• låjsan­1
    Äldre 2 Nov 10:51
    44253 visningar
    498 svar
    498
    44253

    HJÄRTEBARN

    Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

    Gammla som nya -ligt välkomna

    Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

    Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

    Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

    Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

    Intressanta länkar:

    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • Äldre 21 Nov 23:12

    lady zz skrev 2009-11-21 22:22:00 följande:


    Hej alla hjärtebarns föräldrar. Har funderingar angående hjärtebarn o denna ständiga mat stress.
    Hej!

    Jag har inget direkt bra råd till dig men våran dotter äter jätte dåligt och har alltid gjort det är 2 år nu men dom kan inte svara på vad det beror på bara att hjärtebarn är såna. Men hoppas att dom kan ge er svar på vad det beror på. Många kramar ifrån mig o Emilia
  • idamar­ja
    Äldre 21 Nov 23:21

    lady zz; våran pojke fick hjärtsvikt en tid efter första operationen, då han opererades för en förträngning i stora kroppspulsådern, kvar hade han då en vsd o en deffekt klaff, det var vsd´n som spökade, han blev snabbandad, kräktes o svettades, han fick mediciner, men dom hjälpte inte hans vsd var för stor men hjärtsvikt kan i vissa fall medicineras som jag har förstått det.

    n-j åt ändå ganska bra men gick inte upp i vikt, eftersom allt gick åt till att hålla livsgnistan uppe, till att andas egentligen. så han fick specialmat men ville ändå inte öka i vikt o det var ju pga hjärtsvikten. Detta hände när vi var i Umeå efter första operationen i Göteborg. I umeå på neo-avdelningen fattade dom inte att han hade hjärtsvikt, flera läkare såg honom o fattade inget, ingen sköterska fattade något, fast vi räknade resp o skrev ner o skrev ner allt om matmängd o kräkningar. till slut kom en läkare som inte sett honom tidigare, o hon såg direkt att han var illa medtagen, hon hade läst på om honom o då fått intrycket av att han mådde bra. Vi fattade inte hur det kunde gå förbi all vårdpersonal, o själva förstod vi ju inte, ja frågade flera gånger om han verkligen skulle andas så fort som han gjode men då sa dom bara att ja kunde tagga ner o inte behövde räkna hans resp fler än tre gånger per dygn. två dagar efter att den där läkaren upptäckt att han var dålig var vi tillbaks i göteborg, det var på en fredag, på tisdag var han opererad igen.

  • lady zz
    Äldre 22 Nov 07:20

    idaN. Tack för svar. Jag har oxå hört att hjärtebarn bara är så,och det är så himla jobbigt. Man funderar ju på om han är hungrig hela tiden men inte får i sig mer än det lilla han äter:(( Man mår så dåligt över alltihop.. Man önskar dom kunde prata och tala om hur dom känner sig. Nu väntar vi bara på operationen, och tiden segar sig fram.
    Många kramar:)

  • lady zz
    Äldre 22 Nov 07:30

    idamarja: Tack för svar:) Ja det tänker jag ofta på att läkare inte alltid upptäcker vad det är för fel. Men nu har dom väl börjat med blodprov för att se om dom har hjärtsvikt?? Eller hur kollas det. Till mig sa dom att dom håller koll på hur mycket hjärtsvikt han har för att se när han måste opereras. Är det så att om dom har mycket hjärtsvikt så måste dom operera även om det är tidigare än va som är sagt från början? Vad ska dom göra åt dtt barns klaff fel? Vilken klaff rör det sig om??
    Milo saknar sin pulmonaris klaff och ska få en biologisk. Han har även ett stort hål. Allt detta gör ju att han har svårt me andningen,luft rören får inte plats att utvecklas p g a hjärtats konstiga förgreningar. Hur mådde ditt barn efter operation?? Blev det bättre med andningen o mat o alltihop??
    Många kramar

  • Äldre 22 Nov 09:35

    Vår lilla kille åt aldrig bra och vi trodde från början att han hade kolik eller ont i magen. Hans VSD upptäcktes först när han var ca 4 månader. Han hade då ganska ordentlig hjärtsvikt och andades mycket snabbt. Vi kunde inte tro att han hade hjärtfel först för han verkade ju inte ha dålig ork. Så här i efterhand kan man kanske tro att han hade ont i magen för att han fick i sig för lite mat och alltid var hungrig. Vi fick börja sondmata honom för att få i honom så att han skulle öka i vikt. Han opererades för snart ett år sedan strax före han blev 7 månader. Hans hål var ca 1 cm i diameter. Efter operationen blev han en helt ny kille, även om han fortfarande inte är någon storätare, man ser att han mår bra!

