• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-22 20:59:54 följande:
    Den kommer jag ihåg...Smakar apa!! Men barnen delade inte min uppfattning.. Isabelle har smakat havregröt med yoghurt...Fruktansvärt det med Men hon åt det..(den på burk)
    Elliot var helt tokig i den - jag kunde heller aldrig fatta varför. Men det måste ju gå att göra egen fruktyoghurt med - mixa lite frusna frukter eller så och blanda med natuell youhurt?
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-22 21:05:43 följande:
    Ja, jag ger kanel till yoghurten..
    Bara naturell yoghurt med kanel i?
  • norgesessan

Har testat både naturell och turkisk..
    Hon får frebacos hjärtan med...Men det får man prova sig fram med, hon är bra på att samla i munnen till det lösas upp...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Jag brukar göra smoothie med frukt å yoghurt, så de går alldeles utmärkt.

• spöketlaban79

Vilgot fick smaka på filmjölk för ett tag sedan, helt naturell. Jag trodde inte han skulle gilla det, är ju ganska surt, men han ville bara ha mer och mer Annars brukar jag ha lite mjölkprodukter i hans mat ibland. Jag har läst att det går bra, men rena "mjölkmål" ska man vara försiktig med och inte heller ge mjölk att dricka.

• ELLEoClara

Någon som har några enkla fisk recept?

• Godisunge
    ELLEoClara skrev 2009-11-23 09:42:43 följande:
    Någon som har några enkla fisk recept?
    Fisk med ägg sås:
    Koka och hacka ett ägg, koka ihop en sås på 1/2 dl créme fraiche 1/2 dl mjölk och lite smör och kryddor. Lägg i fisk och låt koka klar. Rör mer ägg. Jag kryddade med dill och citron men de kan man nog ta vad man tycker om.
    Potatismos och ärtor tycker jag är klassiskt till.
  • LAV0LINA

Åh, så trevligt med en fortsättning. Jag var inte så aktiv i den förra, men kikade ofta och såg många tips!

Har en liten fråga, får man ge små barn tonfisk eller ska man undvika det?

Svar på tråden Hemlagat!