• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Sigrid
    lugnåsbo skrev 2009-12-08 15:46:46 följande:
    tjoho, kan man göra kulprov på maraboufudgen, har ingen termometer? känner inte riktigt igen receptet heller, jag hade ingen honung ifjol men det kankse bara var så att jag struntade i det? =)
    Ja du kan göra kulprov istället.
  • Novia

Provar igen, nån som vet hållbarheten på tryffel?

Har gjort björnbärstryffel med vit choklad runt, tyvärr blev tryffeln lite rinnig och svår att forma, så det blev inte så snyggt, men smakade helt ok.

• Wailea
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:23:10 följande:
    För att vara exakt...48-50 grader för mörk choklad45 grader för ljus och vit choklad Lycka till!
    Tack! Måste köpa en termometer.

Tips på hurdan man ska ha?
  • Wailea
    SofiaO skrev 2009-12-08 10:57:33 följande:
    Gäller all choklad. Men man kan säga att ju finare (mörkare) chokladen är desto varmare bör du ha chokladen du smälter i första skedet. Men för "hemmabruk" är det inte så allvarligt.Prova med fingret tills det är fingervarmt (såsom när du bakar), och låt det värmas en liten stund till, tills det är såpass varmt att du gärna inte har kvar fingret där i Då klarar du dig utmärkt utan en termometer! Annars finns de billiga digitala termometrar på t.ex. Clas Ohlsson. Bra att ha till mycket; både när du gör julgodis och steker kött i ugnen t.ex. Lycka till!
    Såg nu. Clas Ohlsson nästa
  • MajasMat
    Shadowcat skrev 2009-12-08 16:10:40 följande:
    om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet?
    du ska röra och vispa mycket så att sockret sockrar sig.
  • myskatt

Nu har jag bara jordgubbskola, mintkyssar och marängfudge kvar att göra. Ev gör jag gräddfudge istället för marängfudge då receptet verkar invecklat.

Sen är jag klar för i år .

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • SofiaO
    Wailea skrev 2009-12-08 21:00:58 följande:
    Såg nu. Clas Ohlsson nästa
  • JoJo02

Köpte en påse rispuffar, men har ingen aning om vad jag ska göra med dom. Några förslag?  Kan ju finnas receot i tråden, men 300 inlägg och massa länkar är tidskrävande.
    En ren recept tråd vore bra.

• Egentligen Velouria

Tryfflar håller sig i tre veckor i kylen och i ett par månader i frysen. *har frysen full själv*

Svar på tråden JULGODIS!