• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • Fargoli

Miss Johanna: Om man är sjuk och misstänker att man har svininfluensan så ska man stanna hemma. Man får inte åka in till sjukhuset pga risken att smitta andra. Min syster på 8 år hade det för 3-4 veckor sen, men hon fick inte åka in och kolla. Som "tur" är så bor inte jag med min familj så jag behövde aldrig oroa mig för att bli smittad av henne.
    Jag har tagit vaccinet, tvekade inte en sekund eftersom gravida är ju i riskgrupp och eftersom det inte är bra att ha hög feber eller så dom första 12 veckorna.
    Angående kön så har vi bestämt oss att vi inte kommer kolla det

• Fargoli
    Winterfresh skrev 2009-11-19 21:45:36 följande:
    Här blir man rådd att ej ta vaccinationen innan man passerat v.20 eller om det var v.28*kommer inte exakt ihåg*Innan jag blev gravid var jag inställd på att inte ta den och kommer inte ta den när jag passerat v.28 heller. Är mer i valet och kvalet om jag ska vaccinera sonen (20 månader) eller ej. Sambon är vaccinerad då han är astmatiker. Det som förvirrar mig mest är att först har de en gräns på 3 år helt plötsligt tar de bort den och sänker den till 6 månader. Känner att jag måste läsa på ordentligt innan jag ger min son sprutan. + att det inte finns nåt vaccin kvar på bvc här i Örebro och de kan inte svara på när nästa leverans kommer.
    Men ändå är det inte bra att få influensan och ligga sjuk under 12 första veckorna. Och vaccinet sprutas in i en muskel och kan omöjligt gå över till barnet. Som ni nog märker är jag helt klart för vaccinet
  • Winterfresh
    Fargoli skrev 2009-11-20 10:26:47 följande:
    Men ändå är det inte bra att få influensan och ligga sjuk under 12 första veckorna. Och vaccinet sprutas in i en muskel och kan omöjligt gå över till barnet. Som ni nog märker är jag helt klart för vaccinet
    Kanske sant det, men att ligga med hög feber är inte heller bra och det kan man få utan att man har influensan.
    Det är tur att det finns några som är för vaccinet så nån går och tar sprutan :) Jag kommer deffinitivt inte ta den hur bra det än sägs vara. Har klarat mig från alla influensasmittor varje år utan att tagit nån spruta, då mina arbetskamrater legat vecka efter vecka i influensan och som tagit sprutorna.
    Lyssnar även på vad min bm säger, råder hon till en sak tar jag ställning till det, hade hon rått mig till att ta den tidigt i graviditeten hade jag kanske övervägt att ta den.
    Så enligt mig spelar det egentligen ingen roll, tar man sprutan kan man bli sjuk av sprutan och ligga i hög feber, tar man inte sprutan och får influensan ligger man också och är sjuk. Så hur man än gör så ligger man ju sjuk :)
    Och kommer även inte vaccinera min son på 20 månader...
  • AnAngel

här skrivs de mk som alltid... men nu har jag läst ifatt!

Kommer inte vaccinera mig innan v 20, fick de rådet av bm så litar på henne. Går in i v 12 idag (11+0)... en vecka kvar... sen ska jag pusta ut *S*. skulle vilja sova igenom hela kommande veckan!!!! Är så nojig efter vårt ma i somras, då hade vi inte ens en tanke på mf/ma... och nu har jag tänkt på de varje dag sen plusset!

På förlossningen så ska självklart min make vara med, finns inga om och men... men inga problem han längtar ju lika mkt som jag så! Sen om den skulle komma tidigare å slänger han sig in i en taxi och möter upp på sjukhuset om de skulle gå fort... syrran är alltid nära så då kommer hon springande tills maken hinner komma. Så själv skulle jag aldrig vara... som tur är....
    Vi ska inte ta rda på könet, ska bli en överraskning!

• Bustrollen

Jag tror inte jag ska vaccinera mig alls, blir alltid sjuk av vaccin så jag vill inte riskera något. Har hört många bud om hur man ska göra och så vidare men jag vågar inte riskera något så om inte min bm har något superbra argument så blir det inget vaccin.

Maken ska vara med på förlossningen, han skulle bara våga något annat....
    Om jag fortfarande går i skolan (om jag orkar så länge vill säga...) så får han rusa in till örebro, jag kommer ju ha nära om jag är på skolan. Om jag är hemma så får han rusa hem så kör vi till karlskoga istället.
    Jag har varnat honom om att jag är gnällig när det gäller sjukhus och är ju inte direkt mer sammarbetsvillig när jag har ont...så jag försöker förbereda honom på det. Vi åkte in till akuten förra hösten när jag hade ont i magen...han fick typ bära ut mig till bilen för jag vägrade åka in...så han vet nog vad som väntar sen...stackarn Jag är bara liiite omöjlig ibland...

