• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla
    frieden skrev 2009-12-14 19:54:51 följande:
    jag tror hon menar hur stora chokladkakor du använder i receptet? typ 100 eller 200 grams?Ett Liv skrev 2009-12-14 15:13:28 följande:
    haha, det glömde jag bort att jag frågat... ops...
  • Ett Liv
    frieden skrev 2009-12-14 19:54:51 följande:
    jag tror hon menar hur stora chokladkakor du använder i receptet? typ 100 eller 200 grams? Ett Liv skrev 2009-12-14 15:13:28 följande:
    Oj, så klart .. jag är inte den vassaste kniven i lådan idag.
    100grams chokladkakor.
  • frieden

haha nä det var inte så jag menade...

Ett Liv skrev 2009-12-14 20:09:41 följande:

Oj, så klart .. jag är inte den vassaste kniven i lådan idag. 100grams chokladkakor.
  • Ett Liv
    frieden skrev 2009-12-14 20:39:06 följande:
    haha nä det var inte så jag menade... Ett Liv skrev 2009-12-14 20:09:41 följande:
    Ingen fara
  • cid
    Lisa1976 skrev 2009-12-14 09:14:47 följande:
    Jag gjorde Mariannetryffeln (på sid 1) igår. Mycket gegg för dåligt resultat. Jag äter hellre en påse Marianne.
    Dom gjorde jag igår och tyckte dom blev jättebra! Enkelt att röra ihop, de som var knepigt var i så fall att rulla dom, men logiskt sett borde man kunna skära i bitar i stället och sikta över florsocker...
  • omammao
    cid skrev 2009-12-14 21:04:12 följande:
    Dom gjorde jag igår och tyckte dom blev jättebra! Enkelt att röra ihop, de som var knepigt var i så fall att rulla dom, men logiskt sett borde man kunna skära i bitar i stället och sikta över florsocker...
    Jag tyckte också om mariannetryffel! Om man låter smeten stelna tillräckligt mycket och rullar dom fort så går det bra. Annars är det svårt och rulla om smeten är för lös... så det behövs lite tålamod
  • omammao

Hittills har jag gjort:
    Mariannetryffel
    Polkabräck
    Snöbollar
    Rocky road fudge
    knäck
    wienernougat
    kokoschoklad
    nöt- och russinbräck
    snickers

Dom flesta recept finns säkert i tråden, men om nån vill ha recept på något så har jag...

• Cerenna
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 13:49:32 följande:
    Behöver lite hjälp av er... Personligen gillar jag inte alls lakrits, men nu tänkte jag göra en liten receptbok med lakrits-gott till min svägerska, som är tokig i det där svarta godiset. Skulle därför behöva lite recept. Googlat lite, men vill ju ha lite beprövade recvept, så jag vet att hon får nåt som är gott, och jag kan ju inte göra och smaka själv... *hoppas på er nu*
    En kompis till mig gjorde lakritsknäck -grymt gott. Det är det vanliga knäckreceptet men skillnaden är att man krossar 10-15 turkisk peppar-godisar som får koka med i smeten.
  • carro 81
    omammao skrev 2009-12-14 21:48:37 följande:
    Hittills har jag gjort:MariannetryffelPolkabräckSnöbollarRocky road fudgeknäckwienernougatkokoschokladnöt- och russinbräcksnickersDom flesta recept finns säkert i tråden, men om nån vill ha recept på något så har jag...
    Jag tar gärna receptet på Rocky Road Fudge om det går bra? Jag har haft det men det verkar ha försvunnit i flytten och jag tycker den är godare än Leilas Rocky Road.
  • omammao

Rocky Road fudge
    200 g mörk choklad
    200 g ljus choklad
    25 g smör
    1 burk kondenserad mjölk
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2,5 dl salta jordnötter

Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något.
    Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen.
    Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor.
    Förvara svalt.
    Går att frysa.

Svar på tråden JULGODIS!