• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Sigrid

Smurfan 81 skrev 2009-12-10 16:34:36 följande:

Försökte mig på fransk nougat, men den blev alldeles brun... det är inte rätt va? Blev det bränt då eller? Hur undviker jag det? Jag hade termometer, men ska den ligga i botten eller i sockermassan? Tyckte bubblorna ändrade karaktär precis som den gör med knäck, men det gjorde det redan vid typ 90 grader...
    Jag gjorde också fransk nougat idag. Den blev brunaktig, men smakade gott ändå. Jag vet inte hur man gör för att den inte ska bli brun.
  • Sigrid
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 17:54:16 följande:
    Tänkte att jag skulle prova detta Kan man lägga aprikoserna i någon sprit av något slag tror ni? Vad i så fall?
    Det låter smarrigt. Tala om ifall det blir bra, så ska jag också testa nästa gång jag gör dem.

Kanske rom eller konjak?
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-10 18:28:51 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 16:34:36 följande: Jag gjorde också fransk nougat idag. Den blev brunaktig, men smakade gott ändå. Jag vet inte hur man gör för att den inte ska bli brun.
    Tror man ska ha vit sirap istället för ljus som det står i receptet!
    Tyckte "smeten" eller vad man ska kalla det smakade bra så jag kör på med den bruna och så gör vi med vit sirap nästa år så får vi se! Tycker det är kul att prova olika julgodisar varje så att det inte blir så tjatigt.
  • Firefairy

Har inte läst hela tråden men jag lägger till ett recpet ändå - kanske det blir en repris...

Lätta kanelchips

marsipan eller mandelmassa
    1 ägg
    kanel

arbeta marsipanen lite och rulla ut till en korv
    skär bitar och platta ut till ca storlek av 5kronor - ju tunnare desto krispigare
    lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper
    vispa upp ägget lätt och blanda med kanel
    pensla marsipanen med ägg/kanel

150 grader i ugnen tills de fått fin färg
    ta ut och låt svalna lite
    vänd dem och in i ugnen några minuter till

KLART!

• Ett Liv
    EKJ76 skrev 2009-12-10 17:57:04 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande: Måste det vara fryst för att vara hårt? Eller använder du frysen bara för att de ska hårdna fortare?
    Det måste vara fryst. Sen när man ställer fram det så mjuknar det och bli lite kletigt. Det är gott på båda sätten men lättast att äta när det är hårt.
    sarap1978 skrev 2009-12-10 16:29:11 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande: Lite undrandes över hur stora chokladkakor och vilken sort just du använder...tänkte nämligen testa ditt tips till helgen, ska ha med mig jullgott till ett julbord.
    Vilken sort vadå? Formar?
    Jag brukar sätta "choklad-smeten" i knäckformar, (fast en storlek större) men ibland kan chokladen fastna lite i pappret så jag tror att det är bättre att sätta dem i såna aluminiumformar. (annars brukar det gå bra, men ibland har det fastnat)
  • Sigrid

Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande:

Tror man ska ha vit sirap istället för ljus som det står i receptet! Tyckte "smeten" eller vad man ska kalla det smakade bra så jag kör på med den bruna och så gör vi med vit sirap nästa år så får vi se! Tycker det är kul att prova olika julgodisar varje så att det inte blir så tjatigt.
    Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack!
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-10 20:46:19 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande: Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack!
    Gick din att skära? Min blev jätteseg... Nu när jag smakar ordentligt tycke rjag det smakar lite bränt också. Vispade jag för kort då? Behöver hjälp!

Jag ger nog upp den nu. Trist, för jag skulle ha den i en liten presentkorg till min pappa med hemmagjort godis, och jag ska ge den till honom imorgon... Har ingen grädde hemma, men nåt med marsipan kanske man kan göra...
  • MajasMat
    Sigrid skrev 2009-12-10 20:46:19 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande: Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack!
    min blev vit fast jag använde ljus sirap. men det är lätt att det blir brunt om man bara råkar koka lite, lite för länge.
    majasmat.wordpress.com/2009/11/27/fransk-nougat/
  • Smurfan 81
    MajasMat skrev 2009-12-10 21:43:59 följande:
    min blev vit fast jag använde ljus sirap. men det är lätt att det blir brunt om man bara råkar koka lite, lite för länge. majasmat.wordpress.com/2009/11/27/fransk-noug.../
    Jo, det var ju den bilden jag fastnade för!
    Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där...
    Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...
Svar på tråden JULGODIS!