• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • MrsQuitaz
    Tufons skrev 2009-12-16 20:38:54 följande:
    Har du recept på bountybollarna & drömmarna med kanelsmak??
    bountybollar:

en burk kondenserad mjölk
    ca en och en halv påse kokos
    mjölkchoklad (ej marabou eftersom den inte stelnar ordentligt)

blanda den kondenserade mjölken med kokos, ta lite i taget efter att du haft i en påse så det inte blir för mycket. blanda väl tills du kan ta lite i handen och liksom trycka ihop till små bollar. det är lite kletigt men det går.
    stoppa bollarna i kylskåpet medans du smälter chokladen. doppa bollarna i choklad o låt stelna på bakplåtspapper. förvara i burk i kylskåpet.

drömmar med kanel.

vanliga drömmar men du slänger i lite kanel efter smak i degen innan du har i mjölet. =)
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-16 20:53:41 följande:
    bountybollar:en burk kondenserad mjölkca en och en halv påse kokosmjölkchoklad (ej marabou eftersom den inte stelnar ordentligt)blanda den kondenserade mjölken med kokos, ta lite i taget efter att du haft i en påse så det inte blir för mycket. blanda väl tills du kan ta lite i handen och liksom trycka ihop till små bollar. det är lite kletigt men det går. stoppa bollarna i kylskåpet medans du smälter chokladen. doppa bollarna i choklad o låt stelna på bakplåtspapper. förvara i burk i kylskåpet. drömmar med kanel.vanliga drömmar men du slänger i lite kanel efter smak i degen innan du har i mjölet. =)
    TACK!

Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?

Har du i vaniljsocker i kaneldrömmarna också? (som det är i orginalreceptet?)
  • Snuttjulla
    Tufons skrev 2009-12-16 21:15:27 följande:
    TACK!Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?Har du i vaniljsocker i kaneldrömmarna också? (som det är i orginalreceptet?)
    Istället för bountybollar tycker jag du ska göra kokoschoklad, smakar precis som marabous coco... (supersupergoda)
    Tror att hon har vaniljsocker i, för om jag inte är helt ute och cyklar, är det min mormors tips, jag gav henne det tidigare i veckan... (helt vanligt recept på drömmar, men julkryddade med kanel...)
    Annars kan du göra brysselkex, men istället för att rulla i färgat socker, så rullar man i kanelsockerblandning... Också jättegoda...
  • Snuttjulla
    TACK!Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?
    men om du redan gjort dem, så ja, du kan väl använda blockchoklad om du har det hemma, men det blir mycket godare att använda marabouchoklad...
    (blockchoklad innehåller ju nästan ingen kakao...) Jag har slutat använda blockchoklad...
  • Salmiak73

Nu har jag kommit en bit på väg.
    Har hittills gjort:
    Polkabräck
    Bounty
    Snurrade kolor (choklad + ljus)
    Päron och nougatkulor doppade i vit choklad
    Marsipanlimpa med äpple och calvados (härligt "vuxengodis")
    Knäck
    Hallonkolor

Har kvar:
    Ischoklad
    Sjöstorpsfudge (som jag ska göra nu)

• Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-16 22:29:19 följande:
    Nu har jag kommit en bit på väg.Har hittills gjort:PolkabräckBountySnurrade kolor (choklad + ljus)Päron och nougatkulor doppade i vit chokladMarsipanlimpa med äpple och calvados (härligt "vuxengodis")KnäckHallonkolorHar kvar:IschokladSjöstorpsfudge (som jag ska göra nu)
    vad är päron och nougatkulor? päronbitar i nougat eller? *undrar* och kolorna, de snurrade, har du ingen bild, det lät ju skojjigt, men känner att jag skulle behöva visualiseras lite...
  • Snuttjulla

är det gott med mörk choklad i wienernougaten, eller ska man göra med ljus choklad, vad tror ni? snabbt svar gärna, så jag hinner innan jobbet...

• MrsQuitaz
    TACK!Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?Har du i vaniljsocker i kaneldrömmarna också? (som det är i orginalreceptet?)
    jag använder blockchoklad som jag köper på willys och det funkar fin fint. tycker inte att marabou stelnar lika bra. jag vill ha julgodiset framme under juldagarna utan att det ska klibba ihop sig.

som snuttullja skrev så är det hennes mormors recept på drömmar jag gjort. supergoda så tack ännu en gång =)
  • solstråle

mitt julgodistips:)
    Tänkte dela med mig av ett gott tips på julgodis.

Crunch
    16 st digestivkex
    knappt 2 dl florsocker
    250 g mörk och ljus choklad (jag tar alltid mer ljus än mörk, men det gör man som man vill)
    200 g smör

Smält smör och choklad, blanda i de smulade digestivkexen och florsockret, häll det sedan i en lånpanna med bakplåtspapper och låt de stelna, sedan är det bara att skära upp i lagom bitar.

Lycka till och god jul:)

• Salmiak73
    Snuttjulla skrev 2009-12-16 22:38:11 följande:
    vad är päron och nougatkulor? päronbitar i nougat eller? *undrar* och kolorna, de snurrade, har du ingen bild, det lät ju skojjigt, men känner att jag skulle behöva visualiseras lite...
    Päronnougatkulorna är superlätta att göra och sååå goda
    jag skär odense-nougat i små kuber och rullar in dem i Odense päronmarsipan (coop har den) sedan doppar jag dem i vit choklad.

När det gäller den "snurrade" kolan så klicka på visa endast, på mig så hittar du beskrivning och recept.
Svar på tråden JULGODIS!