• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • MissOsbourne
    omammao skrev 2009-12-14 22:13:53 följande:
    Rocky Road fudge 200 g mörk choklad 200 g ljus choklad 25 g smör 1 burk kondenserad mjölk 2 tsk vaniljsocker 2-3 dl minimarshmallows 2,5 dl salta jordnötter Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något. Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen. Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor. Förvara svalt. Går att frysa.
    Ska den kondenserade mjölken vara sötad? ..=) Jag gjorde en nån typ av bananpaj med sån mjölk en gång och jag ÄLSKAR när det är sött men den pajen var så söt att jag knappt kunde äta den faktiskt..=)
  • Ett Liv

Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-15 09:25:55 följande:

Hur stora är chokladkakorna som du köper till detta? Är det 100 gram?
    jo precis. 100 grams
  • omammao
    MissOsbourne skrev 2009-12-15 14:11:48 följande:
    Ska den kondenserade mjölken vara sötad? ..=) Jag gjorde en nån typ av bananpaj med sån mjölk en gång och jag ÄLSKAR när det är sött men den pajen var så söt att jag knappt kunde äta den faktiskt..=)
    Ja, den ska vara sötad. Fudgen blir söt, men jag tycker inte att det blir för sött. Men det är ju smaksak och sen brukar jag inte göra så stora bitar.
  • lugnåsbo

någon som gjort leilas brända mandlar utan att "skala" mandeln först?

• NorrVimpel
    lillronya skrev 2009-12-15 10:39:26 följande:
    Är det någon här som har tips på nåt mjölkfritt julgodis?Förutom marsipanfigurer då...
    Geléhjärtan
    ca 16

Recept från Vinterns Söta

6 gelatinblad
    50 g glukos
    1 dl strösocker
    2,5 dl vatten
    några droppar flytande arom
    några droppar karamellfärg
    fint strösocker

Du behöver en silikonform med hjärtan - Ikeas iskubslåda passar jättebra.

Olja in formarna, och lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.

Blanda glukos, socker och vatten, och koka tills det håller 122 grader. Det går långsamt först, men mycket snabbare mot slutet! Smält gelatinet i ca 2 msk vatten på låg värme. Rör ner i sockerlagen, tillsammans med arom och färg. Låt det svalna en aning, men inte för mycket - det stelnar ganska fort. Häll upp i formarna, och ställ i rumstemperatur över natten.

Tryck ur hjärtana och rulla i fint strösocker. Vill du ha surt godis kan du blanda lite citronsyra i sockret du rullar i.

Godis åtminstone.
  • mintjej

lillronya: Kolla på oatlys hemsida för mjölkfritt godis.

• lillronya
    NorrVimpel skrev 2009-12-15 15:24:11 följande:
    Geléhjärtanca 16Recept från Vinterns Söta 6 gelatinblad50 g glukos1 dl strösocker2,5 dl vattennågra droppar flytande aromnågra droppar karamellfärgfint strösockerDu behöver en silikonform med hjärtan - Ikeas iskubslåda passar jättebra. Olja in formarna, och lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Blanda glukos, socker och vatten, och koka tills det håller 122 grader. Det går långsamt först, men mycket snabbare mot slutet! Smält gelatinet i ca 2 msk vatten på låg värme. Rör ner i sockerlagen, tillsammans med arom och färg. Låt det svalna en aning, men inte för mycket - det stelnar ganska fort. Häll upp i formarna, och ställ i rumstemperatur över natten. Tryck ur hjärtana och rulla i fint strösocker. Vill du ha surt godis kan du blanda lite citronsyra i sockret du rullar i.Godis åtminstone.
    Tack
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Egensinnig

Har gjort Rocky Road idag med maltesers i ena satsen och bitar av digestive i andra + marschmallows, dumle och jordnötter i båda. Oootroligt gott!

Matilda, Matilda........
Svar på tråden JULGODIS!