• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Shmone
    Cem skrev 2009-12-27 15:27:22 följande:
    Hej.Måste få ställa en fråga i denna tråd. Får en känsla av att många här har ganska bra koll. När mina grabbar var 6 månader började jag laga egen barnmat. Dom tyckte mycket om korvstroganoff så det gjorde jag ganska mycket. Men nu så här i efterhand undrar jag om det var så smart. Korv innehåller väldigt mycket salt och det tänkte jag inte ens på att kolla (otroligt dumt). Är rädd att barnens njurar ska ha tagit skada. Hur har ni gjort när ni gjort korvstroganoff till era barn?
    Jag gav min son som nu är fem år mycket korv när han var 8-18 månader för det var nästan det enda han tyckte om... Såhär i efterhand har jag med undrat om det var så bra. Flickorna har knappt fått korv alls utan rena råvaror istället...

Kan dock säga att sonen inte verkar ha tagit skada av det.. inget som märks iaf.
  • ELLEoClara

Lavolina - morot och blåbär är också stoppande, på min tjej är även risgröten stoppande. Hon älskar Hipps risgröt men blir hård i magen av den.

• jessican
    LAV0LINA skrev 2009-12-27 15:05:47 följande:
    Nån som har lite tips eller kunskap om vilka saker (frukter, ingredienser osv osv) som är stoppande eller tvärtom?Den senaste tiden har vi bytt bajsblöjor vid varje blöjbyte, till och med på natten. Dottern har en tand som spricker upp så jag gissar att det beror på den.Banan, majs eller majskrokar får hon mkt av, vad mer kan man ge? Funderar även på att börja ge gröt och smörgås till frukost istället för välling, det borde hon väl fixa? 8½ månader?
    Blåbär är väl en klassisk "stoppare".

Jag undrar däremot var som är lösande så att säga... Katrinplommonen börjar till och med jag tröttna på :D
  • justine
    jessican skrev 2009-12-27 20:45:12 följande:
    Blåbär är väl en klassisk "stoppare". Jag undrar däremot var som är lösande så att säga... Katrinplommonen börjar till och med jag tröttna på :D
    päron,messmör,aprikos och att man dricker tillräckligt
  • justine
    Godisunge skrev 2009-12-27 18:16:50 följande:
    Har man en muffinsform funkar den ganska bra att frysa in i, ibland har jag haft typ bullformar i men de beror på vad jag fryser för nått.
    jag tittade just runt lite på det,låter som ett rätt bra alternativ!
  • LAV0LINA
    ELLEoClara skrev 2009-12-27 20:03:22 följande:
    Lavolina - morot och blåbär är också stoppande, på min tjej är även risgröten stoppande. Hon älskar Hipps risgröt men blir hård i magen av den.
    Tack! Ser nu att det är 2 tänder som är på g att spricka fram så det kan nog förklara hennes konstanta skitande... Gah!
    Har blivit väldigt många bajsblöjor per dag nu...
    Varför har jag inte tänkt på risgröt? Har en sån förpackning hemma, ska prova ge henne det till frukost imorrn!
  • LAV0LINA

Förresten, ang blåbär.
    Har hört att tillagade blåbär ska vara det motsatta? Dvs inte stoppande??? Nån som vet hur det ligger till?
    Har en köpesburk med blåbärspuré i kylen som jag också gett tösen, men än har det inte gett någon effekt.
    Eller ska det vara "råa" för att de ska vara stoppande?

• jessican

Angående hur man fryser in maten så har jag också använt en muffinsform med 12 st "muffinshål" i. Jag tycker att det funkar bättre nu när hon äter mer för som sagt, det blir en himla massa iskuber.

• Il y a

Choclatecookie:
    Tack! Fast det var det där med hackandet som jag tyckte var jobbigt ;)
    Köttfärssås har jag i alla fall gjort och det gick ner alldeles utmärkt. Och så blandar vi i småpasta, bulgur, couscous och liknande för att ge bitar.

