dom ju säga nej till all dessertost. Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder. Vi ska iväg nästa söndag och jag riktigt längtar att få sätta tänderna i all smarrig mat och jag vet att dessertbordet dit vi ska är så otroligt gott!!!
  • Thesso

Så här står det på Livsmedelsverkets sida om laxen

?Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

och om det som sagt är ett fräscht ställe med stor rulljans på maten så känns det inte som att det ska vara nåt problem.

Svar på tråden BF Juni 2010!