• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Pillan79

kan man ha vanlig cholad när man gör Rocky Road?

• MrsQuitaz

nu har jag gjort de kanderade brända mandlarna och de blev superbra. goda som bara den men inte lika fina som på marknaden =)
    detta har jag har också gjort;
    trillingnöt
    snöbollar
    bountybollar (med kondenserad mjölk)
    vaniljdrömmar
    drömmar med kanelsmak

i dagarna gör jag också:
    mozartkulor
    biskvier
    winernougat

• Egensinnig
    Pillan79 skrev 2009-12-15 17:51:47 följande:
    kan man ha vanlig cholad när man gör Rocky Road?
    Ja det finns recept med mjölkchoklad, vit o mörk. Jag gjorde på en blandning av Marabou mjölkchoklad och 56% mörk choklad med en klick smör i. Så ta den choklad du gillar bäst
    Matilda, Matilda........
  • mintjej

I rocky road använder jag mjölkchoklad o det blir jätte gott!!!. Jag är inte så förtjust i mörk choklad eller blockchoklad.

• Pillan79

aha...bra. Då blir det att testa Rocky road imorgon då man är ledig och lite tid över

• Smoky Barrett

Har blivit massor med godis idag! Fudge (provade ett nytt recept idag, som var något slags basrecept för fudge), Bounty, glöggkulor (hade lite mandelmassa över, som jag funderade ut vad man kunde hitta på med) och Vit chokladtryffel!

Tryffeln vart helt enormt god. (Jag tyckte det iaf, inte sambon, men då blir det bara mer till mig!)
    Tryffeln smakade lite som philadelphiafrosting, alltså väldigt mäktiga, men syndigt goda!

Vit tryffel med balsamvinäger!

1dl grädde
    400 g vit choklad, i bitar
    50 g smör
    2 msk vit balsamvinäger

ev. ½ dl kokosflingor att rulla bollarna i

Koka upp grädden i en tjockbottnad kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör ner choklad, smör och balsamvinäger. Häll massan i en form. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1 timme. Forma små kulor av massan med hjälp av en tesked och handen. Rulla eventuellt kulorna i kokosflingor. Förvara kulorna kallt.

• Wailea
    omammao skrev 2009-12-15 10:46:09 följande:
    Polkabräck300 g vit choklad2 msk kokos1 dl krossade polkagrisar2 tsk rivet citronskalSmält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
    Jag skar ränder när det nästan stelnat, satte sedan in över natten i kylen och bröt dagen efter, gick jättebra då
  • Wailea
    omammao skrev 2009-12-15 10:48:44 följande:
    Jag vet inte om det blir nån skillnad. Men det ska vara 1 dl polkagrisar som krossas. Det blir kanske mer om man tar 1 dl krossade polkagrisar. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Det blev ingen skillnad. Tanken slog mig att det kansk skulle ha varit tvärtom dvs att man mätte krossade så jag mätte då med och det var lika mycket. Märkligt men så var det för mig
Svar på tråden JULGODIS!