• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • MajasMat

Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande:

Jo, det var ju den bilden jag fastnade för! Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där... Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...
    det ska inte göra så mycket skillnad för färgen hur mycket du vispar. utan det är mest för konsistensen. vispa måste man ju dock. :) du ska nog gå på magkänslan. jag brände min sockerlag. det går ju så fort på slutet. men det är bara på´t igen. :)
  • Wallmo

Vet någon om knäcktratten finns i butik - har ju inte tid att vänta på att den ska komma på posten :)

• Sigrid

Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande:

Jo, det var ju den bilden jag fastnade för! Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där...Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...
    Jag vispade i ca 8 minuter och då var smeten riktigt fast. Jag fick ta upp den som en degklump och knåda och trycka ut den i formen. Ska skära upp den idag och se hur det blev.
  • Smurfan 81
    MajasMat skrev 2009-12-11 07:34:59 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande: det ska inte göra så mycket skillnad för färgen hur mycket du vispar. utan det är mest för konsistensen. vispa måste man ju dock. :) du ska nog gå på magkänslan. jag brände min sockerlag. det går ju så fort på slutet. men det är bara på´t igen. :)
    Ok, då kör jag på magkänsla nästa gång! Måste bara köpa mer mandel!

Ok, men att den blev seg kanske hade att göra med att jag vispade för lite då... Får se om jag hinner göra ett nytt försök i eftermiddag eller om det blir till helgen. Min man gillar inte hushållsassistenten så jag försöker vispa när han inte är hemma!
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-11 09:22:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande: Jag vispade i ca 8 minuter och då var smeten riktigt fast. Jag fick ta upp den som en degklump och knåda och trycka ut den i formen. Ska skära upp den idag och se hur det blev.
    Meddela gärna!
  • Smurfan 81

Nu har jag gjort mini-mini pepparkakor med en liten kristyr stjärna på. De blev såååå fina! Hoppas nu bara kristyren hinner torka för jag måste åka till min pappa om 30 minuter...

• Snuttjulla
    Wallmo skrev 2009-12-11 09:05:23 följande:
    Vet någon om knäcktratten finns i butik - har ju inte tid att vänta på att den ska komma på posten :)
    vart bor du? bor du inärheten av sthlm?
Svar på tråden JULGODIS!