• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • omammao

Nöt- och russinbräck

2 dl hasselnötter
    50 g smör
    3 msk sirap
    200 g mörk choklad
    3 dl russin
    2 dl salta jordnötter
    2 dl rice krispies

Rosta hasselnötter i torr stekpanna tills skalet börja lossna ca 10 min. Ta bort skalet med händerna.
    Blanda smör, sirap och mörk choklad i kastrull och låt det smälta.
    Blanda nötter, russin och rice krispies i chokladen. Bred på bakplåtspapper och låt stelna i kylskåp. Bryt i bitar.

• monnie

åhh nu måste jag börja med lite julgodis idag, måste lusläsa tråden för att få lite nya recept!

• Shadowcat

Jag hade tänkt att göra mer kola. Men har bara kvar 70g smör, kan man fylla upp med kokosfett eller flytande becell? (eller kanske bregott?)

• SofiaO
    Shadowcat skrev 2009-12-10 13:54:48 följande:
    Jag hade tänkt att göra mer kola. Men har bara kvar 70g smör, kan man fylla upp med kokosfett eller flytande becell? (eller kanske bregott?)
    Av de alternativen skulle jag absolut ta Bregott. Såvida det är grön Bregott, annars kan det bli knasigt...
  • sarap1978

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består avGräddeMörk choklad 70-75%Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa)Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT.Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Lite undrandes över hur stora chokladkakor och vilken sort just du använder...tänkte nämligen testa ditt tips till helgen, ska ha med mig jullgott till ett julbord.
  • Smurfan 81

Försökte mig på fransk nougat, men den blev alldeles brun... det är inte rätt va?
    Blev det bränt då eller? Hur undviker jag det? Jag hade termometer, men ska den ligga i botten eller i sockermassan? Tyckte bubblorna ändrade karaktär precis som den gör med knäck, men det gjorde det redan vid typ 90 grader...

• Shadowcat
    SofiaO skrev 2009-12-10 16:24:31 följande:
    Av de alternativen skulle jag absolut ta Bregott. Såvida det är grön Bregott, annars kan det bli knasigt...
    japp grönt är det. Men min käre sambo satte stopp för det, han tyckte att jag kunde sjå mig till imorgon. Så då får jag väl göra det...
  • Clio

Jag köpte silikonform från Tupperware som man kunde ha till småpraliner men nu hittar jag inget bra recept som jag kan ha till formen. Ngt tips någon??

• Väntarochlängtar
    Sigrid skrev 2009-12-09 19:52:21 följande:
    Jag kan tipsa om detta julgodis som är jättegott. Kanske någon redan skrivit det, jag har inte läst hela tråden:Torkade aprikoser (lägg i varmt vatten några minuter)Skållad mandelMarsipanMörk chokladTryck in 1-2 mandlar i aprikosen. Lägg marsipan runt och doppa i smält choklad. Låt stelna. Det blir jättegott!
    Tänkte att jag skulle prova detta Kan man lägga aprikoserna i någon sprit av något slag tror ni? Vad i så fall?
  • Rigmor Mortis

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av Grädde Mörk choklad 70-75% Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa) Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT. Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Måste det vara fryst för att vara hårt? Eller använder du frysen bara för att de ska hårdna fortare?
Svar på tråden JULGODIS!