JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
kan man ha vanlig cholad när man gör Rocky Road?
det skulle ju vara lite kul om nån la upp lite bilder på godiset som de har gjort...
nu har jag gjort de kanderade brända mandlarna och de blev superbra. goda som bara den men inte lika fina som på marknaden =)
detta har jag har också gjort;
trillingnöt
snöbollar
bountybollar (med kondenserad mjölk)
vaniljdrömmar
drömmar med kanelsmak
i dagarna gör jag också:
mozartkulor
biskvier
winernougat
Jag har gjort saffransbiscotti idag. det är ju kanske inte godis. men juligt. :) majasmat.wordpress.com/2009/12/15/saffransbiscotti-med-mandel/
I rocky road använder jag mjölkchoklad o det blir jätte gott!!!. Jag är inte så förtjust i mörk choklad eller blockchoklad.
aha...bra. Då blir det att testa Rocky road imorgon då man är ledig och lite tid över
Har blivit massor med godis idag! Fudge (provade ett nytt recept idag, som var något slags basrecept för fudge), Bounty, glöggkulor (hade lite mandelmassa över, som jag funderade ut vad man kunde hitta på med) och Vit chokladtryffel!
Tryffeln vart helt enormt god. (Jag tyckte det iaf, inte sambon, men då blir det bara mer till mig!)
Tryffeln smakade lite som philadelphiafrosting, alltså väldigt mäktiga, men syndigt goda!
Vit tryffel med balsamvinäger!
1dl grädde
400 g vit choklad, i bitar
50 g smör
2 msk vit balsamvinäger
ev. ½ dl kokosflingor att rulla bollarna i
Koka upp grädden i en tjockbottnad kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör ner choklad, smör och balsamvinäger. Häll massan i en form. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1 timme. Forma små kulor av massan med hjälp av en tesked och handen. Rulla eventuellt kulorna i kokosflingor. Förvara kulorna kallt.