• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Mother of 5

Jag har fått fnatt på trillingnötter... Har gjort ett par omgångar och det säger bara POFF, så är dom slut.

Har bestämt nu att jag inte ska göra fler förrens närmare jul....hur det nu ska gå till.

• Ett Liv
    Tufons skrev 2009-12-14 16:45:13 följande:
    Jag har gjort massa julgodis redan! Förvarar du det svalt så är det ingen fara med hållbarheten till jul. Det är ju bara 10 dagar dit...
    Härligt
  • Ett Liv

Gjorde precis klart 2 olika sorter julgodis.

"pulvriserad ingefära" Och "pulvriserad ingefära med kanel"

Annorlunda, starkt och fräscht.
    Enligt mig var den med Kanel MYCKET godare (men det är väl en smaksak).

Dessa är även MYCKET BRA för oss GRAVIDA som mår illa, har kräkningar, halsbränna eller sura uppstötningar Men vi ska inte äta för mycket (som med allt annat). Även bra för matsmältningen vilket kanske kan vara bra juletider

Ingefära
    Socker

(eller

Ingefära
    Socker
    Kanel)

Man börjar med att skala och skära upp ingefäran som pommes frites,
    Lägger dem i en kastrull och fyller upp med vatten några centimeter över ingefäran.
    Kokar dem under lock i 1 timme.
    Häll bort vattnet MEN spara det!
    Häll på lika mycket socker som det är ingefära (i vikt) Och två-tre matskedar av vattnet. har du gjort en väldigt stor sats så kan du ta nån matsked av vattnet extra. (och kanel efter tycke (våga ta i lite ) ).
    Koka försiktigt under omrörning, så att det inte bränner fast, till sockret blir klumpigt (icke flytande).

Häll allt på en plåt med bakplåtspapper på. På bakplåtspappret ska det vara socker så att det inte kletar fast. Ta isär ingefäran från varandra och låt dem stelna.

Klart.

• Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-14 17:36:35 följande:

"pulvriserad ingefära med kanel" Annorlunda, starkt och fräscht.
    Slängde in en bild på bloggen också.
    liivligt.blogg.se/
  • Snuttjulla
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-14 18:18:01 följande:
    Undrar om det är någon som har julgodisrecept med ingefära eller med kardemumma?
    leila smaksatta sin ischoklad med kardemumma...
  • MrsQuitaz

blir brända mandlar lika fina utan röd karamellfärg? har ingen hemma =(
    hur ska dem förvaras och är det någon som har ett superduper beprövat recep?
    (vill att dem ska se ut som de man köper på julmarknader)

• frieden

jag tror hon menar hur stora chokladkakor du använder i receptet? typ 100 eller 200 grams?

Ett Liv skrev 2009-12-14 15:13:28 följande:

Nej jag häller i den som den är. Äkta vispgrädde. Det blir väldigt krämig och god lakritschoklad av det. Jag har själv använt sked. "smeten" är ju som sagt varm och kletig, det går nog att spritsa men jag tror att det går bättre med sked. Man förlorar ju också så mycket choklad i spritsen, som kletar fast.
  • Smoky Barrett

Nu har jag börjat med det första godiset. Det blir en sats Maraboufudge! :D

Nu kom jag och tänka på kola. Jag har fått jättegod kola en gång av en arbetskamrat. Kolan var lite chokladaktig i smaken och smälte alldeles underbart i munnen. Har försökt göra likadan och har provat massvis med recept, men det blir alltid, för kladdigt, för hårt, eller knäckigt.

Någon som förstår ungefär hur jag menar och som kanske kan hjälpa mig med ett recept som verkar riktigt?

Svar på tråden JULGODIS!