• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • Yossan
    Golvmoppen skrev 2009-11-23 22:45:12 följande:
    Yossan: Jag har själv medfött hjärtfel och därför kollar de på bebis i magen.De flesta medfödda hjärtfel är inte ärftliga, men vilka som är det vet man oftast inte. Därför tror jag alla som har hjärtfel själva el fått barn med det tidigare erbjuds detta.Tycker det är helt otroligt att de kan se det mesta, så tidigt. Vissa förbindelser skall vara öppna i fosterstadiet och sedan stängas, så visst kan det bli fel där sen. De stor felen ser man ju tidigt och det är ju det man vill komma åt.
    OK, intressant. Häftigt som du säger att man kan se det!
  • majess

idag har jag varit totalt dubbelmoralisk! jag som varit sååå anti vaccination har vaccinerat mig!!!! fick faktiskt lite panik med alla dödsfall,hjälplungor,koma,muterande virus som gräver ner sig i lungorna.....
    så jag tog den o kände iaf den lättnaden att den kritiska "byggfasen" i fostret redan är skedd..så jag har iaf inte orsakat ngra missbildningar.min arm känns som efter ett hårt träningspass på gymmet,menn jag ångrar mej faktiskt inte,kändes rätt gött

• vitvåonågratill

Måste berätta en kul sak som hände i Ullared när jag var där i lördags..stod och tittade på mammakläderna och då stod det två tjejer framför mig och tittade på dom kläderna med...dom var väl kanske i 17-årsåldern...dom står i alla fall och disskuterar den där blusen frenetiskt tills den ena tjejen vänder sig halvt om mot mig, tittar på min mage och utbrister till sin kompis "du, vi tittar nog på mammakläder"! Haha, inte trodde jag att min mage utmärkte sig SÅ mycket, visst svullen, men det var änna kul att höra den kommentaren ifrån några så helt okända! Haha!

• vitvåonågratill
    majess skrev 2009-11-23 23:21:38 följande:
    idag har jag varit totalt dubbelmoralisk! jag som varit sååå anti vaccination har vaccinerat mig!!!! fick faktiskt lite panik med alla dödsfall,hjälplungor,koma,muterande virus som gräver ner sig i lungorna.....så jag tog den o kände iaf den lättnaden att den kritiska "byggfasen" i fostret redan är skedd..så jag har iaf inte orsakat ngra missbildningar.min arm känns som efter ett hårt träningspass på gymmet,menn jag ångrar mej faktiskt inte,kändes rätt gött
    Vart tog du den nånstans? Alltså inte på kroppen utan vilken MVC?
  • Thesso
    vitvåonågratill skrev 2009-11-23 23:59:26 följande:
    Måste berätta en kul sak som hände i Ullared när jag var där i lördags..stod och tittade på mammakläderna och då stod det två tjejer framför mig och tittade på dom kläderna med...dom var väl kanske i 17-årsåldern...dom står i alla fall och disskuterar den där blusen frenetiskt tills den ena tjejen vänder sig halvt om mot mig, tittar på min mage och utbrister till sin kompis "du, vi tittar nog på mammakläder"! Haha, inte trodde jag att min mage utmärkte sig SÅ mycket, visst svullen, men det var änna kul att höra den kommentaren ifrån några så helt okända! Haha!
    Hahaha. Vad kul att få bekräftelsen från någon bara sådär!
  • Milliemolly
    Yossan skrev 2009-11-23 22:15:33 följande:
    Har varit borta lite och orkar inte läsa ikapp allt. På det ni skiver om KUB låter det som att man kan hitta alla typer av svåra handikapp, ddet stämmer väl inte riktigt. KUB liksom fvp visar väl i första hand på Mb Down!? Inte annat.
    det kan påvisa annat också. en tjock nackspalt tyder ofta på t ex hjärtfel.

de går också noggrant igenom hela fostret och mäter osv.

undersökningne upplevde jag som mkt proffsigare och grundligare än Rul. utrustninnge var alldeles ny och man såg jättebra.

jag gör också kub för att OM något är fel få reda på det så tidigt som möjligt och inte i vecka 20 som RUL är här.
  • Milliemolly
    Golvmoppen skrev 2009-11-23 22:21:35 följande:
    Yossan; Fvp och Mkp visar det mesta i kromosomavvikelser. Nupp/KUB är ju mer en sanolikhet för DS, Trisomi 13 o 18.Var inne på att göra KUB, men får bekosta det själva så vi struntar i det. Dessutom sa BM att jag inte är i ngn större riskzon, då jag inte fyllt 35.Skulle det visa sig på RUL el det riktade HjärtUL att det är ngt fel, så kommer jag vilja göra Fvp. Visar det sig att det är ngt kromosomfel, så avbryter vi. Skulle inte orka med ett barn hemma med de behoven och sedan ha ett jobb som innebär samma.
    jag var 33 år hade fått ett helt frisk barn 2 år tidigare och fick Downs syndrom på mitt kUB - så det där att tro att det inte drabbar mig stämmer ej. Vi är alla i riskzonen MEN risken ökar med stigande ålder.
  • Milliemolly
    Golvmoppen skrev 2009-11-23 22:21:35 följande:
    Yossan; Fvp och Mkp visar det mesta i kromosomavvikelser. Nupp/KUB är ju mer en sanolikhet för DS, Trisomi 13 o 18.Var inne på att göra KUB, men får bekosta det själva så vi struntar i det. Dessutom sa BM att jag inte är i ngn större riskzon, då jag inte fyllt 35.Skulle det visa sig på RUL el det riktade HjärtUL att det är ngt fel, så kommer jag vilja göra Fvp. Visar det sig att det är ngt kromosomfel, så avbryter vi. Skulle inte orka med ett barn hemma med de behoven och sedan ha ett jobb som innebär samma.
    känns det då inte bättre att avbryta i vecka 12 än i vecka 20?
  • Kamikazee

Det var värst vilken diskussion det har blivit om fosterdiagnostik
    Jag tror mer på att alla ska få göra ett tidigt UL på inskrivningen istället för att erbjuda KUB vid varje graviditet. Blodprovet utgör endast 25% av oddset medan nackuppklarningen ger 75%.
    Jag hade inte gjort ett KUB-test om jag inte haft mina erfarenheter i bagaget. Nu blev jag erbjuden det och då tog jag det. Men denna graviditet kommer jag ändå få göra fler kontroller.
    Jag förstår inte de landsting som bara har ett RUL runt v 20. Är något fel kan man ofta se det långt innan med dagens förfinade teknik. Det är inte rätt att man ska behöva gå med växande mage och känna hur barnet sparkar, för att sedan få mattan bortryckt under fötterna. Sorgen är visserligen lika stor när man får besked i v 12, men man slipper iallafall gå närmare hälften av graviditeten.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Små Hjärtan

Jag var hos vc läkaren igår. Dom ska skicka en remiss till barnkardiologen för att få gjort ett riktat ultraljud på vår bebis då vår lilla dotter föddes med ett allvarligt och enormt komplicerat hjärtfel. På dottern upptäcktes det ca 6 veckor innan bf.

Tydligen har jag gått längre än man trott. Fick göra ett ul igår eftersom vi var rädda för att barnet inte levde. Var så underbart att se en sprallig bebis.

Svar på tråden BF Juni 2010!