• justine

Hur ofta lagar ni mat ungefär till era små( ni som fryser in)?

Tycker det blir rätt ofta ändå men nu har jag iaf fyllt på lagret rejält så hoppas det ska räcka en stund nu

• LAV0LINA

När kan man börja steka maten till dom små?
    Tänkte steka falukorv till oss idag, ska jag göra dotterns korv i ugnen eller kan jag steka hennes också? Vill inte ugnssteka till oss allihop, jag och sambon vill inte ha ugnsstekt korv

• guppyn

Idag fick Elias stekt mat för första gången faktiskt, han är 11 månader nu. Kanske jag har väntat onödigt länge. Man behöver ju inte steka hårt.

• norgesessan

Isabelle får stekt mat, men inte hårdstekt...Blir inga skorpor...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Jessican, hur fungerar muffinformen? Är det lätt att få ut bitarna? Är det en mjuk eller hård?
    Har en hård hemma, kan inte göra muffins diekt i den, har muffinsformar i. (blir ju perfekt form på dom, därför jag använder den til muffin fast jag har pappersformar med...)

Har också tröttnat på isbiterna...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • spöketlaban79

Jag steker också ibland, men inte hårt.

Idag lagade jag en kycklingrätt till mig och maken, som Vilgot också fick en portion av och han älskade det! Vi vuxna tyckte också om det. Kul när man kan äta samma mat. Var kycklingfilé i ugnen med en tomatröra, pasta och vitlöksfrästa grönsaker (broccoli, blomkål och sockerärtor). Om någon har tidningen "Allt om mat" finns receptet i nr 2 2010. Det skulle egentligen vara pesto i också, men den uteslöt jag.

• guppyn

Måste tipsa igen om att göra hemmagjord isglass Hittade formarna på willys en dag, sedan testade jag helt enkelt med att frysa ner päronpurén jag brukar göra i dessa. Det blev succé. I veckan har de varit guld värda då han är så fökyld, febrig och har tänder som ilsket tränger sig upp.

Satte in en bild på sjuklingen och "glassen"
    http://www.familjeliv.se/Hem/guppyn/galleri.php?cur_album=Standard

• Nyjenyn
    guppyn skrev 2010-01-04 20:15:38 följande:
    Måste tipsa igen om att göra hemmagjord isglass Hittade formarna på willys en dag, sedan testade jag helt enkelt med att frysa ner päronpurén jag brukar göra i dessa. Det blev succé. I veckan har de varit guld värda då han är så fökyld, febrig och har tänder som ilsket tränger sig upp.Satte in en bild på sjuklingen och "glassen" www.familjeliv.se/Hem/guppyn/galleri.php?cur_...
    Ser gott ut!! Det ska jag nog prova. Ger du som efterrätt eller mellis?
  • jessican
    norgesessan skrev 2010-01-04 14:54:44 följande:
    Jessican, hur fungerar muffinformen? Är det lätt att få ut bitarna? Är det en mjuk eller hård?Har en hård hemma, kan inte göra muffins diekt i den, har muffinsformar i. (blir ju perfekt form på dom, därför jag använder den til muffin fast jag har pappersformar med...)Har också tröttnat på isbiterna...
    Det fungerar faktiskt bra. Tror att det beror på att det är så mycket fett i maten... får hjälpa till lite med en kniv men inget som "stör". Det är en hård form.
  • LAV0LINA

Stekte korv lite lätt och så fick Emma överkokta (osaltade) makaroner och rivna morötter. Det var smaskens tyckte hon!
    Känns kul då man akn servera samma mat som vi äter!

• guppyn

Jenyn: Han har fått det som efterrätt vanligtvis. Men nu när han varit sjuk har han fått det nån gång när han varit riktigt gnällig som tröst.

Svar på tråden Hemlagat!