• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • FruCasparsson
    JoJo02 skrev 2009-12-09 12:05:46 följande:
    Köpte en påse rispuffar, men har ingen aning om vad jag ska göra med dom. Några förslag?  Kan ju finnas receot i tråden, men 300 inlägg och massa länkar är tidskrävande. En ren recept tråd vore bra.
    Blanda med diverse nötter & torkad frukt i smält choklad :) Enkelt och förbenat gott!
    Eller gör sk snickerskaka, helt underbar, men ganska "mastig". Hittar inte receptet jag brukar gör efter, men det här är ungefär samma, fast jag har inte kokos i min, och använder puffat ris istället för cornflakes.

Ogräddad snickerskaka
    1 burk jordnötssmör (skippys brukar jag använda)
    1 dl kokos
    1 dl socker
    2 dl ljus sirap
    8-10 dl cornflakes (vanliga, k-special el ricecrispies funkar bra)
    1 tsk vaniljsocker
    Blanda ihop jordnötssmör, kokos, socker och sirap i en kastrull och koka upp. Blanda ner vaniljsockret och flingorna och rör ihop. Bred ut blandningen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Ställ in i frysen tills det stelnat (brukar räcka med en halvtimme).
    250 gram choklad (jag brukar använda ljus blockchoklad)
    ev. 1 matsked smör eller olja
    Smält chokladen antigen ovanför vattenbad eller i mikron. Bred den över kakan. Man måste vara rätt snabb för chokladen stelnar fort! Ställ in hela plåten i frysen igen och låt den stelna ordentligt (tar kanske 1 timme ungefär). Skär sedan i valfritt stora bitar/rutor. Den man kan tänka på om man ska bjuda på den är att den tinar väldigt fort, så bäst att ta fram den precis före man tänkt fika.
  • Smurfan 81
    JoJo02 skrev 2009-12-09 12:05:46 följande:
    Köpte en påse rispuffar, men har ingen aning om vad jag ska göra med dom. Några förslag?  Kan ju finnas receot i tråden, men 300 inlägg och massa länkar är tidskrävande. En ren recept tråd vore bra.
    Det absolut enklaste är ju att bala smälta choklad, blanda ner puffarna, sprid ut på oljad folie och låt stelna. Sen bryter du det i lagom stora bitar.
  • FruCasparsson

Glömde naturligtvis köpa grädde till knäcken... Men jag har Milda matextra 4% i kylen, funkar den tro, eller blir det för löst?

• Sigrid

Är det någon här som gjort fransk nougat?
    Ska man skålla mandeln först?
    Kan man frysa bitarna?
    Om man inte har någon termometer, kan man inte göra det då?

• Smurfan 81
    FrookenHedlund skrev 2009-12-09 13:11:31 följande:
    Glömde naturligtvis köpa grädde till knäcken... Men jag har Milda matextra 4% i kylen, funkar den tro, eller blir det för löst?
    Det går nog inte. Jag försökte ha mellangrädde ett år för att göra lite smalare knäck, den stelnade aldrig...
  • Abrakadabra

Jag har gjort knäck på mellangrädde utan att märka skillnad. Men 4 % låter kanske lite väl magert. Men du kan ju testa och rapportera

• Ett Liv

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av
    Grädde
    Mörk choklad 70-75%
    Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa)

Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT.

Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.

• gittan90
    Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:
    Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består avGräddeMörk choklad 70-75%Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa)Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT.Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Det lät spännande!
  • Ett Liv
    gittan90 skrev 2009-12-09 17:14:55 följande:
    Det lät spännande!
    och enkelt
  • Sigrid

Jag kan tipsa om detta julgodis som är jättegott. Kanske någon redan skrivit det, jag har inte läst hela tråden:

Torkade aprikoser (lägg i varmt vatten några minuter)
    Skållad mandel
    Marsipan
    Mörk choklad

Tryck in 1-2 mandlar i aprikosen. Lägg marsipan runt och doppa i smält choklad. Låt stelna. Det blir jättegott!

Svar på tråden JULGODIS!