• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • carro 81
    omammao skrev 2009-12-14 22:13:53 följande:
    Rocky Road fudge200 g mörk choklad200 g ljus choklad25 g smör1 burk kondenserad mjölk2 tsk vaniljsocker2-3 dl minimarshmallows2,5 dl salta jordnötterSmält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något.Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen.Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor.Förvara svalt.Går att frysa.
    Tusen tack! Ska nog göra det imorgon redan.
  • frieden

polkabräck skulle jag vilja ha recept på!

omammao skrev 2009-12-14 21:48:37 följande:
    Hittills har jag gjort: Mariannetryffel Polkabräck Snöbollar Rocky road fudge knäck wienernougat kokoschoklad nöt- och russinbräck snickers Dom flesta recept finns säkert i tråden, men om nån vill ha recept på något så har jag...
  • Leos och Vincents mamma
    Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande:
    Här har du ett som jag tycker är helt suveränt 8 st Kick (lakritskola)3 Chokladkakor mörk choklad 70-75%1.5 dl gräddeSmält choklad och lakritskolorna i en kastrull när det är smält och ihoprört häll då på grädden och blanda försiktigt (så det inte skiktar sig). När det är ihopblandat så portionerar man ut choklad-smeten i ischokladformar. Jag brukar även sätta lite saltlakritsströssel uppe på men man kan även riva lite citronskal och sätta uppe på. IN i frysen och sen är det klart. (de är bäst frysta eftersom de blir kladdiga när de smälter)Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev Underbart!
    Hur stora är chokladkakorna som du köper till detta? Är det 100 gram?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Leos och Vincents mamma
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-15 09:25:55 följande:
    Hur stora är chokladkakorna som du köper till detta? Är det 100 gram?
    Såg svaret sen
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • MrsQuitaz

jag slänger ut min fråga en gång till =)

blir brända mandlar lika fina utan röd karamellfärg? har ingen hemma =(
    hur ska dem förvaras och är det någon som har ett superduper beprövat recep?
    (vill att dem ska se ut och smaka som de man köper på julmarknader)

sen undrar jag om ni använder grädde eller kondenserad mjölk när ni gör bounty?

• TezzyBump
    omammao skrev 2009-12-14 22:13:53 följande:
    Rocky Road fudge 200 g mörk choklad 200 g ljus choklad 25 g smör 1 burk kondenserad mjölk 2 tsk vaniljsocker 2-3 dl minimarshmallows 2,5 dl salta jordnötter Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något. Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen. Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor. Förvara svalt. Går att frysa.
    undrar om det inte var denna fudge jag gjorde förra året, men uteslöt marsmallows och nötter, borde inte det funka?
  • lillronya

Är det någon här som har tips på nåt mjölkfritt julgodis?
    Förutom marsipanfigurer då...

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • omammao
    frieden skrev 2009-12-15 09:05:02 följande:
    polkabräck skulle jag vilja ha recept på!
    Polkabräck
    300 g vit choklad
    2 msk kokos
    1 dl krossade polkagrisar
    2 tsk rivet citronskal

Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).

Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
  • omammao
    omammao skrev 2009-12-15 10:46:09 följande:
    Polkabräck300 g vit choklad2 msk kokos1 dl krossade polkagrisar2 tsk rivet citronskalSmält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
    Jag vet inte om det blir nån skillnad. Men det ska vara 1 dl polkagrisar som krossas. Det blir kanske mer om man tar 1 dl krossade polkagrisar. Hoppas ni förstår vad jag menar.
  • omammao
    MrsQuitaz skrev 2009-12-15 09:29:44 följande:
    jag slänger ut min fråga en gång till =) blir brända mandlar lika fina utan röd karamellfärg? har ingen hemma =(hur ska dem förvaras och är det någon som har ett superduper beprövat recep?(vill att dem ska se ut och smaka som de man köper på julmarknader)sen undrar jag om ni använder grädde eller kondenserad mjölk när ni gör bounty?
    Jag använder grädde.
Svar på tråden JULGODIS!