Angående kön...grymt nyfiken men vill nog inte ta reda på det innan. Maken och svärfar tror på tvillingpojkar...ralf och rolf Fy vilka namn de vill ha...
    Jag hävdar bestämt att det är EN, och kön vet jag ju inte så jag har inte spekulerat så mycket ännu faktiskt.

• vitvåonågratill
    MaraFara skrev 2009-11-20 08:09:39 följande:
    Såg att ni haft en diskussion om vem som ska vara med på förlossningen.. I mitt fall så kommer jag (som jag känner idag) inte vilja ha med mig pappan till barnet, då vi knappt kan prata med varann.. Har fått höra så mycket elakheter dom senaste 3 veckorna sen jag kom på honom att haft en annan.. Istället har jag tänkt ta med min bästa kompis..
    Men fy...vilken upptäckt du gjort...och mitt i allt det lyckliga med ett litet barn på väg...lider sååå med dig! Kommer ni fortsätta tillsammans ädnå, försöka reda ut det (hur lätt det nu är)? Stor kram på dig!
  • MaraFara

Vi var tillsammans, dock hade vi inte varit tillsammans länge när jag blev gravid, men vi har känt varann i flera år.. Han sa att han var precis lika glad som mig, men det har i efterhand visat sig att han lurat mig totalt med det mesta.. Vi jobbade tillsammans för flera år sen, och nu går han omkring där på jobbet å talar om att jag lurade på honom det här.. Sen har det kommit massor med mess om att att göra abort, han har inte tid för ett barn i sitt liv, ett barn ska ha 2 föräldrar vid sin sida osv.. Men jag kämpar tappert på, och har sagt att jag kommer informera honom om bebisen så fort jag har info att ge honom, typ efter Bm-besök, ultraljud osv.. sen vad han gör med den infon är upp till honom..

• vitvåonågratill

Miss Johanna skrev 2009-11-20 09:58:14 följande:

Hej tjejer!Jag tror att jag har fått svininfluensan!!!! Jag hade feber i tisdags och spydde tre gånger, sov i stort sett hela dagen, i onsdags hade jag lite feber och fick hosta. Igår försvann febern, men är nu tokförkyld och har mycket hosta. Är alltså på bättringsvägen. Jag har inte tagit sprutan och har varit i valet och kvalet om jag ska ta den eller inte. Så om jag nu fått influensan så är jag ju i så fall emun och det tycker jag vore toppen om jag nu slapp ta sprutan. Men jag ville ju ha ett klart besked på om jag hart influensan så jag har ringt runt till vårdcentralen, MVC och sjukvårdsrådgivningen och alla säger samma sak; att jag inte kan kontrollera om jag haft influensan. Nähä?! Så nu måste jag ta sprutan i alla fall även om jag är emun mot influensan! Jag sa att jag tyckte det var riktigt dåligt att man inte kan få bekräftelse, utan nu måste jag ta den där sprutan ändå. Undrar varför media skriver att nu är det si och så många "bekräftade" fall av svinifluensan? Jag blir så trött!
    Ett blodprov så har dom kollat om det är den eller ej så stå på dig.
  • vitvåonågratill
    MaraFara skrev 2009-11-20 11:47:00 följande:
    Vi var tillsammans, dock hade vi inte varit tillsammans länge när jag blev gravid, men vi har känt varann i flera år.. Han sa att han var precis lika glad som mig, men det har i efterhand visat sig att han lurat mig totalt med det mesta.. Vi jobbade tillsammans för flera år sen, och nu går han omkring där på jobbet å talar om att jag lurade på honom det här.. Sen har det kommit massor med mess om att att göra abort, han har inte tid för ett barn i sitt liv, ett barn ska ha 2 föräldrar vid sin sida osv.. Men jag kämpar tappert på, och har sagt att jag kommer informera honom om bebisen så fort jag har info att ge honom, typ efter Bm-besök, ultraljud osv.. sen vad han gör med den infon är upp till honom..
    Fasen vad stark du är! Djupt imponerad! och jag hejja på dig till hundra procent! Snacka om vem som lurat vem! Återigen en STOR kram!
  • stina84
    MaraFara skrev 2009-11-20 11:47:00 följande:
    Fy fan rent ut sagt vilket svin! Hur gammal är karln egentligen? Han beter ju sig som en barnunge som inte verkar fatta att det krävs 2 för att göra ett barn.
    Hoppas ni reder ut allt så ni kan ha en bra relation för barnets skull! Det är din kropp och han ska inte få tvinga dig till att göra något med barnet som du inte vill. Stå på dig tjejen!
    kramar om
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden BF Juni 2010!