• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • majess
    Mollystar skrev 2009-11-23 13:11:37 följande:
    Vad många det är som ska gör KUB , är det för att ni är efter 35 eller har ni valt det själv??
    nej,jag är nyss fyllda 32 och det är faktiskt så att vi nu när man redan har två friska barn och denna chansen kommit med det relativt "nya" kub,att vi gärna betalar 1800 för att få reda på risken,innan vi visste att kub ens fanns så var vi helt inne på fvp,för jag känner helt ärligt att det vore inte rätt mot ngn att föda ett barn med svåra handikapp till världen,veta att det kommer påverka hela familjen,våra tidigare barn får stå tillbaka för ett barn som kräver mer tid o engagemang än vad vi är beredda att ge,dessutom så vill jag ju ha ett friskt barn som kommer att förhoppningsvis få ett rikt lyckligt liv med barn o familj etc...
    så helt ärligt så vill vi veta så att vi kan ha möjligheten att ta bort det om det visar sig vara skadat.
  • Yossan
    nej,jag är nyss fyllda 32 och det är faktiskt så att vi nu när man redan har två friska barn och denna chansen kommit med det relativt "nya" kub,att vi gärna betalar 1800 för att få reda på risken,innan vi visste att kub ens fanns så var vi helt inne på fvp,för jag känner helt ärligt att det vore inte rätt mot ngn att föda ett barn med svåra handikapp till världen,veta att det kommer påverka hela familjen,våra tidigare barn får stå tillbaka för ett barn som kräver mer tid o engagemang än vad vi är beredda att ge,dessutom så vill jag ju ha ett friskt barn som kommer att förhoppningsvis få ett rikt lyckligt liv med barn o familj etc...så helt ärligt så vill vi veta så att vi kan ha möjligheten att ta bort det om det visar sig vara skadat.
    Har varit borta lite och orkar inte läsa ikapp allt. På det ni skiver om KUB låter det som att man kan hitta alla typer av svåra handikapp, ddet stämmer väl inte riktigt. KUB liksom fvp visar väl i första hand på Mb Down!? Inte annat.
  • längtar och väntar

Ser att ni diskuterar kub, jag är 28 och kommer inte göra kub-test. Tidigare tänkte jag mig alltid att jag skulle ta bort ett barn som är skadat, men vet inte om jag kan det längre. Därför vill jag inte göra testet heller. Däremot om man senare får veta att barnet får livshotande skador, då kanske jag tänker om. Men vi har ingen med handikapp/utvecklingsstörning i släkten och jag ligger inte i farozonen vad gäller åldern heller.

Imorgon är det inskrivning! Lite nervöst! Vet när jag beställde tiden i slutet av september, kändes så långt fram till slutet av november, men nu är vi här! Är lite nervös att barnmorskan ska pusha på ang vaccinationen, vill verkligen inte vaccinera mig. Sen är jag lite nervös vad hon ska säga om min ischiasnerv som besvärar mig något oerhört.. Och så är jag så klart nervös för blodprovet!!

• Yossan

Kan tillägga att jag är 30 och inte kommer att göra KUB. Det finns endast 11 mil bort och man får betala själv. Dessutom, vad förändrar det? Jag vet inte. Skulle jag ta bort ett barn som kanske hade Mb Down? Vet inte. Varför då försätta sig i situationen, resonerar jag. Men det extra ul det innebär är ju inte fel.

• Golvmoppen

Yossan; Fvp och Mkp visar det mesta i kromosomavvikelser. Nupp/KUB är ju mer en sanolikhet för DS, Trisomi 13 o 18.

Var inne på att göra KUB, men får bekosta det själva så vi struntar i det. Dessutom sa BM att jag inte är i ngn större riskzon, då jag inte fyllt 35.

Skulle det visa sig på RUL el det riktade HjärtUL att det är ngt fel, så kommer jag vilja göra Fvp. Visar det sig att det är ngt kromosomfel, så avbryter vi. Skulle inte orka med ett barn hemma med de behoven och sedan ha ett jobb som innebär samma.

• majess
    Yossan skrev 2009-11-23 22:15:33 följande:
    Har varit borta lite och orkar inte läsa ikapp allt. På det ni skiver om KUB låter det som att man kan hitta alla typer av svåra handikapp, ddet stämmer väl inte riktigt. KUB liksom fvp visar väl i första hand på Mb Down!? Inte annat.
    för mig är ds ett svårt handikapp som jag inte är beredd att utsätta kig/min familj för.
    däremot ligger jag ju inte heller i riskzonen o tror därmed heller inte att det är ngt fel på barnet,men känner att det fanns hos vår bm och jag är beredd att betala den summan för att få ro i kroppen.dessutom så är det om inte annat värt 1800 för ul
  • Miss Johanna

Vi kommer inte heller att göra KUB, är student så vi har inte råd helt enkelt. Men jag tycker att det är bra möjlighet för dem som ligger i risk sonen. Egentligen skulle det vara obligatoriskt för alla. Konstigt att det kan skilja sig så i Sverige! Här tror man ju att alla har rätt till lika vård, men det är tydligen inte så?!

Har en ihållande hosta som är enormt jobbig just nu! Stackars lilla bebbe i magen som inte får en lugn stund Ska ringa till vårdcentralen i morgon och kräva att få någon hostmedicin, står inte ut längre!

• Yossan
    majess skrev 2009-11-23 22:28:17 följande:
    för mig är ds ett svårt handikapp som jag inte är beredd att utsätta kig/min familj för.däremot ligger jag ju inte heller i riskzonen o tror därmed heller inte att det är ngt fel på barnet,men känner att det fanns hos vår bm och jag är beredd att betala den summan för att få ro i kroppen.dessutom så är det om inte annat värt 1800 för ul
    Ja, det skulle vara för ultraljudet då
  • Yossan
    Golvmoppen skrev 2009-11-23 22:21:35 följande:
    Yossan; Fvp och Mkp visar det mesta i kromosomavvikelser. Nupp/KUB är ju mer en sanolikhet för DS, Trisomi 13 o 18.Var inne på att göra KUB, men får bekosta det själva så vi struntar i det. Dessutom sa BM att jag inte är i ngn större riskzon, då jag inte fyllt 35.Skulle det visa sig på RUL el det riktade HjärtUL att det är ngt fel, så kommer jag vilja göra Fvp. Visar det sig att det är ngt kromosomfel, så avbryter vi. Skulle inte orka med ett barn hemma med de behoven och sedan ha ett jobb som innebär samma.
    OK, tack för den informationen. HjärtUL? Är det någon speciell screening för att du har arv för det, eller gör alla det i ert landsting? Det görs då inte här.
  • Golvmoppen

Yossan: Jag har själv medfött hjärtfel och därför kollar de på bebis i magen.
    De flesta medfödda hjärtfel är inte ärftliga, men vilka som är det vet man oftast inte. Därför tror jag alla som har hjärtfel själva el fått barn med det tidigare erbjuds detta.
    Tycker det är helt otroligt att de kan se det mesta, så tidigt. Vissa förbindelser skall vara öppna i fosterstadiet och sedan stängas, så visst kan det bli fel där sen. De stor felen ser man ju tidigt och det är ju det man vill komma åt.

Svar på tråden BF Juni 2010!