  • lady zz
    Äldre 22 Nov 09:58
    Ziggystardust skrev 2009-11-22 09:35:32 följande:
    Vår lilla kille åt aldrig bra och vi trodde från början att han hade kolik eller ont i magen. Hans VSD upptäcktes först när han var ca 4 månader. Han hade då ganska ordentlig hjärtsvikt och andades mycket snabbt. Vi kunde inte tro att han hade hjärtfel först för han verkade ju inte ha dålig ork. Så här i efterhand kan man kanske tro att han hade ont i magen för att han fick i sig för lite mat och alltid var hungrig. Vi fick börja sondmata honom för att få i honom så att han skulle öka i vikt. Han opererades för snart ett år sedan strax före han blev 7 månader. Hans hål var ca 1 cm i diameter. Efter operationen blev han en helt ny kille, även om han fortfarande inte är någon storätare, man ser att han mår bra!
    hej. Jag har äst eran blogg ett antal gånger om lilla imre. Förresten vilken sötnos. En av dom sötaste små killar jag sett på länge:) Ja det här med maten är så himla stressande,alla dessa vaken nätter o matande oc skriva upp hans mängder mat han får i sig om dygnet..hua. Hoppas ju på att det vänder snart.. Hjärtat brister ju när man ser dom må så dåligt.
    Skulle lilla imre få ett syskon snart:))
    Kraam
  • Farbro­r Matik
    Äldre 22 Nov 10:38

    lady zz skrev 2009-11-22 09:58:53 följande:


    hej. Jag har äst eran blogg ett antal gånger om lilla imre. Förresten vilken sötnos. En av dom sötaste små killar jag sett på länge:) Ja det här med maten är så himla stressande,alla dessa vaken nätter o matande oc skriva upp hans mängder mat han får i sig om dygnet..hua. Hoppas ju på att det vänder snart.. Hjärtat brister ju när man ser dom må så dåligt. Skulle lilla imre få ett syskon snart:)) Kraam
    Väntan på operation med oro över hur dålig han skulle hinna bli innan det blir av är inte kul, det är tufft det ni lever i nu. Som frugan skrev tyckte vi att det var konstigt att han inte kunde äta när han var så stökig annars. Jag tyckte bästa förklaringen på det här med matproblemen var en läkare som liknade det med att man kunde fundera över hur sugen man själv skulle vara att äta en rejäl middag om man konstant sprang ett maratonlopp. Och dessutom suga i sig den och måsta andas med näsan under tiden. Sen fick vi höra att hjärtsvikten gör att kroppen inte orkar ta hand om maten när de väl har fått den i magen, därav kräkningar. Är svikten större än de tror, och farlig, kommer de säkert att operera tidigare. Däremot tror jag att hjärtsvikt är något många hjärtebarn har innan det blir operation, om än i varierande grad. Finns väl en del fel som man fixar innan man märker några symptom (ASD t.ex.).

    Det här med att ta blodprov och se hur mycket svikt man har är inget jag känner till, men det lät lite intressant. Vad tittar man på då? Någon som vet?

    Imres syskon är inte så långt borta nu, nä! Mer än halva tiden har gått. Jisses vad mycket snabbare det går den här gången....
  • Äldre 22 Nov 19:33

    Nu är vi på plats i Göteborg efter en tågresa på 9 timmar. På tisdag är det dags för en kateterisering. De ska försöka stänga Lowas centrala shunt och fixa hennes förträngning på lungpulsådern (en kompl. pga alla shunt-operationer när hon var nyfödd). Lowa har pulmonalisatresi/stenos med intakt kammarseptum. Det ska bli spännande att se hur stor höger kammare har blivit nu sedan vi var här sist i dec -07.

    Någon av er som varit med om att de stängt en central shunt med kateterisering? För två år sedan gjordes inte detta i Gbg...

  • Beetle
    Äldre 22 Nov 23:54

    Hej!

    Brukar läsa tråden men har aldrig skrivit innan.

    Jag har en kille på 8 mån som har gjort två operationer. En klaffsprängning när han var ca 1 vecka och sedan satte de in ett stent i ductus när han var ca 2 veckor. Han har gått från en syresättning på 32 %som lägst till 100 % och mår jättebra. Dock så kan det bli fler operationer i framtiden då hans klaff som var helt tät från början forfarande är för trång samt har bakläckage. Höger kammare arbetar inte heller som den ska och han har hål mellan förmaken.

    Men, han mår bra och utvecklas som han ska på alla vis. Trots detta vill hans läkare att han ska ha RS-vaccin (vilket förvånade kontaktsjuksköterskan som inte ansåg honom ligga i riskgrupp).

    Undrar bara. Hur har ni andra det som har småttingar? Ska ni vaccinera mot RS?

  • Äldre 23 Nov 11:24

    drömde inatt att operationen skulle bli flyttad igen. Jag har tappat hoppet om en operation, just nu känner jag att jag inte bryr mig om vi måste sitta i Lund på julafton bara Vincent får bli frisk! Jag vill inte det här.

Svar på tråden HJÄRTEBARN