• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

tryck på visa endast på mig, så kommer det upp en för ca 20 inlägg sen tror jag...

tisteln skrev 2009-12-12 13:15:58 följande:
    Detta var en låååång tråd Orkar inte läsa igenom hela Någon som har ett bra recept på mintkyssar???
  • Sigrid
    Nalle Puh73 skrev 2009-12-12 12:47:55 följande:
    Jag testade också att göra den men för mig höll den ihop men när man stoppar dom i munnen känns det som man äter packat florsocker. Ska det vara så?Trodde dom skulle bli lite sega inte mjöliga i smaken. 
    Ja, mina smakade mest socker. Inte värst sega. "Om" jag gör dessa igen så ska jag koka kortare tid, tror att det var felet med mina. Plus testa att använda vit sirap istället för ljus. Men de var lite väl söta, så jag är tveksam till om jag ska testa igen. Kanske kan man ha på lite smält choklad, det kanske gör dem godare.
  • Niccipicci
    MissOsbourne skrev 2009-12-12 12:32:17 följande:
    Man ska tydligen temperera all choklad så smälter den inte! Om du kollar tillbaka i tråden så fick jag tips på just detta..=)
    Tack! Då ska jag prova temperera.
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-12 14:48:37 följande:
    Ja, mina smakade mest socker. Inte värst sega. "Om" jag gör dessa igen så ska jag koka kortare tid, tror att det var felet med mina. Plus testa att använda vit sirap istället för ljus. Men de var lite väl söta, så jag är tveksam till om jag ska testa igen. Kanske kan man ha på lite smält choklad, det kanske gör dem godare.
    Mina var väldigt goda och jättesega, så sega att de inte gick att skära...
  • Sigrid

Smurfan 81 skrev 2009-12-12 15:54:28 följande:

Mina var väldigt goda och jättesega, så sega att de inte gick att skära...
    Vad konstigt att det kan bli så olika.
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-12 17:29:46 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-12 15:54:28 följande: Vad konstigt att det kan bli så olika.
    Verkligen!

Nu har jag i alla fall gjort knäck! Hade "bara" 72 knäckformar så det blev 6 knäckklubbor oxkså. Har aldrig gjort det förut så det blir spännande!
  • Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av Grädde Mörk choklad 70-75% Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa) Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT. Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Nu idag har jag gjort en sats och jag gjorde
    8 st Kick
    3 Chokladkakor
    1.5 dl grädde

Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev suveränt!
  • luspudel

Nu ska jag göra Rocky Road, en halv sats som prov bara. Återstår att se hur det blir

• Sigrid

Nu har jag gjort klart årets julgodis. Det blev maraboufudge, fransk nougat och Nigellas fudge med pistagenötter.

Fortsätter läsa här och se om jag kan få tips till nästa år. Skulle då gärna vilja göra något som inte är lika sött.

• HannaPanna29

Jag har precis gjort karamelliserade popcorn enligt systrarna Eisenmans recept men är inte så nöjd. De angav för mycket popcorn i relation till karamellen tycker jag så jag testar igen om några dagar och rapporterar igen.

Svar på tråden JULGODIS!