• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Wailea
    omammao skrev 2009-12-14 21:42:14 följande:
    Jag tyckte också om mariannetryffel! Om man låter smeten stelna tillräckligt mycket och rullar dom fort så går det bra. Annars är det svårt och rulla om smeten är för lös... så det behövs lite tålamod
    Jag hade inte tålamodet och det var väldigt kladdit Hur länge väntade du?
  • Wailea
    Tufons skrev 2009-12-14 11:26:40 följande:
    Några recept har jag ju redan skrivit här ovanför. Men här kommer resten...Mintkakorna & Trillingnöten kommer ju från någon i den här tråden, men jag skriver de iaf... (Kanske att jag har gjort om de något)Lycka till!!Mintkakor ca 20 stycken

Ingredienser
    1 st Äggvita
    ca 360g Florsocker
    ½ tsk Vaniljarom
    1 tsk Pepparmintsolja eller 1 msk Pepparmintsarom
    200g Mörk choklad

Tillagning
    Vispa äggvitan till hårt skum. Blanda i florsocker till du kan rulla smeten till små bollar. Blanda i vaniljen och pepparminten. Smaka av så det inte blir för svagt. Rulla smeten till små bollar och platta ut dom. Låt ligga i kylskåp några timmar tills dom har torkat ordentligt. Doppa kakorna i smält choklad och låt stelna. 

Ingredienser
    200g Hasselnötter
    200-300 g Valfri choklad (Jag använde ljus blockchoklad)

Tillagning
    Smält chokladen i vattenbad.
    Häll i hasselnötterna och plocka upp tre och tre och lägg på bakplåtpapper att stelna.
    Doppa dem en gång till i smält choklad. Låt stelna.
    Dekorera ev. med en rand av choklad ovanpå.

Ingredienser
    250g mjuk nougat
    125g mörk choklad
    100 g flagad mandel

Tillagning
    Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.
    Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.

Ingredienser
    5 dl socker
    1,5 dl mjölk
    2,5 dl grädde
    ½ dl ljus sirap
    1,5 tsk vaniljsocker

Tillagning
    Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper.
    Blanda socker, mjölk, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull.
    Koka upp på svag värme under omrörning tills allt socker har löst sig.
    Pensla med en fuktig pensel runt kanterna av kastrullen för att ta bort sockerkristaller.
    När det kokar, sluta röra i fudgen och låt den koka till 115 grader eller tills den håller för trådprov, det tar minst 40 minuter.
    Ta av kastrullen från värmen och låt svalna 5 min.
    Lägg i vaniljsockret och rör kraftigt med en träslev i 5 min eller tills den börjar tjockna och blir glanslös & matt.
    Häll smeten i formen och låt svalna helt i rumstemperatur, vält upp och skär i bitar.
    Förvaras svalt i lufttät burk.

Ingredienser
    3 dl grädde
    3 dl sirap
    3 dl socker
    Skållad, hackad & rostad mandel

Tillagning
    Koka sirap, socker & grädde till ca 120 grader eller tills det går att göra kulprovet.
    Blanda ner mandeln och häll upp i knäckformar.(Mandeln kan naturligtvis uteslutas om man vill)
    Hur blev gräddfudgen?
  • omammao
    Wailea skrev 2009-12-16 08:20:55 följande:
    Jag hade inte tålamodet och det var väldigt kladdit Hur länge väntade du?
    Jag har gjort dom tidigare också så jag visste att dom är svårt och rulla om man inte låter smeten stelna tillräckligt. Man får prova sig fram. När man tror att det går bra och rulla så vänta kanske en halv timme till Nej, jag kan inte säga nån tid men det får vara så hårt att man tror inte att det går och rulla nå mer..
  • littlemisstrouble

vad är bästa receptet på maraboufudge? tänkte kanske göra det idag så jag hinner bli färdigt med allt som ska göras till jul. visst måste väl fudge hålla till jul om jag gör den nu?

Planering är a och o......
  • Egensinnig
    littlemisstrouble skrev 2009-12-16 13:16:39 följande:
    vad är bästa receptet på maraboufudge? tänkte kanske göra det idag så jag hinner bli färdigt med allt som ska göras till jul. visst måste väl fudge hålla till jul om jag gör den nu?
    Tillagning

3 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad (mörk, ljus eller blandat)

Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung. låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den har smält. Klä en halv långpanna eller en annan form med smörpapper. Häll i smeten och skär i bitar när den svalnat.

Ett annat alternativ är maraboutryffel:
    200 gr mjölkchoklad
    1-2 msk lönnsirap
    en nypa havssalt ( el 2 beroende smak)
    0,5 dl grädde

Hetta upp grädden o slå över chokladen o spritsa el häll i formar. Alterntivt kan man slå den i långpanna o sedan skära i rutor. Blir lite seg i konsistensen o underbart gof

Matilda, Matilda........
  • Leos och Vincents mamma

Har gjort skumtomtefudgen och lakritskolan nu. Men ska lakritskolan förvaras hela tiden i frysen eller var det bara när den var nygjord?

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • bonsai

Peanuttbuttercream:
    150g nougat (odense)
    100g jordnötssmör
    150g choklad (använd den choklad du gillar, tog hälften ljus o hälften mörk)
    50g hackade jordnötter

Smält nougat o choklad i vattenbad, Vänd ner jordnötssmöret o dom hackade jordnötterna. Häll smeten i knäck eller ischoklad formar o ställ svalt!

Ur enkelt o ruskigt gott!

• littlemisstrouble
    Egensinnig skrev 2009-12-16 16:17:15 följande:
    Tillagning 3 dl vispgrädde3 dl strösocker1 dl sirap50 g smör2 msk honung100 g Marabou choklad (mörk, ljus eller blandat)Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung. låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den har smält. Klä en halv långpanna eller en annan form med smörpapper. Häll i smeten och skär i bitar när den svalnat.Ett annat alternativ är maraboutryffel:200 gr mjölkchoklad1-2 msk lönnsirapen nypa havssalt ( el 2 beroende smak)0,5 dl gräddeHetta upp grädden o slå över chokladen o spritsa el häll i formar. Alterntivt kan man slå den i långpanna o sedan skära i rutor. Blir lite seg i konsistensen o underbart gof
    tack så mycket ska testa
    Planering är a och o......
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-15 18:51:53 följande:
    nu har jag gjort de kanderade brända mandlarna och de blev superbra. goda som bara den men inte lika fina som på marknaden =)detta har jag har också gjort;trillingnötsnöbollarbountybollar (med kondenserad mjölk)vaniljdrömmardrömmar med kanelsmaki dagarna gör jag också:mozartkulorbiskvierwinernougat
    Har du recept på bountybollarna & drömmarna med kanelsmak??
  • Tufons
    Wailea skrev 2009-12-16 08:29:31 följande:
    Hur blev gräddfudgen?
    Gräddfudgen blir en mjuk, lite smulig "kola" (inte seg) med lite vaniljsmak.
    Supergod tycker både jag och maken!
Svar på tråden JULGODIS!