• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

Behöver lite hjälp av er... Personligen gillar jag inte alls lakrits, men nu tänkte jag göra en liten receptbok med lakrits-gott till min svägerska, som är tokig i det där svarta godiset. Skulle därför behöva lite recept. Googlat lite, men vill ju ha lite beprövade recvept, så jag vet att hon får nåt som är gott, och jag kan ju inte göra och smaka själv... *hoppas på er nu*

• idupur
    TezzyBump skrev 2009-12-14 10:45:37 följande:
    Läste ett tips i allers(tror jag det var) att man kan lägga en tejpremsa med klistersidan upp, och tejpa fast den med två tejpremsor, sen kan man sätta fast knäck eller ischokladformarna på tejpen och hälla i utan att formarna flyttar på sig.hoppas ni förstod ;)
    Ett annat sätt är ju bara att pensla plåten (eller vad man nu använder) med olja så fastnar formarna. Det är också jättelätt att få bort dom när de har varit i frysen eller ute.
  • Ett Liv
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 13:49:32 följande:
    Behöver lite hjälp av er... Personligen gillar jag inte alls lakrits, men nu tänkte jag göra en liten receptbok med lakrits-gott till min svägerska, som är tokig i det där svarta godiset. Skulle därför behöva lite recept. Googlat lite, men vill ju ha lite beprövade recvept, så jag vet att hon får nåt som är gott, och jag kan ju inte göra och smaka själv... *hoppas på er nu*
    Här har du ett som jag tycker är helt suveränt

8 st Kick (lakritskola)
    3 Chokladkakor mörk choklad 70-75%
    1.5 dl grädde

Smält choklad och lakritskolorna i en kastrull när det är smält och ihoprört häll då på grädden och blanda försiktigt (så det inte skiktar sig). När det är ihopblandat så portionerar man ut choklad-smeten i ischokladformar. Jag brukar även sätta lite saltlakritsströssel uppe på men man kan även riva lite citronskal och sätta uppe på. IN i frysen och sen är det klart. (de är bäst frysta eftersom de blir kladdiga när de smälter)

Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev Underbart!
  • Snuttjulla

Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande:

Här har du ett som jag tycker är helt suveränt 8 st Kick (lakritskola)3 Chokladkakor mörk choklad 70-75%1.5 dl gräddeSmält choklad och lakritskolorna i en kastrull när det är smält och ihoprört häll då på grädden och blanda försiktigt (så det inte skiktar sig). När det är ihopblandat så portionerar man ut choklad-smeten i ischokladformar. Jag brukar även sätta lite saltlakritsströssel uppe på men man kan även riva lite citronskal och sätta uppe på. IN i frysen och sen är det klart. (de är bäst frysta eftersom de blir kladdiga när de smälter)Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev Underbart!
    hur stora chokladkakor menar du? och ca hur många "godisar" blir det?
  • Snuttjulla

Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande:

Här har du ett som jag tycker är helt suveränt 8 st Kick (lakritskola)3 Chokladkakor mörk choklad 70-75%1.5 dl gräddeSmält choklad och lakritskolorna i en kastrull när det är smält och ihoprört häll då på grädden och blanda försiktigt (så det inte skiktar sig). När det är ihopblandat så portionerar man ut choklad-smeten i ischokladformar. Jag brukar även sätta lite saltlakritsströssel uppe på men man kan även riva lite citronskal och sätta uppe på. IN i frysen och sen är det klart. (de är bäst frysta eftersom de blir kladdiga när de smälter)Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev Underbart!
    och ska man vispa grädden innan? blir det inte väldigt tunt annars?
    Tror du att jag kan skriva att hon kan spritsa ut det i formarna, har massan den rätta konsistensen för det?
  • Smoky Barrett

Här verkar det finnas duktiga tjejer! Tack först för så fina recept! :)

Min fråga: Hade tänkt ge bort massa julgodis i jul till alla i familjen. När kan jag börja göra godiset, utan att det ska hinna bli äckligt till julafton?

Tänkte även göra marmelad (Även om det inte är ngt godis) Skulle det gå bra att göra tex idag?

TACK!

• Ett Liv
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 14:30:50 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande: hur stora chokladkakor menar du? och ca hur många "godisar" blir det?
    Det blir ju som små Ischokladsgodisar.
    Hur många det blir vet jag inte riktigt, jag räknade aldrig, men det blev ca 50 st (kanske nån till?).
    Men man kan även göra i den lite större storleken. Inte bullformar men den mittemellan bull- och ischoklad-formarna (kommer inte ihåg vad den storleken heter). Men jag personligen gillar med de små ischokladformarna.
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 14:34:04 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande: och ska man vispa grädden innan? blir det inte väldigt tunt annars? Tror du att jag kan skriva att hon kan spritsa ut det i formarna, har massan den rätta konsistensen för det?
    Nej jag häller i den som den är. Äkta vispgrädde. Det blir väldigt krämig och god lakritschoklad av det.
    Jag har själv använt sked. "smeten" är ju som sagt varm och kletig, det går nog att spritsa men jag tror att det går bättre med sked. Man förlorar ju också så mycket choklad i spritsen, som kletar fast.
  • Snuttjulla

Ett Liv skrev 2009-12-14 15:13:28 följande:

Det blir ju som små Ischokladsgodisar. Hur många det blir vet jag inte riktigt, jag räknade aldrig, men det blev ca 50 st (kanske nån till?). Men man kan även göra i den lite större storleken. Inte bullformar men den mittemellan bull- och ischoklad-formarna (kommer inte ihåg vad den storleken heter). Men jag personligen gillar med de små ischokladformarna.

Nej jag häller i den som den är. Äkta vispgrädde. Det blir väldigt krämig och god lakritschoklad av det.Jag har själv använt sked. "smeten" är ju som sagt varm och kletig, det går nog att spritsa men jag tror att det går bättre med sked. Man förlorar ju också så mycket choklad i spritsen, som kletar fast.
    okej, tacktack...! då skriver jag ner detta i den lilla boken hon ska få!
  • Tufons
    Smoky Barrett skrev 2009-12-14 14:37:01 följande:
    Här verkar det finnas duktiga tjejer! Tack först för så fina recept! :)Min fråga: Hade tänkt ge bort massa julgodis i jul till alla i familjen. När kan jag börja göra godiset, utan att det ska hinna bli äckligt till julafton?Tänkte även göra marmelad (Även om det inte är ngt godis) Skulle det gå bra att göra tex idag?TACK!
    Jag har gjort massa julgodis redan!
    Förvarar du det svalt så är det ingen fara med hållbarheten till jul.
    Det är ju bara 10 dagar dit...
Svar på tråden JULGODIS!